Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Fietsers-etiquette?

Dagmar
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 aug 2012 21:27
Locatie: Valkenburg a/d Geul

Dagmar 15 sep 2014 21:12

Ik heb wel eens gehad dat ik iemand in de heuvels hier op mijn gemak inhaalde bergaf, verderop reed hij me langs bergop en beet hij me toe, zie je wel dat je er niks van kan! Ik was me van geen kwaad bewust....wat een raar gedoe. Ik was gewoon lekker aan het fietsen...

Ik fiets ook altijd zonder helm al 35 jaar dat is bewust. Heerlijk. Echter er zijn er genoeg die met je komen discussieren waarom ik geen helm op heb. Man ga toch fietsen! Ik bepaal zelf wel wat ik doe :lol: Dacht je werkelijk dat ik er niet over nagedacht heb. Als het bij wet verplicht wordt dan ga ik serieus overwegen om te gaan hardlopen :evil:

Als ik een plakker heb vind ik niet fijn. Ik ga dan toch onbewust te hard fietsen. Later halen ze me dan in met een grijns op het gezicht. Gaat nergens over. Of ze snijden je, wat erg gevaarlijk is.

Gaandeweg de jaren heb ik wel geleerd om mijn eigen training af te werken en me niks aan te trekken van anderen.

Er zijn ook wel positieve dingen. Laats met iemand zeker 25 km samen gefietst en lekker geluld!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 sep 2014 21:35

fiets etiquette; als je weet dat er mensen in je wiel zitten (bijv bij toertochten gebeurd dit regelmatig), de obstakels aangeven. Zoals je dat normaliter in een eigen trainingsgroep ook zou doen.

Ow en mensen in mn wiel prima, maar mensen zonder helm heb ik zelf niet graag achter me. Dat iemand zonder helm wilt fietsen, moet hij/zij zelf weten. Ik vind het onverstandig, maar ieder denkt voor zichzelf. Maar dan niet in mijn wiel, lijkt me verschrikkelijk als er wat gebeurd voor mijn neus, of door mijn eigen onoplettendheid of wat dan ook, en je gaat op je plaat en die gast zonder helm gaat mee.
Nou heb ik gelukkig het idee dat de meeste helmloze fietsers over het algemeen erg graag in hun uppie te fietsen :)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8527
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 15 sep 2014 21:50

Leuke verhalen te lezen hier,Ik fiets meestal alleen doordeweeks overdag dan zijn er veel aan het werk,wil je in mijn wiel gaan zitten prima ga je voor me rijden ook goed maar wel doorrijden en niet je benen stil houden dan.
Ben veel in Italië daar gaan ze altijd achter je rijden van jong tot oud komt er een klimmetje dan gaan ze voorbij;)
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

jelgervandermeer
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 mei 2010 01:20

jelgervandermeer 16 sep 2014 09:22

Als iemand in je wiel zit heb je er zelfs aerodynamisch voordeel van. Zie http://www.exploratorium.edu/cycling/aerodynamics2.html

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 17 sep 2014 00:11

scepticus schreef:Als je iemand echt wil jennen moet je niet in z'n wiel gaan plakken, maar er 50 meter achter gaan (en blijven!) rijden :twisted:
Want? Waarom is dat vervelend? Ik ben niet erg goed in etiquette dus leer mij iets hier.

Ik haak bijna nooit aan bij anderen, of ik word ingehaald...dan kan ik ze toch niet bij houden. Of ik fiets er zelf langs, dan zijn ze dus langzamer. Moet ik dus hoe dan ook op het tempo van iemand anders gaan fietsen.
Zorro schreef: Vandaag straffe wind op kop door de polder en komt me een racer met ligstuur voorbij. Wat ouder maar aan de strak gespierde kuiten te zien geen pannekoek. Ging echt veel harder dan ik en dat liet ik dus mooi lopen.
Wat ik wel eens heb is dat er dan zo'n gast van de helft van mijn leeftijd (kan ie niet zien) met afgetraind postuur met een brede grijns langs komt zetten en "nou kom, aanhaken" roept, is het dan de bedoeling dat ik me een hartverzakking ga fietsen?

Tenzij ik er bewust voor kies om met iemand anders of een groep te gaan fietsen negeer ik eigenlijk iedereen.
Veni. Vidi. Fietsie.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 sep 2014 12:46

nijkie schreef:Ben veel in Italië daar gaan ze altijd achter je rijden van jong tot oud komt er een klimmetje dan gaan ze voorbij;)
Nou dat viel me ook op. Op een vlakke weg gaan die echt niet op kop rijden en dan bergje en hoppa. Het liefst laten ze je nog een halve klim rijden en dan ervoorbij.

Ik heb ook het idee dat ze vlakke stukken als pauze zien, daar word door velen echt zacht gereden.

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 17 sep 2014 13:03

bedenk wel dat als iemand in je wiel hangt, jij daar zelf ook windvoordeel van hebt.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 sep 2014 14:00

knutmo schreef:bedenk wel dat als iemand in je wiel hangt, jij daar zelf ook windvoordeel van hebt.
Het maakt mij ook echt niet uit, ook al hangt er een heel peleton bejaarden in mijn wiel.
Andersom doe ik het ook wel eens, gezellig toch.

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 08 okt 2014 18:46

Dagmar schreef: Ik fiets ook altijd zonder helm al 35 jaar dat is bewust. Heerlijk. Echter er zijn er genoeg die met je komen discussieren waarom ik geen helm op heb.
Als je geen helm draagt zal je die ook niet nodig hebben ... :mrgreen:
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 08 okt 2014 20:42

Zelf beuken in de wind, daar word je sterk van, aanhaken heb ik nog nooit gedaan, in het wiel rijden komt niet voor, mijn tempo ligt vrij hoog in aero houding (tussen de 35 en 40 km/h gem.)

martijnm
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 jun 2010 11:57

martijnm 08 okt 2014 21:39

RVV schreef:(tussen de 35 en 40 km/h gem.)
Als je sterke verhalen wil vertellen kun je beter ff die veloviewer uit je signature halen.. nu kan iedereen zien dat je nogal overdrijft :lol:

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 08 okt 2014 22:30

martijnm schreef:
RVV schreef:(tussen de 35 en 40 km/h gem.)
Als je sterke verhalen wil vertellen kun je beter ff die veloviewer uit je signature halen.. nu kan iedereen zien dat je nogal overdrijft :lol:

Altijd leuk mensen die je uitspraak uit verband trekken :roll: ik schrijf toch duidelijk dat ik tussen de 35 en 40 km in aero houding fiets. Ik schrijf niet dat ik altijd tussen de 35 en 40 km/h fiets.

Sterke verhalen? Vorige week 122 km in aerohouding https://www.strava.com/activities/200559836

Plaats reactie