Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Voordelen personal trainer

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 03 okt 2011 08:17

stokie schreef:Jij zegt dat je niet op hartslag gaat trainen omdat jij een trainer hebt die prof geweest is en die ook nooit op hartslag trainde...
Jij denkt dat het op jouw leeftijd niet echt een toegevoegde waarde is...
.
Ik heb gezegd dat ik het in het verleden nooit op hartslag getraind heb, ik wil wel in de toekomst er mee bezig gaan, alleen dan moet ik eerst mijn hartslag zone's en rust hartslag en dergelijk weten. Daarvoor moet dus ook eerst een sportmedisch onderzoek voor worden gedaan.
roy73 schreef:Als ik op je site kijk naar je trainingen, dan zou je toch wel degelijk denken dat daar wel een stukje begeleiding bij kan, nog afgezien van het feit wat voor trainingen het geweest zijn.
Ik heb een tijdje met schema's getraind en maakte toch heel wat meer km's en trainingen per week. Ik ben er echter mee gestopt omdat het me een beetje het plezier in het fietsen ontnam en het soms voelde als een verplichting om weer op die fiets te stappen. Ondanks dat ik nu niet meer met schema's train heb ik er wel een hoop van opgestoken en ben ik me meer bewust van het belang van gevarieerd trainen, juiste begeleiding kan wel degelijk helpen.
Als een nieuweling hoef je niet elke week hartstikke veel km's te maken, de intensiteit van een training is veel belangrijker. De hoeveelheid trainingen wat ik in de week doe is hoeveel tijd ik ervoor heb. Verder heb ik geen problemen gehad met mijn conditie of wat dan ook. Als ik gelost werd was dat omdat ik niet slim reed, niet omdat ik het niveau er niet voor had.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

perrush
Forum-lid
Berichten: 404
Lid geworden op: 21 nov 2007 21:22

perrush 03 okt 2011 08:25

thomwittendorp schreef:De trainer van mijn wielervereniging is oud prof geweest en hij trainde nooit met hartslag gegevens en dergelijk dus hij is daar niet heel erg mee bezig
en zulke mensen laten ze dan nog jeugd trainen :?

Ik denk ook dat hij in zijn prof jaren nooit een gsm gebruikt heeft ... zou ik die ook maar weg doen. ohja, dat carbon frame mag ook weg.
Als een nieuweling hoef je niet elke week hartstikke veel km's te maken, de intensiteit van een training is veel belangrijker


volgens mij is het als nieuweling net belangrijk om je spieren voor de toekomst te kweken. En daar hoort nu eenmaal wat meer trainen en ook zwaarder trainen bij. Die intensiteit is imho net niet belangrijk want dat dient enkel om prestaties neer te zetten. Een lange termijn visie is net om een jonge renner 'op te bouwen' voor de toekomst.

Maar goed, je doet maar. Zolang jij denkt dat gelost worden te maken heeft met tactisch minder slim rijden en niet met 'niveau' ... keep on dreaming

____

edit : net ff op je site gekeken. Denk je echt dat je met 1 of 2 trainingen per week iets opbouwd ? Vind ik het helemaal ook niet raar dat je amper kunt uitrijden. Je rijdt tegen gasten die al 3 jaar 5 keer in de week trainen.
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 03 okt 2011 10:26

Thom, ik snap niet dat je vragen stelt, maar eigenlijk niet open staat voor de antwoorden.
ik ken bijna geen amateurwielrenners die zonder hartslagmeter trainen. Het is gewoon bewezen dat je veel effectiever kan en gaat trainen door op hartslag te gaan trainen.
Dat je geen trainer wil/kan betalen dat is begrijpelijk. Maar ik denk dat het gewoon noodzaak is om op korte termijn een maximaaltest te doen, waarbij je hartslagzone's bepaald worden.

