Hebben jullie behoefte aan het spaken/richten van wielen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 20 mar 2006 17:22
Hallo allemaal,
Ik ben van plan naast mijn reguliere werk een eigen bedrijfje op te starten met als specialisatie de moeilijk te onderhouden onderdelen van (race)fietsen.
Het eerste plan is om mijn ervaring met het spaken en richten van wielen te gebruiken. Later wil ik mogelijk diensten uitbreiden met monteren tubeless banden, carbonreparaties, monteren groepsets e.d.
Mijn ervaring is dat de fietsenmaker van tegenwoordig meer een dozenschuiver van goedkope fietsen is geworden en zich niet meer richt op reparatie. Natuurlijk zijn er uitzonderingen.
Ik wil dus als eerste een service starten waarbij je een wiel kunt langsbrengen. Of je kunt een wiel opsturen, waarbij het ook mogelijk zou moeten zijn dat ik een doos opstuur, het wiel naar mij retour gestuurd wordt, en vervolgens ik het wiel weer terugstuur en de doos gehouden kan worden. Dit is dan tevens een doos die je kunt gebruiken als wegwerpbare wieltas. Dit alles door een website op te zetten waar de dienst besteld kan worden.
Ik spaak dan de wielen d.m.v. een modern wielricht/spaak apparaat.
De vraag is samenvattend: Hebben jullie behoefte aan een service voor het richten en spaken van racewielen, bestelling op internet of langsbrengen
Prijzen moet ik nog bepalen.
Ik hoor graag jullie reactie/mening.
Ik ben van plan naast mijn reguliere werk een eigen bedrijfje op te starten met als specialisatie de moeilijk te onderhouden onderdelen van (race)fietsen.
Het eerste plan is om mijn ervaring met het spaken en richten van wielen te gebruiken. Later wil ik mogelijk diensten uitbreiden met monteren tubeless banden, carbonreparaties, monteren groepsets e.d.
Mijn ervaring is dat de fietsenmaker van tegenwoordig meer een dozenschuiver van goedkope fietsen is geworden en zich niet meer richt op reparatie. Natuurlijk zijn er uitzonderingen.
Ik wil dus als eerste een service starten waarbij je een wiel kunt langsbrengen. Of je kunt een wiel opsturen, waarbij het ook mogelijk zou moeten zijn dat ik een doos opstuur, het wiel naar mij retour gestuurd wordt, en vervolgens ik het wiel weer terugstuur en de doos gehouden kan worden. Dit is dan tevens een doos die je kunt gebruiken als wegwerpbare wieltas. Dit alles door een website op te zetten waar de dienst besteld kan worden.
Ik spaak dan de wielen d.m.v. een modern wielricht/spaak apparaat.
De vraag is samenvattend: Hebben jullie behoefte aan een service voor het richten en spaken van racewielen, bestelling op internet of langsbrengen
Prijzen moet ik nog bepalen.
Ik hoor graag jullie reactie/mening.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Ga je dan ook wielen bouwen? Dan kan je aan mountainbikers ook een goede boterham verdienen.
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Ik mis de optie: "Nee, ik doe het zelf/laat het door een kennis doen"
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
-
- Forum-lid
- Berichten: 451
- Lid geworden op: 24 sep 2007 20:46
denk dat er onvoldoende belangstelling voor is, mede tgv het grote aanbod systeemwielen.
gaat niet, bestaat niet!
Als je echt goed bent met wielen wel want dat zijn er niet veel. Een beetje richten kunnen de meeste fietsenmakers ook.
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Nast prijs is ook de levertijd van groot belang in deze. Als ik een wiel korm heb wil ik het vaak weer snel terug. Dus klaar terwijl u wacht is wel een voorwaarde. Verder gaat het vooral om hoe goed je vakmanschap is. Indien de de kwaliteiten hebt van een Gerrie van Gerwen, Ernie Frieke of Zoran, dan zou ik daar mits op korte afstand graag gebruik van maken.
Ach, ik zeg ook maar wat
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16631
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ik heb mijn twijfels.
Mij lijkt de werkwijze:
- jij stuurt een lege doos op
- ik stuur de doos met wiel erin terug naar jou
- jij stuurt het wiel in de doos naar mij
een dure aangelegenheid
- kartonnen doos
- 3 x verzending
- werkuren
En waarschijnlijk gaan er toch enkele dagen over.
Ik ga wel naar mijn fm om de hoek (of een beetje verder
), even bellen of ik kan langskomen en direct geholpen.
