Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Verschil zitbuishoek

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5063
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 dec 2011 17:42

Jongens ik heb even een vraag over de zitbuishoek.
Mijn huidige frame heeft een zitbuishoek van 73graden. Het zadel zit 7,4cm achter het bracket.
Wanneer ik nu een ander frame koop (Canyon Ultimate CF) met een 74graden zitbuishoek. Ik zorg ervoor dat ik met de setback weer op 7,4cm achter het bracket kom. Kom ik dan ook dichterbij het stuur te zitten? of is dit geen verschil? (voor het gemak er even vanuit gaan dat de bovenbuis even lang is).

skimons
Forum-lid
Berichten: 2425
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 07 dec 2011 17:49

als de bovenbuis (horizontaal gemeten) even lang is en je zet je zadel exact gelijk tov je bracket, staat je stuur bij een steilere zitbuis juist verder van je zadel af. heb even geen rekenmachine bij de hand maar het verschil is (lengte zitbuis)*(cos(hoek 1) - cos (hoek 2))

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5063
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 dec 2011 18:15

skimons schreef:als de bovenbuis (horizontaal gemeten) even lang is en je zet je zadel exact gelijk tov je bracket, staat je stuur bij een steilere zitbuis juist verder van je zadel af. heb even geen rekenmachine bij de hand maar het verschil is (lengte zitbuis)*(cos(hoek 1) - cos (hoek 2))
Weet je dat zeker? De afstand tussen zadel en bracket blijft toch gelijk?

Mijn huidige frame heeft een bovenbuis van 57cm en een stuurpen van 9 totaal: 66cm
Het frame wat ik wil kopen heeft een bovenbuis van 54,4 en daarop wil ik een 12cm stuurpen monteren, of kan ik dan beter voor een 11cm stuurpen gaan omdat ik met de steilere hoek verder van het stuur zit?

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 07 dec 2011 18:32

NuitKor schreef:
skimons schreef:als de bovenbuis (horizontaal gemeten) even lang is en je zet je zadel exact gelijk tov je bracket, staat je stuur bij een steilere zitbuis juist verder van je zadel af. heb even geen rekenmachine bij de hand maar het verschil is (lengte zitbuis)*(cos(hoek 1) - cos (hoek 2))
Weet je dat zeker? De afstand tussen zadel en bracket blijft toch gelijk?
Ja maar de zitbuis staat verder naar voren en daar begint pas de bovenbuis.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5063
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 dec 2011 19:11

lvgh schreef:
NuitKor schreef:
skimons schreef:als de bovenbuis (horizontaal gemeten) even lang is en je zet je zadel exact gelijk tov je bracket, staat je stuur bij een steilere zitbuis juist verder van je zadel af. heb even geen rekenmachine bij de hand maar het verschil is (lengte zitbuis)*(cos(hoek 1) - cos (hoek 2))
Weet je dat zeker? De afstand tussen zadel en bracket blijft toch gelijk?
Ja maar de zitbuis staat verder naar voren en daar begint pas de bovenbuis.
Volgens mij begrijp ik het niet...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 dec 2011 19:15

Pak een papiertje, een potlood en lineaal en maak even een tekening.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

loekie76
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 14 nov 2011 21:23
Locatie: Eindhoven

loekie76 07 dec 2011 21:33

De zitbuishoek is steiler, maar bij dezelfde zadelhoogte is de setback 7,4cm. Dan betekent dit dat de extra setback tov 73 graden alleen kan komen vanuit de setback van de (zadel)pen. Voor het stuur betekent dit dat deze verder naar voren zal staan, bij een gelijke horizontale bovenbuis. Bij een zadelbuislengte van 55cm tot aan het punt waar de (fictieve) horizontale bovenbuis kruist, zal het stuurverschil 9,2mm zijn.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5063
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 dec 2011 23:02

loekie76 schreef:De zitbuishoek is steiler, maar bij dezelfde zadelhoogte is de setback 7,4cm. Dan betekent dit dat de extra setback tov 73 graden alleen kan komen vanuit de setback van de (zadel)pen. Voor het stuur betekent dit dat deze verder naar voren zal staan, bij een gelijke horizontale bovenbuis. Bij een zadelbuislengte van 55cm tot aan het punt waar de (fictieve) horizontale bovenbuis kruist, zal het stuurverschil 9,2mm zijn.
Maar als je nu een losse zitbuis hebt. (kan niet, maar nu wel ff) en je zet hem op 73graden met setback van 7,4cm tov bracket. Nu pak je dezelfde zitbuis vast en brengt hem naar 74graden (hoogte zadel en positie blijft gelijk), het zadel zal dan iets naar voren komen te staan, wanneer je dan het zadel losmaakt en met de setback op de zadelpen, naar achteren schuift zal hij toch weer op dezelfde positie als het zadel van de 73 komen...dus ook gelijke afstand tussen zadel en stuur..wat zie ik over het hoofd?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 08 dec 2011 00:05

