Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

weer eens over fietsbroek

ronr
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 aug 2011 17:56

ronr 18 aug 2011 19:43

Hallo allen,

Sinds kort bezoek ik deze site en vindt geweldig veel nuttige info. Echter ik heb een probleem met een goede korte broek.
Ik ben sinds kort begonnen met fietsen op een oude, maar fijne, Concorde en heb daarvoor een broek bij Perry sport aangeschaft het merk is INQ. Broek is 30euro en om te kijken of het wat is, leek het me niet verkeerd. Wanneer ik nu stukjes gaat fietsen van een half uur tot een uur ( herstellende na een flinke knie operatie verder fietsen lukt me nog niet) krijg ik een pijnlijke balzak :oops: . Het schuurt dan zo flink dat ik soms moet stoppen. Is dit beginners elende en moet ik even wennen, of raad iemand me een andere broek aan?

Ik hoor graag jullie mening en alvast bedankt

Gr Ron

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 18 aug 2011 20:26

Van een broek van 30 euro mag je niet teveel verwachten. Misschien is de combinatie met je oude zadel
ook niet echt bevordelijk voor het zaakje. Een goede broek/zeem is zeer belangrijk voor je fietsplezier.
Welke broek cq zadel ios voor een ieder persoonlijk.
Lees het forum goed door en ga eens passen bij een wielerzaak met een ruime collectie.
Je zal met het passen ondervinden dat er veel verschil zit tussen de broeken van diverse fabrikanten.
Mijn beste ervaringen met broeken zijn: Mavic, Assos en Castelli.
Probeer bij het passen ook om evt op een fiets te zitten. Is geen garantie voor de juiste aankoop maar
kan wel iets helpen. Oh ja, en vooroverhangen (fietspositie). Dus niet alleen staand passen.
Goodluck met je onderstel en binnenband... ;)
*Ps: je zal in het begin trouwens ook nog wat "ziteelt" moeten ontwikkelen.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

ronr
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 aug 2011 17:56

ronr 18 aug 2011 20:31

Ha Flores,

Duidelijk. Ik had natuurlijk wel een vermoeden, maar om mijn speelgoed te bewaren zal ik op zoek gaan naar een betere broek. Thanks

Gr Ron

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 18 aug 2011 21:55

Ik heb goede ervaringen met een Ultima bibshort van 90 euro (als ik me goed herinner). Hoedanook, een goede broek doet wonderen, maar een goed zadel ook! Probeer vooral ook of je zadel wel het juiste model is voor je kont en of de afstelling wel optimaal is (zadel tikje kantelen kan al heel veel uitmaken).
Het is soms een lange zoektocht.....
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 18 aug 2011 21:56

ronr schreef: Wanneer ik nu stukjes gaat fietsen van een half uur tot een uur ( herstellende na een flinke knie operatie verder fietsen lukt me nog niet) krijg ik een pijnlijke balzak :oops: . Het schuurt dan zo flink dat ik soms moet stoppen. Is dit beginners elende en moet ik even wennen, of raad iemand me een andere broek aan?
Hoi Ron,

Moeilijk te zeggen waar het probleem schuilt aangezien je eventueel twee problemen hebt. Je zegt dat je een pijnlijk kruis krijgt EN dat het schuurt. Voelt die pijnlijke balzak and een schuurprobleem of is het het meer bekende dove gevoel?

1-Schurend gevoel kan komen door een te grote broek (waardoor je plooien krijgt)
2-Doof gevoel door o.a. een verkeerde zadel stand (punt omhoog b.v.)

Met andere woorden moeten eerst de symptomen duidelijk zijn voordat je b.v. een nieuwe broek gaat kopen. En schaam je niet om het beestje bij zijn naam te noemen. Een zak die aanvoelt als dood is idd een dode zak :D
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 19 aug 2011 02:21

Het kan zijn dat je verkeerd zit op je fiets of dat je zadel te hoog staat of in de verkeerde stand maar ook kun je overnatig zweten of allergisch voor het materiaal zijn. In ieder geval als je met je zadel experimenteerd, meet hoe het staat en verander alleen in kleine stapjes en schrijf op wat je doet.

Koop een broek die goed zit van een goed maar betaalbaar merk om mee te beginnen, zoals bijv Ultima of Vermarc.

Hier heb je wat topics om inspiratie op te doen, misschien zie je dingen waarvan je zegt hee dat zou wel eens de oplossing kunnen zijn.

Broekenvet / creme
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... vet#p84056" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... reme#p5822" onclick="window.open(this.href);return false;

schuren irritatie
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... eme#p82773" onclick="window.open(this.href);return false;

fietsbroek topics
http://www.fiets.nl/forum/search.php?st ... d%5B%5D=13" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

ronr
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 aug 2011 17:56

ronr 19 aug 2011 15:16

Hallo Allen,

Ik ben zojuist naar de fietsspeciaalzaak geweest, en hij gaf aan dat de broek die ik had een dames !!!! model was en eigenlijk voor spinning wordt gebruikt. Dat krijg je als zonder je ergens in te verdiepen een broek koopt(-:
Verkoper heeft me een goede, wel prijzig, maar altijd beter dan pijn, broek aangemeten en ik ga vanmiddag ff esten hoe het zit. Ik zal alle adviezen (vooral stand zadel) in de gaten houden.
Bedankt allemaal voor jullie hulp.

Gr Ron

ronr
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 aug 2011 17:56

ronr 19 aug 2011 19:06

Hai,
Zojuist even 45 minuten een stukje wezen trappen. Wat een verademing. Geen geschuur op pijnlijke delen. Ik zal nog wel wat met het zadel moeten spelen, maar dat komt wel goed denk.

Gr en veel zonnige fiets uren toegewenst dit weekend.
Ron

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 19 aug 2011 19:45

Als het goed voelt en je geen klachten meer hebt dan voorlopig niets veranderen. Mensen veranderen instellingen e.d. te snel en te vaak waardoor op een moment niet meer te bepalen is wat nu het probleem veroorzaakt(e).
Met sloping frames is men over het algemeen geneigd om een zadel evenwijdig aan de bovenbuis te zetten hetgeen dus betekent dat de punt omhoog staat. Mijn ervaring is dat een zadel het beste waterpas kan staan. Meerdere mensen op dit Forum welke een 'dooie zak' kregen na wat fietsen stelden het zadel waterpas en het probleem was weg.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Kornuit

Kornuit 20 aug 2011 17:53

Mijn vriendin heeft de elfstedentocht gefietst in die broek van Perry Sport. Ze had na afloop 2 open schuurplekken op haar billen precies op de rand van het zeem. De naad van het zeem had haar billen helemaal open geschuurd.
Die broek is dus ook mooi terug gegaan. Bende!

bandiet
Forum-lid
Berichten: 532
Lid geworden op: 17 feb 2010 12:08

bandiet 22 aug 2011 08:42

De zeem van een damesbroek is toch smaller in het kruis? Ik heb bij de 6daagse een broek van Borettie gekocht, is ook zon model met een smalle zeem in het kruis. Mijn schoonvader vond hem wel fijn, dus die heeft mijn broek ook gekregen.

Gr. Diederik

Plaats reactie