Ik denk dat de forumleden (als perrush) best gelijk hebben.. Ken je bijvoorbeeld Nino Honigh? die is ook nieuweling en wint heel veel. Waarom? niet alleen omdat hij voorin durft te koersen.
Als je ziet hoe gedreven die jongen is en hoe veel hij traint en doet, dan loop jij al zo ver achter.
Je moet niet wars zijn van de kritieken en alleen denken dat je 2 of 3 keer in de week 'moet' trainen op een bepaalde intensiteit.
Nieuwelingen kunnen ook trainingsweken van 15 tot 20 uur aan, sterker nog.. de beste nieuwelingen hebben dat nodig om zichzelf sterker te maken en meer inhoud te krijgen.

Daarom adviseer ik je nog steeds om wel eens met een professionele trainer er over te spreken. Gewoon een afspraak maken en vragen of hij je een uur van dienst wil en kan zijn.
Dan krijg je vaak een heel andere kijk op trainingsleer en kan je altijd nog bepalen of je met een trainer in zee gaat.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 03 okt 2011 11:17

En voor elke nieuweling zou moeten gelden: verdiep je eens in de basics van trainingsleer en lees eens wat literatuur.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
Trainslim.nu
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 jul 2011 10:33
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar Trainslim.nu 03 okt 2011 11:38

(Personal) Trainers heb je in veel verschillende soorten en maten, maar helaas hebben ook niet alle trainers veel kaas gegeten van trainingsfysiologie. Omdat iemand (ooit) goed heeft gepresteerd, wil nog niet zeggen dat hij/zij de kennis heeft om verantwoord/effectief te trainen, helaas wordt in de praktijk vaak anders gedacht. Een hele berg ervaring is heel nuttig, maar is vaak ook niet alles. Zo blijkt denk ik al uit de opmerking uit dit topic van een trainer die wil trainen zonder hf....

Het is de vraag of je personal trainer nodig hebt. Een (sport)psycholoog kan helpen op het vlak van angsten e.d. Maar voordat je aan zoiets begint, is het nuttig om te kijken of je niet zekerheid kunt krijgen op andere manieren. Je bent jong en hebt nog veel te leren, dus neem daar gewoon je tijd voor.

Zorg dat je plezier hebt en houdt in het fietsen, dat is nu veruit het belangrijkste!

Succes!
Bewegingswetenschapper, inspanningsfysioloog maar vooral: liefhebber! :)

perrush
Forum-lid
Berichten: 404
Lid geworden op: 21 nov 2007 21:22

perrush 03 okt 2011 12:06

imho zou een nieuweling met ambitie 2 keer per jaar een week een powermeter moeten huren. In die week doe je testen op verschillende tijdspannes (van 30 sec sprintjes tot een tijrit van 20 min en alles er tussen) en liefst op verschillende parcoursen (vlak en heuvelend). Dan krijg je een mooi beeld van welk type renner je bent (kan je weinig aan veranderen, zo ben je geboren). Daarna kan je bepalen welke richting je uit wilt / kan in het wielermilieu (kermiskoersen, klimkoersen, tijdritten, ...). Daarna kun je een (half)-jaarplan opstellen om die doelstellingen te bereiken op lange termijn of evt. korte termijn.

Na 6 maanden doe je die testjes opnieuw en kik je hoe je geëvolueerd bent en stuur je je planning bij.

Maar och ... misschien is dat wat te hoog gegrepen voor je ex-prof :)
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 okt 2011 13:23

stokie schreef:Nieuwelingen kunnen ook trainingsweken van 15 tot 20 uur aan, sterker nog.. de beste nieuwelingen hebben dat nodig om zichzelf sterker te maken en meer inhoud te krijgen.
Als je bij de Nieuwelingen bij de top mee wilt draaien zal je wel aan dat aantal uren training moeten als je niet heel veel talent hebt. Maar goed het levert je weinig op voor de jaren die nog gaan volgen. Je kan moeilijk als je beloften wordt 25+ uur in de week gaan trainen, het zijn de uitzonderingen die dat aankunnen (buiten 't feit of je er ooit de tijd voor hebt).
Met een uurtje of 12 op de fiets in de week, maar dan wel met efficiënte trainingen, moet gewoon genoeg zijn om leuk bij de Nieuwelingen mee te kunnen fietsen.

