Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Voordelen personal trainer

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 30 sep 2011 17:33

ik heb de afgelopen jaren gewerkt met een trainer en ben er zeker beter door geworden.
Het grootste verschil zat hem in de effectiviteit.
Je kan trainen en je kan trainen.
Ik ben een paar jaar geleden begonnen met fietsen en dacht dat het enkel rondjes maken was.
Na een waardeloos jaar nam ik een trainer in de arm en plots werd ik meer en meer wielrenner. Plots reed ik koersen uit en sterker nog, ik kon me al voorin handhaven.
Ik ben veel effectiever gaan trainen en in plaats van doelloos rondjes rijden, maakte ik nu zware interval trainingen, duurtrainingen en pakte ik op de juiste dagen een rustdag.
Ik merkte dat ik piekte op het moment dat het moest en dat geeft ook weer vertrouwen.

Ik denk dat jij ook zeker voordeel kan hebben van een trainer. Als je fysiek sterker bent en meer vertrouwen hebt op de fiets komt het voorin rijden vanzelf.

frank8610
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 23 aug 2009 23:42

frank8610 30 sep 2011 19:15

Ik denk dat zeker het laatste wat Stokie zegt klopt, het gaat in ieder geval voor mij wel op. In het begin dacht ik ook dat ik niks in het peloton te zoeken had met mijn beperkte fietservaring etc. Maar als je naar verloop van tijd merkt dat je beter wordt en aan het eind van een koers er frisser bij zit dan 90% van het veld dan geeft dat vanzelf vertrouwen en houdt je ook makkelijker je positie voorin vast.

Rijdt je voor je eigen gevoel jezelf nu een slag in de rondte en heb je het idee dat de rest op een hoger niveau zit? Niets is zo vervelend als zelf helemaal stuk zitten en de rest over hun nieuwe vriendin horen praten. Dan krijg je een mentale dreun = onzeker = makkelijk voorin laten wegdrukken. OFZOIETS!! :)

Misschien moet je ook wel in je hoofd de teugels laten vieren. Je bent volgens mij 16 of iets in die richting? De boog kan niet nu al constant gespannen staan, zorg eerst maar dat je oprecht plezier krijgt in het koersen dan komt de rest vanzelf wel. Ik kan me niet voorstellen dat je van wie dan ook in je omgeving al moet presteren.

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 30 sep 2011 19:29

Ik ben inderdaad 16. Van mezelf moet ik al wel redelijk presteren of in ieder geval voorin koersen. Dit omdat we natuurlijk met een ploeg zijn en ik heb gehoord wat voor een wedstrijd programma we volgend seizoen waarschijnlijk kunnen rijden en dan wil ik wel met de beste mee kunnen doen. Zodat ik ook nog wat wedstrijden kan rijden. Het grote probleem is namelijk dat ik in het Noorden van het land woon en dat terwijl mijn ouders maximaal 1 uur naar een wedstrijd willen rijden, dus mijn enige optie om veel wedstrijden te kunnen rijden is dus door met de ploeg mee te kunnen. Daarvoor moet ik dus presteren en dus moet ik zelf druk op leggen.

Het is natuurlijk wel zo dat het in hand nemen van een trainer mij relatief veel geld zal gaan kosten, alleen op jaarbasis ben ik dan 420 euro kwijt. Dat is natuurlijk wel te verwaarlozen als ik echt resultaten daarmee boek dus daar ben ik niet heel erg mee bezig. De prijs maakt niet uit als de succes eenmaal komen, maar kan ik binnen een jaar ook daadwerkelijk verbetering verwachten, ervan uitgaand dat ik zeer binnenkort daarmee begin.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 30 sep 2011 19:37

ik denk dat een trainer inderdaad best duur is, maar in mijn geval leverde het al direct resultaat op.
het is natuurlijk niet gegarandeerd dat het bij jou net zo snel gaat. Wat je wel moet hebben is genoeg discipline om je schema's trouw te volgen en je logboekje in te vullen.
420 euro is veel geld, maar als je er veel meer plezier uit haalt is het nuttiger besteed dan bijvoorbeeld aan een wielset...

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 30 sep 2011 19:44

Kijk dat zijn nu berichten waar ik iets aan heb, bedankt stokie. Maakt het vast ook een stuk makkelijker mijn ouders ervan te overtuigen dat het echt voordeel heeft.

Doordat je er geld in stopt denk ik ook dat je discipline makkelijker/sneller aanwezig is omdat je weet wat voor een investering je doet, als het gratis was ga je het toch snel verwaarlozen, althans zo ben ik dan.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

raassie
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 30 sep 2011 19:57

Ik denk alleen niet dat je voor ongeveer 400 a 500 euro op jaarbasis een echte personal coach mag verwachten. Voor dat geld kun je een goede inspanningstest laten doen en (maandelijks) trainingsschema's. Uiteraard ook wel eens wat adviezen, maar het is niet zo dat je dan elke dag of week met iemand kan overleggen hoe het gegaan is. Voeding en mentale coaching is weer een stap verder. Dan ga je richting bedragen van 400 of 500 euro per maand.......
Neemt niet weg dat goede trainingsschema's ook al wat waard zijn.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 30 sep 2011 20:50

