Pagina 1 van 1

10graden stuurpen verschil in comfort?

Geplaatst: 27 sep 2011 21:35
door Kornuit
Hallo,

Stel je neemt een -10graden stuurpen die je even hoog monteert als een "standaard" -6graden pen. Dus je zit niets dieper of langer, bijv door bij de -10graden pen een extra spacer te monteren). Heb je dan ook te maken met verschil in comfort bijv door het meer door dringen van trillingen etc?

Zijn er dus dingen om rekening mee te houden of is het puur visueel?

Oja nog ff vraag 2:

Een -6graden stuurpen met 1cm spacer of een -10graden stuurpen met 1,5cm spacer? Waar zou jij voor kiezen en waarom?

Re: 10graden stuurpen verschil in comfort?

Geplaatst: 28 sep 2011 10:03
door amclassic-fan
Verschil is puur visueel.

Re: 10graden stuurpen verschil in comfort?

Geplaatst: 28 sep 2011 10:38
door lvgh
Kleine toevoeging: de lengte verschilt wel iets, stuurpennen gaan in stappen van 1cm maar als je de 10graden pen hoger op de vorkbuis monteert komt-ie ook iets naar achteren. Als je het precies wilt weten moet je even met goniometrie aan de slag ;) Of je vult de gegevens in in dit tooltje. Kans bestaat natuurlijk dat de pennen al niet exact even lang zijn waardoor die verschillen weer teniet worden gedaan (of uitvergroot).

Waar ik voor zou kiezen hangt af van een paar dingen, nl. de hoeveelheid spacers (meer spacers > eerder de 6graden zodat minder spacers nodig zijn), de hoeveelheid sloping van de het frame (geen sloping > eerder de 10graden, stuurpen evenwijdig aan bovenbuis vind ik mooi) en evt. of er een bijpassende zadelpen en stuur is te verkrijgen met de gewenste looks en specificaties.

Re: 10graden stuurpen verschil in comfort?

Geplaatst: 28 sep 2011 14:44
door Kornuit
lvgh schreef:Kleine toevoeging: de lengte verschilt wel iets, stuurpennen gaan in stappen van 1cm maar als je de 10graden pen hoger op de vorkbuis monteert komt-ie ook iets naar achteren. Als je het precies wilt weten moet je even met goniometrie aan de slag ;) Of je vult de gegevens in in dit tooltje. Kans bestaat natuurlijk dat de pennen al niet exact even lang zijn waardoor die verschillen weer teniet worden gedaan (of uitvergroot).

Waar ik voor zou kiezen hangt af van een paar dingen, nl. de hoeveelheid spacers (meer spacers > eerder de 6graden zodat minder spacers nodig zijn), de hoeveelheid sloping van de het frame (geen sloping > eerder de 10graden, stuurpen evenwijdig aan bovenbuis vind ik mooi) en evt. of er een bijpassende zadelpen en stuur is te verkrijgen met de gewenste looks en specificaties.
* Bij een 10graden pen zou er sprake zijn van 14mm spacers (bij de 6graden 10mm spacers, scheelt dus maar 4mm omdat ik wel iets dieper kan zitten (is maar 2mm diepte). 14mm spacers is nog te overzien toch?
* Heb geen sloping frame dus 10graden is visueel mooier.
* Zadelpen past bij de stuurpen van 10graden.
* Stuurpen is een PRO XLT, is dat een goede? (De PLT is volgens mij niet in 10graden te krijgen). Mijn stuurbocht is PLT.

Bedankt voor het advies.