En bang zijn dat je je fiets kapot valt is niet echt handig. Dan moet je gewoon op een goedkopere fiets koersen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 03 okt 2011 15:01

Stokie, ik wil zeker iets doen met de antwoorden, maar wat perrush zegt is mijn inziens zo'n beetje hetzelfde wat ik bedoel, alleen hij zegt het duidelijker.

Ben zeker wel bezig om met jullie antwoorden iets te doen, maar met de hoeveelheid advies wat ik hier al heb gekregen weet ik niet goed wat nu wel en niet goed is. De een zegt dat een personal trainer wel goed is voor mij en den de volgende weer niet, die is van mening dat ik nu nog niet zo profesioneel met mijn sport hoef bezig te zijn.

Heb het advies gekregen van iemand om op bikemotion te gaan praten met personal trainers en dergelijke, en als ik bij de sma ben ga ik er ook over praten, die kan mij vast ook advies geven. Ben met iedereen zijn ideeen wel bezig over hoe en wat, maar ga daar later pas beslissingen over nemen.

amclassic-fan, dat ik bang ben om mijn frame kapot te vallen is niet zeg maar het echte probleem, het is meer dat ik niet bezig ben met het koers verloop
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

ajhoff
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54

ajhoff 03 okt 2011 15:34

Als ik jou was zou ik eerst een vaststellen wat je doel is. Wil je prof worden of is en blijft het hobby (eventueel hoog niveau)? Als je dat weet kun je kijken naar hoe je dat doel gaat bereiken en met wie. Belangrijk is hoe dan ook dat jij aan het roer zit. Een trainer is heel mooi, maar niet zaligmakend. Jij bent degene die bepaalt hoe en wat.

Vergeet niet dat iedereen hier vooral vanuit zijn eigen visie en niveau reageert. Allemaal met de beste bedoelingen, maar niet per se wat jij nodig hebt. Lijkt me een goede zet om eerst eens rond te kijken en te gaan praten voordat je een volgende stap neemt.

hildefuego
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 jun 2011 18:51

hildefuego 03 okt 2011 16:06

@thomwittendorp

Weet je al of je hart volgroeid is?

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 03 okt 2011 16:11

Ik hoef zeker geen prof te worden, het lijkt me gewoon leuker om wat meer mee te doen in de koers en niet gewoon als peloton vulling rond te rijden.

Ik vind het gewoon heel lastig om een keuze te maken wat ik ga doen. Aan de ene kant heb ik wel zoiets van ik blijf gewoon door trainen op de manier zoals ik nu doe, met als enige verandering dat ik wat mentale begeleiding ga gebruiken. Dat gebeurt in ieder geval, omdat het nodig is voor mij en in dit geval iemand het gratis aan heeft geboden om mij daarin te begeleiden.

Andere optie is dat ik via trainingsschema's ga trainen al dan niet met begeleiding van een personal trainer of een eigengemaakt schema in over leg met de trainer van de club.

Ben er toch nog niet over uit, dacht dat ik een keuze had gemaakt alleen nu er toch weer andere standpunten bij komen word ik weer in een andere richting gestuurd.

Hildefuego, weet nog niet of mijn hart volgroeid is, daarvoor moet ik eerst even met de sma om tafel gaan ;). Dat is al vaker geopperd in dit topic, zolang ik dat niet weet heb ik toch niet veel aan mijn hartslag gegevens. Daarom ga ik zo snel mogelijk even een test laten doen om meer duidelijkheid te verschaffen.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

hildefuego
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 jun 2011 18:51

hildefuego 03 okt 2011 18:27

ok veel succes volgend seizoen iig ;)

Plaats reactie