Alles over vakanties op én met de fiets

standplaats: calpe (costa blanca)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 apr 2022 09:59

Leuk mannen! vorig jaar in Moraira geweest en dit jaar weer in de zomer.

Kwam voor het eerst zo zuidelijk in spanje en ik was verbaasd over de schitterende routes die je daar kan fietsen.
De fantastische kwaliteit asfalt en de Spanjaarden die zo netjes voor fietsers zijn je voelt je echt gast!.
Daarnaast het constante rustige weer heerlijk!

Klimmen zijn daar heerlijk, niet te lang, niet te stijl. Dat echte hooggebergte ben ik toch een beetje klaar mee. Echt rondje kan je vaak niet rijden onder de 120km en soms nog veel meer. Hier kan je ook ff een rondje van 40km als je even wat minder tijd wil besteden.

Ik ga eens door jullie routes spitten. Ik reed vaak naar Calpe en ging dan naar boven en kwam via benissa weer ergens uit.
Mijn eigen routes heb ik gewoon met strava gemaakt, die maakt toch zelf routes die ik best prettig vind.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 02 apr 2022 17:54

gaisdergerman schreef: 01 apr 2022 21:22 Wederom dank Buzz!

Hij staat zeker nog op het programma. Vanaf maandag komen er twee fietsmaten bij, die kunnen me dan mooi uit de wind houden. Ik had ze al voorbereid op een route van 160 km ;-). Het zal aan het einde van de week worden verwacht ik.

Ik kan de rit alleen niet meer vergelijken met die 160km variant. Aangezien dat die er volgens mij niet meer is.

Andersom rijden kan natuurlijk, alleen persoonlijk denk ik dat hij linksom mooier is, dus dan maar wat extra op de tanden bijten. Met een goede lunch tussendoor moet het te doen zijn.
Die lus heb ik er met name uitgehaald om het aantal hm's te verminderen, plus dat er een nogal lastige afdaling in zit. Maar de resterende 147 km en ±3300 hm — inclusief het vermaledijde (en fraaie!) drieluik Coll de la Garga & Coll del Miserat & Puerto de Tollos — staan nog altijd borg voor een waardige koninginnenrit, hoor 8-). Niettemin kan er desgewenst uiteraard zo nog een (ander) lusje aan toegevoegd worden.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 02 apr 2022 22:10

Vandaag de 128 km route gedaan welke nuitkor in zijn overzicht had staan. Hier zat de muro de Tollos ook in. Onregelmatige klim die af en toe echt wel stijl was. De coll de la vall d'ebo vond ik wel mooi en loopt ook lekker.

https://www.strava.com/routes/2943949228120374930

Na 90 km was de koek wel op. Gelukkig hoefde ik daarna voornamelijk nog maar naar beneden :-).
De koninginnenrit rijden we waarschijnlijk komende vrijdag of zaterdag. Rechtsom rijden neem ik in overweging. Zal ook een beetje afwegen hoe de rest van de week eruit gaat zien. Eén van mijn fietsmaten staat momenteel behoorlijk zwaar. Die zal het al lastig genoeg hebben met de lopers verwacht ik.
Van de andere kant denk ik dat hij linksom wel mooier is, en het is natuurlijk niet voor niets een koninginnenrit 😉
Mocht je nog een paar mooi lopende rondjes hebben van rond de 90 a 100km dan houd ik me hiervoor aanbevolen.


p.s. die Coll el Miserat :shock:
https://www.cyclingcols.com/col/Miserat

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 03 apr 2022 22:52

gaisdergerman schreef: 02 apr 2022 22:10 [...]
Mocht je nog een paar mooi lopende rondjes hebben van rond de 90 a 100km dan houd ik me hiervoor aanbevolen.
Hierbij nog deze Calpe – Puerto de Bèrnia (100 km, 1700 hm). Een mooi lopend rondje met (zeer) aangenaam klimwerk, waaronder de Puerto de Bèrnia vanuit Xaló. Althans, volgens mij... :winkthumb:

Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 04 apr 2022 12:56

buzz schreef: 03 apr 2022 22:52
gaisdergerman schreef: 02 apr 2022 22:10 [...]
Mocht je nog een paar mooi lopende rondjes hebben van rond de 90 a 100km dan houd ik me hiervoor aanbevolen.
Hierbij nog deze Calpe – Puerto de Bèrnia (100 km, 1700 hm). Een mooi lopend rondje met (zeer) aangenaam klimwerk, waaronder de Puerto de Bèrnia vanuit Xaló. Althans, volgens mij... :winkthumb:

Afbeelding
Bernia vanuit Xalo is zeer regelmatig ja. :winkthumb:

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 04 apr 2022 13:56

Top weer! Vandaag en morgen is het weer niet al te best. Maar deze route lijkt me een mooie voor donderdag!

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 04 apr 2022 19:22

En hierbij nog deze Calpe – Alto de Mangó (90 km, 1400 hm). Een soort 'coast to coast'-route, waarbij (deels) de boulevards van achtereenvolgens Dénia, Jávea en Moraira zijn opgenomen. Het heen-en-weertje naar de fraaie San Antonio-vuurtoren kan desgewenst nog geskipt worden (2 x 3,5 km). Voor het broodnodige vakantiegevoel verloopt de route tevens langs allerlei (vakantie)villa's. Kortom, een aantrekkelijk rondje voor een actieve rustdag... ;)

Afbeelding

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 06 apr 2022 14:46

En ter illustratie én inspiratie nog een paar 'rustige' sfeerplaatjes van de Miserat-route...

Puerto de Tollos...
Afbeelding
Afbeelding

Coll de la Garga...
Afbeelding
Afbeelding

Coll del Miserat...
Afbeelding

Puerto de La Vall d'Eblo...
Afbeelding

Alto de Tarrenyes...
Afbeelding

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 14 apr 2022 22:11

Een kleine twee weken en 9 ritjes Calpe zit er weer op.

Voor mij een mooie locatie om na een paar niet gefietst te hebben mijn vormpeil weer wat te verhogen. Er zijn 3 dagen geweest die slecht waren en de andere dagen was het prima fietsweer. De laatste 3 dagen waren het beste met zon en boven de 20 graden.

Uiteindelijk ook nog de lange route van Buz gedaan. We hebben de ronde met de klok mee gereden en dan is hij goed te doen. Alleen bij de afdaling van de el miserat (ze hadden hem beter miserable kunnen noemen) was ik blij dat ik schijfremmen had. Dat ding is wel echt stijl.

Al met een al een leuk fiets gebied met verschillende mogelijkheden. Wat ik zelf wel prettig vond is dat je ook wat kleinere rondjes kan maken.

Al en met al een prima bestemming om de basis wat te vergroten.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 apr 2022 09:55

gaisdergerman schreef: 14 apr 2022 22:11
Al met een al een leuk fiets gebied met verschillende mogelijkheden. Wat ik zelf wel prettig vond is dat je ook wat kleinere rondjes kan maken.

Al en met al een prima bestemming om de basis wat te vergroten.
+1,

wat ik heerlijk vind, ik was er in de zomervakantie en ga ik juli weer.
Moraira, maargoed dat is om de hoek.

De familie kan lekker naar het strand of het zwembad in huis en ik kan een rondje.
Vroeg weg en ik kom 2 uurtje later op het strand aan.

En je kan een rondje van 20km tot oneindig maken.
Temperatuur is in het hoogseizoen ook prima te doen.
Natuurlijk het is warm, maar heel stabiel je begint met een graad of 22 a 23 om 8u en eindigt met 32 om 12u.
In Toscane heb ik zo vaak een stuk hoger gehad, dat vind ik dan wel echt te warm.

