Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Diepte qua stuur bepalen

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 03 okt 2011 13:53

Hoi,

Ik ben bezig met de fijn afstelling van mijn fiets en ben nu bezig met de hoogte van het stuur. Bij 1cm spacer vind ik dat het stuur net te hoog zit en mijn rug dus te recht op. Laatst heb ik met 0,5cm spacer gefietst en dit kon mijn rug enzo wel aan alleen kwamen mijn knieen boven het stuur uit. Nu vraag ik mij af of dat wel goed is. Zit het stuur dan niet te laag?

Moet er wel bij zeggen dat ik wel een racehouding wil hebben waarbij de grens van comfort en aerodynamica wordt opgezocht. Ik ga namelijk volgend jaar weer wedstrijden rijden.

GertS
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 okt 2011 16:41
Locatie: Amersfoort

GertS 03 okt 2011 14:58

voordat je gaat zagen.....

http://gerard.cc/category/bike-equipment/" onclick="window.open(this.href);return false;

interessante stukjes van Gerard Vroomen (Cervélo) over de hoogte van het stuur

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 03 okt 2011 16:36

GertS schreef:voordat je gaat zagen.....

http://gerard.cc/category/bike-equipment/" onclick="window.open(this.href);return false;

interessante stukjes van Gerard Vroomen (Cervélo) over de hoogte van het stuur
Bedankt voor de link. Ik zaag nog helemaal niks af totdat ik perfect zit. Denk dat ik zelfs nog een cm erboven overlaat zodat ik altijd nog wat marge heb. (zitten nu 3cm aan spacers boven de stuurpen)

Gebruikersavatar
distortion
Forum-lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 13 aug 2010 16:07

Gebruikersavatar distortion 03 okt 2011 22:46

GertS schreef:voordat je gaat zagen.....

http://gerard.cc/category/bike-equipment/" onclick="window.open(this.href);return false;

interessante stukjes van Gerard Vroomen (Cervélo) over de hoogte van het stuur
Inderdaad een leuke link! Erg interessant om te lezen dat ook bij wielrennen met veel dingen te ver wordt gegaan.
Simpelweg omdat het zo is!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 05 okt 2011 20:49

Uit het artikel:

The idea that you will sit lower if you just lower your bars is not true in most cases, other than the extreme (basically if you can only reach your bars with stretched arms, which is a bad idea based on the Lubberding point, then lowering those barrs would pull down your entire body into an unnatural position. But if that is a position you can sustain, then you can also keep your back in that position when you raise your bars from there and bend your elbows.

Erg logisch natuurlijk als je het zo bekijkt. Wanneer je rug dieper kan ga je ook wel dieper zitten met een hoger stuur, je buigt dan je ellebogen gewoon meer, waardoor je ook diep zit met een hoger stuur..

Edit: Al die artikelen zijn super boeiend om te lezen.

KNJ
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 15 aug 2011 12:29

KNJ 05 okt 2011 21:00

+ 1 erg leuk artikel

zou het gewoon eerst enkele ritten proberen door het stuur wat lager te zetten en kijken hoe dat voelt, nog altijd de beste manier denk ik ;-)
Cannondale supersix hi-mod dura ace
Cannondale caad10 sram red

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 05 okt 2011 22:40

Is het dus ook zo dat het verschil tussen een 90mm stuurpen en 100mm stuurpen niet bepalend is voor de diepte van de zit maar dat je je armen meer/minder gestrekt hebt? Ik heb nu het idee dat ik met de 90mm stuurpen ipv 100mm stuurpen hoger zit (meer rechtop). Terwijl het stuur lager staat dan met de 100mm stuurpen.

Plaats reactie