Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Remkabels inkorten

J.R.
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 jul 2011 20:16

J.R. 18 aug 2011 23:13

Recentelijk heb ik mijn stuur vervangen door een compact stuurtje wat ook nog eens 2cm smaller is dan de oude. Bij het monteren van het stuur kwam ik er achter dat de remkabels nu veel te lang zijn... Ik heb nog nooit zelf kabels vervangen. Kan iemand mij uitleggen of ik deze relatief simpel zelf kan inkorten? Of kan ik dit beter bij de FM laten doen? Vragen waar ik mee zit:

- Moeten de kabels er volledig uit? Aan welke kant kan ik inkorten?
- Hoe kan ik de kabelbehuizing inkorten? Is dit simpel te doen?
- Remkabels kan ik los halen door het moertje bij de remmen los te draaien en de remmen volledig in te drukken om zo toegang te krijgen, niet waar?
- Op het einde van de remkabels (bij de remmen dus) zit zo'n 'dopje' op de kabel om splijten te voorkomen. Kan/moet ik deze halen? Zo ja, waar?

Verder nog tips waar ik op moet letten?

spiritwetteren
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 28 dec 2008 20:56

spiritwetteren 18 aug 2011 23:27

Kabels inkorten als ge de behuizing inkort.
Kabels kunnen maar langs1 kant ingekort worden. Lijkt me het meest logische.
Kabelstopjes kunnen bij voorzichtig verwijderd te worden eventueel herbruikt worden.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 19 aug 2011 08:36

Die eindhulsjes kan je gewoon bij de fietsenmaker kopen.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8939
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 19 aug 2011 11:01

Ter aanvulling: De kabels knip je af bij het uiteinde (duh!), dus bij de derailleurs en remhoeven. Doe dit wel als laatste!! De kabels moeten er allevier helemaal uit, want je zult de buitenkabels bij het stuur moeten inkorten. (eventueel zou je ze kunnen laten zitten en ze net iets verder intrekken dan het stukje dat je van je buitenkabels afknipt, als-je-begrijpt-wat-ik-bedoel)

Succes!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

tosstheboss
Forum-lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 08 jan 2011 08:21

tosstheboss 19 aug 2011 13:01

Let wel op dat als de binnenkabel gaat rafeken (schrijf ik dit goed:) de binnekabel niet meer door de buitenkabel gaat.
Om dit te voorkomen kan je het uiteinden eerst met secondelijm insmeren waarna je de kabel moeiteloos eruit en weer erin krijgt (eerst de lijm laten drogen ofcourse)
Dankzij de lijm zijn kabelhoedjes eventueel niet meer nodig.
op een waterfiets kom je ook vooruit

J.R.
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 jul 2011 20:16

J.R. 19 aug 2011 15:52

Goede tips, thanks!

Nog een vraag: Heb ik voor de buitenkabel per se een kabelsnijder nodig of kan ik dit ook gewoon met een scherp stanleymes doen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27533
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 aug 2011 15:54

Nee, dat moet je ECHT met een speciale kabelkniptang doen en niet met een combinatietang of stanleymes.

Hoeft niet duur te zijn, de BBB Fastcut is een redelijk goede die niet veel kost. Met de meeste tangen (zo ook deze) kun je trouwens binnen én buitenkabels knippen. Sommige hebben ook nog een functionaliteit om de eindkapjes erop te ponsen (gaat met een nijptang ook prima, niet te hard knijpen natuurlijk ;) ).

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 19 aug 2011 15:59

Buitenkabels echt met een goede kabelkniptang. Ik zie het je met een stanleymes nog niet zo snel afsnijden. Als je niet goed afknipt met een goede scherpe tang (menigeen hier of het Forum gebruikt een dremel) dan knijp je de behuizing dicht en krijg je die binnenkabel er nooit mooi door. Die buitenkabels zijn taaier dan je denkt. Zelfs met een goede kabeltang moet ik met een punt tangetje soms de opening iets bijwerken.

Als veiligheid trek je de binnenkabel er pas door nadat je de buitenkabel op lengte hebt geknipt en je dus niet per ongeluk de binnenkabel mee afknipt......te kort. Nieuwe binnekabel.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 19 aug 2011 17:30

Kabeltangetje kopen met classificatie pianodraad. (dat staat op de tang ) Die zijn extra gehard en scherp.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

chemist
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 09 sep 2006 00:02

chemist 19 aug 2011 19:29

ik gebruik zelf voor de buitenkabels een slijpschijfje van een dremel of iets dergelijks werkt prima en scheelt je weer een tang :).
Niets is waar en zelfs dat niet

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 22 aug 2011 00:19

Hoi,
De kabels moeten er allevier helemaal uit, want je zult de buitenkabels bij het stuur moeten inkorten.
Waarom moet je dat aan de stuurzijde doen? :?:

TA, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Plaats reactie