Toch succes met je initiatief.
Mij lijkt de werkwijze:
- jij stuurt een lege doos op
- ik stuur de doos met wiel erin terug naar jou
- jij stuurt het wiel in de doos naar mij
een dure aangelegenheid
- kartonnen doos
- 3 x verzending
- werkuren
En waarschijnlijk gaan er toch enkele dagen over.
Ik ga wel naar mijn fm om de hoek (of een beetje verder

Toch succes met je initiatief.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Deze service bestaat toch al? Volgens mij versturen zowel Bikeboosting als BikeXperto gewoon per post.
Was ook mijn eerste gedachte. Wat wordt jouw USP? (Unique Selling Point)havana schreef:Deze service bestaat toch al? Volgens mij versturen zowel Bikeboosting als BikeXperto gewoon per post.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Het is niet alsof er al tientallen van dit soort adresjes (bekend) zijn. Dat is aan de prijsstelling van BikeXperto en met name Bikeboosting (door de jaren heen) ook wel te merken. Dus waarom geen ruimte voor nog een goede spaker? Je zal je uiteraard moeten bewijzen t.a.v. kwaliteit en de opening ligt denk ik in een heel scherpe prijsstelling.
Denk inderdaad dat de opstuurconstructie nogal bewerkelijk en duur is. Als ik wat met mijn wielen heb ga ik idd naar de lokale fm die me snel weer helpt. Als jij me een doos stuurt, ik mijn wiel erin moet doen, naar het postkantoor moet, jij je ding moet doen en 'm dan weer terugstuurt (en ik er dan niet ben en weer naar het postkantoor moet om het op te halen) duurt me dat te lang. Als je goed ebnt en je zit in de buurt, zou ik best gebruik maken van een dergelijk bedrijfje. Maar dan wordt je markt wel erg klein denk ik.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
-
- Forum-lid
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 20 mar 2006 17:22
Bedankt voor jullie reacties! Toch alweer 30 mensen die op de poll hebben gereageerd.
Ik merk dat er veel reacties zijn over het samenstellen van nieuwe wielen. Dit is dus niet mijn doel, daar zijn inderdaad al voldoende bedrijven van die het heel goedkoop kunnen samenstellen en inkopen.
Het gaat mij voornamelijk om de ambacht van het spaken van beschadigde, kromme wielen van mensen die bijvoorbeeld een ongelukje hebben gehad.
.
Mijn tijd is "gratis" en ik hoef geen fysieke winkelruimte te hebben. Voor 50 euro zou je een wiel kunnen herspaken waar een flinke slag in zit. Als ik dan 2 uurtjes bezig ben op een avond met een wiel kan ik een wiel of 7 in de week doen. Mooi zakcentje en mensen blij.
Zie het als de kledingmaker om de hoek, sterk in opkomst omdat mensen herontdekken hoe goed deze mensen kleren kunnen verstellen en repareren zonder dat je er iets van ziet.
.
Mijn unique selling point is daarom ook de ambacht van reparaties aan racefietsen, omdat wielen tegenwoordig duur zijn en een tweede leven verdienen na een ongeluk.
Bovendien is mijn ervaring dat 25% van de racefietsers amper een band kan plakken, laat staan een wiel richten.
Ik merk dat er veel reacties zijn over het samenstellen van nieuwe wielen. Dit is dus niet mijn doel, daar zijn inderdaad al voldoende bedrijven van die het heel goedkoop kunnen samenstellen en inkopen.
Het gaat mij voornamelijk om de ambacht van het spaken van beschadigde, kromme wielen van mensen die bijvoorbeeld een ongelukje hebben gehad.
.
Mijn tijd is "gratis" en ik hoef geen fysieke winkelruimte te hebben. Voor 50 euro zou je een wiel kunnen herspaken waar een flinke slag in zit. Als ik dan 2 uurtjes bezig ben op een avond met een wiel kan ik een wiel of 7 in de week doen. Mooi zakcentje en mensen blij.
Zie het als de kledingmaker om de hoek, sterk in opkomst omdat mensen herontdekken hoe goed deze mensen kleren kunnen verstellen en repareren zonder dat je er iets van ziet.
.
Mijn unique selling point is daarom ook de ambacht van reparaties aan racefietsen, omdat wielen tegenwoordig duur zijn en een tweede leven verdienen na een ongeluk.
Bovendien is mijn ervaring dat 25% van de racefietsers amper een band kan plakken, laat staan een wiel richten.