Hoe breed moet een stuur zijn?

Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers
Uulke
Forum-lid

Uulke 05 okt 2011 22:59

Ik heb net een racefiets gekocht met een 3T Ergosum Team stuur. Het stuur is 44 cm breed (c-c).
Nu zag ik direct dat het stuur te breed zou zijn voor mij.
Ik ben smal gebouwd, 60 kilo bij 1.80m. 41 cm breed bij mijn schouders.
Omdat ik de afgelopen jaren geen racefiets heb gereden, alleen MTB. De vraag:
Hoe breed moet een stuur zijn? Ik ga waarschijnlijk een 3T Ergonova kopen.
Maar in maat 40 of 42? Is daar in zijn algemeen iets over te zeggen?
En ja, ik ga ook in de winkel passen, maar ben nieuwsgierig naar de mening van ervaren wielrenners.

zweef
Forum-lid

Gebruikersavatar zweef 05 okt 2011 23:10

Dat is vooral persoonlijke voorkeur. De regel van smalle mennekes een smal stuur en grote kerels een brede is te kort door de ehhh...bocht.

Over het algemeen geldt hoe breder het stuur hoe beter de controle. En ik ken hele kleine smalle mennekes die daarom graag een breed stuur hebben. Maar ook brede gasten die een smaller stuur willen om minder wind te vangen. Het is ook erg afhankelijk van hoe je op je fiets zit, diep met sterk gebogen armen, of hoog met de ellebogen bijna op slot.
You should see me go downhill...

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 06 okt 2011 10:38

Ik zou het eerst maar eens uit gaan proberen met je Ergosum stuur.
Als je overstapt op een Ergonova, betekent dat ook een andere stuurpen, aangezien de reach 12 mm korter is.
Daarnaast is het Ergonova stuur bij de shifters al 2 cm smaller dan de Ergosum in de zelfde maat.
Dus bij een 42 cm Ergonova is het stuur bij de shifters 4 cm smaller dan je huidige stuur.
Afbeelding

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 06 okt 2011 11:01

als je schouders 41 breed zijn zou ik gaan voor een 42 of een 40 stuur. Ik heb een 40 en moet zeggen dat iki het wat aan de smale kant vind, niet zo zeer voor mijn schouders maar meer voor mijn handen, het is wel erg mini
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 06 okt 2011 14:00

Hmm... mijn fietsenmaker deed het vrij makkelijk; pakte een los stuur, hield het tegen mijn schouders en zei dat het goed was (even breed).

Fietst trouwens prima kwa breedte hoor, daar niet van.

macho_pino
Forum-lid

macho_pino 06 okt 2011 14:17

Ik zou gaan voor een 42 stuur (maar alleen als deze niet goed voelt). 40 is wel erg smal en dan zou je voor mijn gevoel ook minder stabiel blijven..
(geen idee of het ook echt zo is, maar dat lijkt me zo)
http://www.facebook.com/#!/profile.php?id=1237491075" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.twitter.com/leoni_padding" onclick="window.open(this.href);return false;

farelli
Forum-lid

Gebruikersavatar farelli 06 okt 2011 14:33

Je zegt dat het prima fietst. Wat is dan het probleem?
Te smal, daar kan ik me iets bij voorstellen. Maar wat breder dan je schouderpartij? Nee.
Kost alleen maar extra geld.
En mocht je na pakweg 1000km tot de conclusie komen dat je toch liever smaller zit kun je toch nog wisselen?
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 06 okt 2011 14:43

Je moet ind. opletten met de breedte van de Ergonovasturen. Die meten ze bij de uiteinden, maar die steken naar buiten. Als je dus een 42 cm neemt, meet zo'n stuur bij de shifters 40 cm, en dan is het meestal te smal.

Uulke
Forum-lid

Uulke 06 okt 2011 21:01

Farelli, ik zeg niet dat het prima fietst. Ook niet in de openingspost. Het probleem is dat ik het te breed vind aanvoelen.
Ik ben wel blij met alle opmerkingen tot dusver. Bedankt met name met alle opmerkingen over de verschillen tussen de ergonova en ergosum.
Ik heb een voorkeur voor 3t omdat mijn zadelpen ook 3t is, en de stuurpen ook.
Overigens zal ik er ongetwijfeld wel een km of 1000 mee afleggen voor ik een nieuwe koop. Maar dat komt omdat ik hoop er in de komende weken nog genoeg tijd en het juiste weer voor hoop te vinden wat te wielrennen.

amclassic-fan
Moderator

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 okt 2011 22:04

farelli schreef:Je zegt dat het prima fietst. Wat is dan het probleem?
Te smal, daar kan ik me iets bij voorstellen. Maar wat breder dan je schouderpartij? Nee.
Kost alleen maar extra geld.
En mocht je na pakweg 1000km tot de conclusie komen dat je toch liever smaller zit kun je toch nog wisselen?
Waarom? Omdat 44 cm gewoon veel te breed is voor iemand met 't postuur van de TS. Enige vraag is of hij een 40 of 42 moet hebben. Normaliter zou ik zonder twijfel 40 zeggen, maar doordat de 3T smaller is bij de shifters is 't wel erg moeilijk inschatten op afstand of 't 40 of 42 moet hebben.

Een racefiets is geen trekker en dus moet een stuur niet te breed zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

stefan
Forum-lid

Gebruikersavatar stefan 07 okt 2011 12:15

Voor mijn postuur zou een 42cm stuur niet verkeerd zijn. Sinds dit jaar fiets ik met een 40cm stuur en ik moet zeggen dat mij dat vele malen beter bevalt.

Ik had in het begin een 3T Rotundo maar dit heb ik toch snel ingewisseld voor een Ergosum. Ik fiets veel onderin de beugel en de ronde bocht van een Rotundo is toch niet zo fijn als de bocht van een Easton EC90 SLX3 welke ik voorheen gebruikte.

farelli
Forum-lid

Gebruikersavatar farelli 07 okt 2011 12:33

Ah, ik zie dat ik vermeulen voor de TS heb aangezien. Sorry.
vermeulen schreef:
Fietst trouwens prima kwa breedte hoor, daar niet van.
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

Plaats reactie