NuitKor schreef: Maar als je nu een losse zitbuis hebt. (kan niet, maar nu wel ff) en je zet hem op 73graden met setback van 7,4cm tov bracket. Nu pak je dezelfde zitbuis vast en brengt hem naar 74graden (hoogte zadel en positie blijft gelijk), het zadel zal dan iets naar voren komen te staan, en de bovenbuis gaat ook mee naar voren, dus het stuur ook wanneer je dan het zadel losmaakt en met de setback op de zadelpen, naar achteren schuift zal hij toch weer op dezelfde positie als het zadel van de 73 komen...dus ...
de afstand tussen zadel en stuur is groter :idea:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5063
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 08 dec 2011 11:02

scepticus schreef:
NuitKor schreef: Maar als je nu een losse zitbuis hebt. (kan niet, maar nu wel ff) en je zet hem op 73graden met setback van 7,4cm tov bracket. Nu pak je dezelfde zitbuis vast en brengt hem naar 74graden (hoogte zadel en positie blijft gelijk), het zadel zal dan iets naar voren komen te staan, en de bovenbuis gaat ook mee naar voren, dus het stuur ook wanneer je dan het zadel losmaakt en met de setback op de zadelpen, naar achteren schuift zal hij toch weer op dezelfde positie als het zadel van de 73 komen...dus ...
de afstand tussen zadel en stuur is groter :idea:
Ah na een nacht slapen valt het dubbeltje eindelijk. Natuurlijk omdat de bovenbuis even lang is schuift die ook mee naar voren...damn hoe dom kan ik zijn.

Maar waarom ik nu deze vraag stel. Ik ben aan het kijken naar een nieuwe fiets.
Mijn huidige fiets heeft een bovenbuis van 57cm en een staandebuis van 57cm. center crank tot bovenkant zadel is zo'n 76cm. Ik heb een stuurpen van 9cm. (afstand zadel-stuur is dus 66cm)
De fiets die ik op het oog heb (http://www.canyon.com/_nl/racefietsen/bike.html?b=2530) heeft een bovenbuis van 55,4cm.
Nu vraag ik mij af welke lengte pen ik moet gebruiken om zo dicht mogelijk bij die 66cm te komen en of de 74graden zitbuis daar nu ook invloed op heeft, vergeleken met de 73graden die ik nu heb.

skimons
Forum-lid
Berichten: 2425
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 08 dec 2011 11:27

probeer het eens met een 100 of 110 mm stuurpen. zou moeten gaan denk ik zo

en ja, de hoek van je zitbuis heeft daar invloed op. maar daar was je al achter. wellicht is de 100 mm al lang genoeg

en als je toch bezig bent, kijk dan ook of de lengte van de balhoofdbuis niet teveel afwijkt. je stuur moet namelijk ook op de goede hoogte staan en de lengte van de balhoofdbuis is daarin maatgevend

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5063
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 08 dec 2011 11:36

skimons schreef:probeer het eens met een 100 of 110 mm stuurpen. zou moeten gaan denk ik zo

en ja, de hoek van je zitbuis heeft daar invloed op. maar daar was je al achter. wellicht is de 100 mm al lang genoeg

en als je toch bezig bent, kijk dan ook of de lengte van de balhoofdbuis niet teveel afwijkt. je stuur moet namelijk ook op de goede hoogte staan en de lengte van de balhoofdbuis is daarin maatgevend
Het frame heeft een bovenbuis die 1,6cm korter is. Als ik dan een 100mm stuurpen neem hou ik nog 0,6cm over. Wordt dat opgevangen doordat ik iets meer naar achteren zit? Hoeveel precies?

Ja de balhoofdbuis heb ik al naar gekeken en dat zit wel goed. Mijn huidige fiets heeft een balhoofd met ring van 16cm, daarboven op heb ik 8mm spacers. Dus 16,8. De Canyon heeft een balhoofd van 16cm met 5mm ring, kom ik op 16,5 met 3mm spacers.

De andere optie is een maat kleiner. Deze heeft een bovenbuis van 54,2cm en een balhoofd van 15,1cm. Als ik daarop de standaard balhoofdring doe (1,6cm) kom ik op 16,7cm dus zou ik zonder spacer kunnen fietsen (of 1mm hoger dan nu, met een spacer van 2mm). Nadeel is wel dat dat frame nog een steilere zitbuis heeft 74,5graden, dus nog meer naar achteren kom te zitten...

Plaats reactie