@Buzz mooie foto,s die route heb ik deels ook gereden.

loeh
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 nov 2020 11:10

loeh 22 mei 2022 21:06

buzz schreef: 16 mar 2022 19:40 Zo te zien staan hiervoor al voldoende routes. Maar voor alle zekerheid, heb ik er ook nog wel een paar op de plank liggen, waaronder deze twee varianten met start/finish bij Calpe...
  1. Calpe – Coll del Miserat (160 km, 3600 hm)
    Straffe route met de nodige km's en hm's, alsook diverse stille weggetjes met nagenoeg verlaten dorpen en fraaie panorama's rondom.

    Klimwerk...
    💥 Alto de Pedramala: 5 km à 5%
    💥 Alto de la Estació: 2 km à 4%
    💥 Coll de la Garga: 11 km à 5%
    💥 Alto de Tarrenyes: 5 km à 4%
    💥 Puerto de La Vall d'Eblo: 3 km à 5%
    💥 Coll del Miserat: 7 km à 8% (max 20%)
    💥 Collado de Benissili: 5 km à 4%
    💥 Alto de Tollos: 6 km à 5% (max 15%)
    💥 Puerto de Sa Creueta: 6 km à 4%
    💥 Alto de Callosa d'en Sarria: 1 km à 7%
    💥 Alto de Principal: 3 km à 6%

    Coll de la Garga, 11 km slingerend omhoog met aangename percentages...
    Afbeelding

    Coll del Miserat, straf omhoog over strak asfalt in (nagenoeg) niemandsland...
    Afbeelding
    ...
    ...
  2. Calpe – Coll de Rates (105 km, 2700 hm)
    Uitdagende route met het nodige klimwerk. Althans, als de route volledig gereden wordt. Desgewenst zijn er namelijk twee opties om de 'pijn' enigszins te verzachten. Twee straffe beklimmingen (heen-en-weertjes) kan je eenvoudig skippen, en wel als volgt...

    Optioneel...
    1️⃣ Geen zin in Tossal dels Diners (3 km à 9%, inclusief gravelstrookje van 200 meter)? Negeer dan bovenop Coll de Rates de betreffende afslag rechts omhoog, en daal af richting Tàrbena.
    2️⃣ Geen zin in Sierra de Bèrnia (5 km à 12%)? Negeer dan de betreffende afslag links omhoog, en rijd verder richting Altea la Vella.

    Klimwerk...
    💥 Cami del Lleus: 7 km à 3%
    💥 Puerto de Bèrnia: 7 km à 5% (max 14%)
    💥 Coll de Rates: 8 km à 5%
    💥 Tossal dels Diners: 3 km à 9% (max 18%) — 1️⃣ optioneel
    💥 Alto d'Oliva a Polop: 1,5 km à 5%
    💥 Alto de Callosa: 1 km à 7%
    💥 Sierra de Bèrnia: 5 km à 12% (max 22%) — 2️⃣ optioneel
    💥 Alto de Principal: 3 km à 6%

    Coll de Rates, in het kielzog van...
    Afbeelding

    Bovenop Coll de Rates ligt Tossal dels Diners (3 km à 9%) glimlachend te wachten... 8-)
    Afbeelding

    De vermaledijde Sierra de Bièrna (5 km à 12%), alwaar ene Pogaçar de koninginnenrit in de Ronde van Valencia (2020) won...
    Afbeelding
    Afbeelding
    Afbeelding
Deze routes zijn helaas niet meer publiekelijk toegankelijk op Ride with GPS. Heeft iemand deze toevallig nog ergens opgeslagen?

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 23 mei 2022 13:31

loeh schreef: 22 mei 2022 21:06 [...] Deze routes zijn helaas niet meer publiekelijk toegankelijk op Ride with GPS. Heeft iemand deze toevallig nog ergens opgeslagen?
Ze zijn toevallig opgeslagen in deze Calpe-collectie, inclusief 2 nieuwe routes. ;)

Plaats reactie