Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

MTB=intensief weg=extensief?

joppnl
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 mei 2009 19:45

joppnl 29 okt 2011 12:13

Goeden,


sinds een week of 3 fiets ik nu ipv op de race op de MTB.

Op de race ging ik 3*/week, 60..100km per trip, op de MTB zo'n 2* / week, 30..40 km.

Gisteren na die 3 weken MTB weer eens op de race gestapt maar met 30km was het wel over, niet zo zeer de conditie maar de beenspieren gaven een duidelijk protest....

Nou vraag ik me af, klopt het dat MTB rijden meer een intensieve training is (MTB in de heuvels / parcours hier, redelijk veel klimmen / dalen) en dat race op de vlakke weg meer een extensieve duursport is.

En gebruik je bij beide vormen nou verschillende spieren (kort/lang??) zodat het niet zo verwonderlijk is dat na 3 weken race-stilstand het tegen viel?

Verder lees ik in de laatste Fiets ergens bij die vraag/antwoorden achterin dat spinnen in een sportschool niet erg zinvol is voor de (race-)fiets conditie om dat dat intensief zou zijn.

Dus zou dat dan meer geschikt zijn voor MTB-ers?
Het gaat er niet om hoe groot je tandwielen zijn.
Het gaat er om wat je er mee doet!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 29 okt 2011 16:35

Ik zie niet in waarom spinnen te intensief zou zijn, voor de snelheid tijdens wedstrijden en (korte)tijdritjes heb je die intensiviteit juist nodig. Maar je moet daarnaast natuurlijk ook voldoende duurtrainingen inpassen. Dus spinnen alleen haalt het misschien niet. Maar als je de racefiets gebruikt om lange afstanden op lagere hartslag te fietsen heb je eigenlijk alleen goede duurtrainingen nodig. Blijkbaar rijdt je op de mtb een stuk intsensiver als op de weg, iets wat ik eigenlijk niet heb. Toch kan ik me niet voorstellen dat je dan na die paar mtb ritten al een daling in duurconditie merkt. Misschien had je gewoon een slechte dag.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 29 okt 2011 17:57

wat denk ik wel snel meespeelt is de weerstand die je hebt met een mtb en een racefiets.... racebandjes op 7 bar op asfalt tov mtb bandjes op 2 bar op onverhard. daardoor zul je natuurlijk intensiever moeten trappen.. ben je misschien aan het overcompenseren om een vergelijkbare snelheid te houden tov wat je gewend bent op de weg?

maar ik ben het met de student eens dat het net zo goed gewoon een off-day kan zijn...
Afbeelding

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 30 okt 2011 07:34

Met de mtb heb je bijna constant een intervaltraining, aanzetten, remmen, draaien, keren, klimmen,weer aanzetten, terwijl je op de racefiets met een constante snelheid aan het fietsen bent. Op de mtb ben je dan veel intensiever bezig en je hartslag ligt dan ook veel hoger en piekt vaker dan op de racer.
Als wedstrijdrenner kom je er niet met alleen lange afstanden rijden, ook intervaltrainingen horen er dan bij, als toerder volstaat het wel om een lange toertocht te volbrengen met alleen je duurvermogen.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 30 okt 2011 09:52

Om diezelfde reden kom je niet weg met alleen maar mtb, er zullen ook duurtrainingen gedaan moeten worden.
Wat betreft het spinnen, dat is inderdaad intensief, het is lekker om te doen, net zoals een intensieve rit op de mtb of crosser voldoening geeft, maar je traint er slechts een gedeelte mee, als je alleen spint onderhoudt je niet je basis conditie. Daarom is spinnen alleen ook weinig effectief. Wat wel kan is spinnen en in het weekend langere tochten maken. Met de mtb hoef je natuurlijk niet persee heel intensief, als er sneeuw ligt kan je ook heerlijk toeren.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

nieuweling
Forum-lid
Berichten: 557
Lid geworden op: 02 dec 2009 15:43

nieuweling 30 okt 2011 10:25

hangt er allemaal juist vanaf hoe hard je rijdt. Je kan op een mtb ook makkelijk met lage hartslag rijden en op de weg met hoge.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 30 okt 2011 13:10

Klopt, maar als je met beide een bepaalde snelheid wil rijden en je duikt met de mtb de bossen in na een stuk op bv asfalt gereden te hebben, dan gaat je hardslag een stuk hoger zijn dan op de racer.Ook op de mtb wil je een bepaald niveau halen en geen rijdende chicane zijn voor medetrack gebruikers. Met een beetje rondpeddelen in de bossen zal ik ook een lage hartslag hebben, en het gevoel dat ik niets heb gedaan na een paar uur fietsen. :D
Wanneer ik toch km wil maken met een lage hartslag, pak ik mijn racer wel, af en toe pieken doe ik dan in de bossen met de mtb.

JarnoV20
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 jul 2011 14:41

JarnoV20 05 nov 2011 16:46

Als het slecht weer is en je wilt toch een duurtraining maken kan dat prima met een crosser of atb. Lekker over de weg crossen een paar uur en je krijgt er ook nog kracht door.Met een atb is het moeilijk om in het veld jezelf in toon te houden en maak je er een wedstrijd van (zo zie ik het dan)

Plaats reactie