Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

wielen maken

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 29 nov 2010 14:22

kilometervreter schreef:Het verschil tussen een ervaren wielbouwer en een beginner is tijd. Een ervaren wielbouwer zal een wiel in een half uur spaken en op spanning brengt. Een beginner is een uur bezig met rijgen, een halfuur met weer uit elkaar halen omdat hij een fout heeft gemaakt. Vervolgens nog een uur met rijgen om daarna in een paar uur rustig het wiel netjes op de juiste spanning te brengen.

Gewoon de tijd nemen dan kan iedereen met het juiste gereedschap het.

Verder meld wijlen Sheldon Brown dat je het beste kunt beginnen met nieuwe onderdelen.

Dus:
- Sheldon Brown
- Jobst Brandt's The Bicycle Wheel
- Youtube



Persoonlijk vind ik de boeken van Roger Musson en van Gerd Schraner minstens even goed als die van Brandt.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 29 nov 2010 19:49

Lugosi schreef:Dan moet je de proef op de som nemen, spaak een wieltje op 't gevoel en ga eens langs bij iemand met een tensiometer, je zal verschieten. Spanningsverschillen van 20 - 30% en meer zijn geen uitzondering hoor.

Wat wil je er aan doen dan? Ga je vervolgens zorgen dat de spanningen van de spaken gelijk zijn? En dan heb je een wiel met meerdere (hoogte)slagen... ;)

Doe mij maar een wiel dat kaarsrecht is. :) (uiteraard wel met een voldoende hoge, gemiddelde spanning)

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 29 nov 2010 19:49

Wat voor veel mensen (ook fietsenmakers) een probleem is, is het bepalen van de spaaklengte.

Maar goed,

wielen spaken is net als sex, gewoon zelf doen is toch het leukst.

@kees,
Ik hoop dat jij een shirt met forumnaam hebt, dan weet wanneer ik de eerste afslag moet nemen....

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 29 nov 2010 20:35

litespeed schreef:
Lugosi schreef:Dan moet je de proef op de som nemen, spaak een wieltje op 't gevoel en ga eens langs bij iemand met een tensiometer, je zal verschieten. Spanningsverschillen van 20 - 30% en meer zijn geen uitzondering hoor.

Wat wil je er aan doen dan? Ga je vervolgens zorgen dat de spanningen van de spaken gelijk zijn? En dan heb je een wiel met meerdere (hoogte)slagen... ;)

Doe mij maar een wiel dat kaarsrecht is. :) (uiteraard wel met een voldoende hoge, gemiddelde spanning)



Je draait de zaken natuurlijk om. Een kwaliteitsvelg zorgt ervoor dat er weinig afwijkingen in spanning nodig zijn om het wiel recht te krijgen. Het wiel dat ik bij de fietsenwinkel kocht (dat slecht gespaakt was) dat ik herspaak en op de vereiste spanning breng (die de velgproducent aangeeft) en vervolgens recht maak kent volgende afwijkingen; hoogteslag 0.31 mm (bij lasnaad, voor de rest minder dan 0.20 mm) en zijslag 0.12 mm. De spaakspanning kent een maximale afwijking van 11% van de gemiddelde spanning. En ik ben een beginneling, waarom kan die man van de winkel dat dan niet. Simpel; hij doet dat op het gevoel en op 't zicht en op 't gehoor en met ervaring, ...

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 29 nov 2010 20:48

Dat is het mooie van mechanica. Kun je gewoon andersom redeneren, maar het punt blijft gewoon overeind. Met een enkele ervaring haal je dat echt niet onderuit... ;) Dan moet je met inhoudelijk commentaar komen.

Er zijn toch niet alleen maar kaarsrechte velgen op de markt?