oké zal even wat meer informatie geven. Jan nak van house of cycling heeft mij een kortingen aangeboden op pakket 2 en beantwoord mijn vragen heel snel. Van hem ik een hele goede indruk gekregen
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

frank8610
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 23 aug 2009 23:42

frank8610 30 sep 2011 21:13

Sja, ik wil in dit topic van de gezonde ambities niet principieel tegen alles zijn hoor, maar als ik die site kijk van House of Cycling dan lijkt me het geld echt niet waard. Als je niet compleet in de middle of nowhere woont, kun je bij zorg-/sportgerelateerde instellingen al veel beter en persoonlijker advies krijgen (dieetist voor voedingsadvies, sportarts voor inspanningsadvies/kracht/fitness etc.). Voor wedstrijdplanning etc. zou ik de wat meer ervaren jongens op de club eens aan de mouw trekken, die moeten je toch sowieso flink wat wedstrijdtips mee kunnen geven? Wees eerst eens wat doortastender in je eigen omgeving voordat je veel geld uitgeeft aan zo'n club.

O ja en nog even over dat House of Cycling... Mental coaching via de mail..........?? Voor €115,-.... Koop dan een DVD van Emiel Ratelband voor €5,-. Sorry hoor, maar mental coaching is naar mijn mening een stuk persoonlijker dan wat voorgekauwde stukjes over de mail plempen.
En nogmaals sorry, maar volgens mij heb je het echt niet zo hard nodig als dat je zelf denkt. Je zit misschien zelf al teveel met de gedachten bij een trainer als de enige oplossing, maar als je in je directe fietsomgeving laat vallen dat je problemen hebt en advies zoekt kom je er ook.

Dat zijn gewoon mijn 2cts! :)

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 01 okt 2011 07:58

Frank, zit nog niet zo heel lang in de wielerwereld en heb niet de contacten die sommige wel hebben. Ik heb mijn ploegleider ook om advies gevraag over house of cycling en die zou er ook even nakijken, misschien dat hij hetzelfde zegt als jou. Verder is het in Drenthe wel een beetje middle of nowhere, maar als jij hier in de buurt van Emmen iets weet te vinden, kom maar op met die ideeën
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

frank8610
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 23 aug 2009 23:42

frank8610 01 okt 2011 08:35

Kijk bijvoorbeeld hier even rond: http://www.smanoord.nl/begeleiding" onclick="window.open(this.href);return false;. Hier kunnen ze in ieder geval voor de fysieke kant van je opbouw en voorbereiding op de goede weg helpen. Voordeel hiervan is dat dit 9 vd 10 keer vergoed wordt door je zorgverzekeraar.
Vaak zulen ze ook op mentaal vlak wat advies kunnen geven, maar voor die vragen zou ik toch gewoon een oudere (25+ oid.) renner uit je club eens vragen wat hij heeft gedaan/doet om zich te handhaven voorin een peloton. Maak gewoon eens links en rechts een praatje en laat het onderwerp 'voorin in het peloton blijven rijden' vallen en als je dan even de sterke verhalen van slaan, schoppen en spugen eruit filtert, zitten er best wel wat tips bij waar je wat mee kunt. Probeer het eerst op deze manier op te lossen en als dat allemaal niets helpt, kun je altijd nog een dure trainer in de arm nemen. Dit heeft mij iig wel geholpen...

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 01 okt 2011 22:35

Frank, het blijkt dus dat mijn ploegleider/trainer redelijk op een lijn zit met jou. Hij was ook van mening dat de training van house of cycling niet echt nodig was, aangezien ik het fysiek wel gewoon aan kan.

Ga nu gewoon kijken wie mij begeleiding kan geven op het mentale gebied, mijn ploegleider/trainer wou ook nog kijken wat hij zou kunnen doen en aan het begin van het volgende seizoen wil hij mij daar direct mee gaan begeleiden. Hoop dat er iets uit gaat komen. Het eerste probleem is al bekend waarom ik bang ben om voorin te rijden, hij vroeg me waarom ik nou bang ben om te vallen. Het is dan voor velen misschien lastig te begrijpen, maar dat is omdat ik bang ben dat ik dan mijn materiaal kapot val wat dan weer veel geld kost. Dat komt doordat ik zelf alles moet betalen ( ouders hebben niets met wielrennen) en ik hoor van sommige renners binnen mijn ploeg hoeveel frame's die breken en daar krijg ik toch angst van.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 01 okt 2011 22:55

thomwittendorp schreef: Het is dan voor velen misschien lastig te begrijpen, maar dat is omdat ik bang ben dat ik dan mijn materiaal kapot val wat dan weer veel geld kost. Dat komt doordat ik zelf alles moet betalen ( ouders hebben niets met wielrennen) en ik hoor van sommige renners binnen mijn ploeg hoeveel frame's die breken en daar krijg ik toch angst van.
Dus met een no name alu frame racen. Er zijn goede alu frames die weinig kosten en ook niet al te zwaar zijn.
What makes the boat go faster?

Plaats reactie