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 29 nov 2010 20:55

Je kunt ook een recht wiel spaken met een rechte velg maar zonder gelijke spaakspanning. Zo'n wiel geeft snel problemen. Een spaakspanningsmeter is daarom toch wel een handige tool dunkt me.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 29 nov 2010 21:56

litespeed schreef:Dat is het mooie van mechanica. Kun je gewoon andersom redeneren, maar het punt blijft gewoon overeind. Met een enkele ervaring haal je dat echt niet onderuit... ;) Dan moet je met inhoudelijk commentaar komen.

Er zijn toch niet alleen maar kaarsrechte velgen op de markt?


Neen dat klopt, een goed wiel vereist uiteraard goede onderdelen aangepast aan het doel.
Ik heb nog nooit het (on)geluk gehad om met een slechte velg te moeten beginnen, ik weet dan ook niet wat de mogelijkheden zijn in zo'n geval.

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 29 nov 2010 22:04

Terug naar het onderwerp. Een standaard wiel als de open pro met ultegra naaf 32 of 36 spaken kan iedereen maken. Je kunt nog denken aan sapim cxray spaken maar met dt spaken heb je al een super set wielen voor pakweg 160 euro vergelijkbaar met een 500 euro fabriekswielset bij hopmans. Dit is ook een groot deel van de lol.

Hierna wordt het moeilijker. Wil je iets wat vergelijkbaar is met fulcrum zero, dat is ongeveer de top in de alu velgen moet je veel verder gaan in je kennis en ervaring met spaken en materiaal. Ook los van je eigen ervaring is materiaalkennis op dit niveau: a can of worms. Er zijn producenten met een budget voor kwaliteit en er zijn producenten met een budget voor reclame en ik hou ze niet uit elkaar.

Wat moet je doen zappatoe?. Er lopen hier een flink aantal mensen rond die precies weten wat je moet doen maar het lukt gewoon niet om ze aan het schrijven te krijgen, helaas. Aan de andere kant er hoeft maar eentje te zijn die zich aangesproken voelt, .........
Do kin der mar druk mei weze

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 30 nov 2010 17:51

Even om wat olie op het vuur te gooien,

er zijn ook velgen die een maximum aangeven van de toelaatbare spaakspanning. Iedereen heeft wel eens een wiel gezien waar de spaaknippel door de velg heen is getrokken. Daar was de aanbevolen spanning op de spaak groter dan de velg kon hebben.

Een goed wiel is dus een kwestie van bij-elkaar-passende onderdelen; en dat is nu weer het mooi van systeemwielen.

Als je dus zelf gaat spaken, is het zaak om zo veel mogelijk standaardmaterialen te gebuiken, of evident goedwerkende combi's van naaf-velg-spaak.

Een standaardcoombi is b.v. CXP33 velgen doublebutted Hoshi spaken en Ultegra of Dura-ace naven 28 spaaks voor en 32 of 36 spaaks achter.

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 30 nov 2010 17:54

Bij systeemwielen wordt er nooit een nippel door de velg getrokken?

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 30 nov 2010 19:18

er zijn ook velgen die een maximum aangeven van de toelaatbare spaakspanning. Iedereen heeft wel eens een wiel gezien waar de spaaknippel door de velg heen is getrokken. Daar was de aanbevolen spanning op de spaak groter dan de velg kon hebben. Een goed wiel is dus een kwestie van bij-elkaar-passende onderdelen; en dat is nu weer het mooi van systeemwielen.
Als je een tensiometer hebt, dan kan je ervoor zorgen dat de spanning niet groter is dan dat de velg kan hebben.

Gebruikersavatar
paul1
Forum-lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 30 mei 2010 20:50

Gebruikersavatar paul1 02 dec 2010 22:46

zannata64 schreef:hoe en waar kan men het best wielen leren maken ,de filmpjes op
you tube zou dat voldoende zijn om er aan te beginnen of zitten er nog verborgen kantjes achter.


groeten


DVD --> titel ; mastering the Wheel
uitgegeven door de UCI en DT swiss

Plaats reactie