Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

montagevet/pasta

Kornuit

Kornuit 17 aug 2011 18:14

Hallo,

Wat is volgens jullie goed montagevet/pasta om een alu zadelpen in een alu frame te monteren en verder alle montage punten zoals pedalen etc.
En hoe zit het met Carbon Montage vet? Is dat ook te gebruiken voor alu?

Ik heb nu kopervet gekocht vanmiddag maar lees wat berichten dat dat niet zo goed schijnt te zijn.

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 17 aug 2011 20:50

Heb goede ervaring met montagepasta van Dynamic. Kan je ook bij Rose bestellen. Dat soort spul noemen ze ook wel carbonpasta.
Er zitten korreltjes in die er voor zorgen dat wanneer je onderdelen monteert dit steviger vast komt te zitten en je dit met een minder aanhaalmoment kunt bereiken.

Kopervet is volgens mij meer voor auto's, motoren en elektromotoren op plaatsen waar vetsmering nodig is waarbij het vet niet dunner mag worden door warmte. Bijvoorbeeld bij de remmen.

Montagepasta kan je ook voor aluminium delen gebruilken, voor carbon delen of een combinatie hier van.

Gewoon vet om te smeren kan je toepassen op schroefdraad om het aanhaalmoment te verminderen bij dezelfde sterkte van klemming zonder vet, of er voor te zorgen dat delen of schroefraad later makkelijker weer los te halen is.
Maar gewoon vet nooit toepassen op bijvoorbeeld zadelpennen of stuurpennen want dan gaat het zaakje verlopen.
Laatst gewijzigd door henpaden op 17 aug 2011 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 aug 2011 20:52

Voor alu-alu gebruik ik Shimano
voor carbon-alu of carbon-carbon gebruik ik Finish Line; dit is ook geschikt voor alu-alu overigens

Kornuit

Kornuit 17 aug 2011 21:49

Bedoel je van Finish Line deze?

Afbeelding

of

Afbeelding

Die 1e lijkt mij niet geschikt voor carbon-carbon, carbon-alu als ik hun site mag geloven.. De 2e wel geschikt voor carbon maar weet niet of die ook voor alu geschikt is.

En van Shimano deze?:

Afbeelding

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 875
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 17 aug 2011 22:19

Alu-alu: gewoon vet prima. carbon montagepasta werkt ook (minder Nm's nodig)
Carbon-alu: altijd carbon montagepasta en nooit vetten/olien gebruiken
schroefdraad: meestal is gewoon vet prima, maar voordeel van koperpasta is dat het geen invloed heeft op de Nm's op de draad (dus accurater, bijv. voor cranklager montage) en minder snel uitspoelt door water.
Loctite (achtigen): terughoudend mee zijn, wellicht bij alu-kettingbladboutjes. (let op type verlijming)
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

Kornuit

Kornuit 17 aug 2011 22:35

arnoudrace schreef:Alu-alu: gewoon vet prima. carbon montagepasta werkt ook (minder Nm's nodig)
Carbon-alu: altijd carbon montagepasta en nooit vetten/olien gebruiken
schroefdraad: meestal is gewoon vet prima, maar voordeel van koperpasta is dat het geen invloed heeft op de Nm's op de draad (dus accurater, bijv. voor cranklager montage) en minder snel uitspoelt door water.
Loctite (achtigen): terughoudend mee zijn, wellicht bij alu-kettingbladboutjes. (let op type verlijming)
Bedankt voor je reactie.

Maar bijvoorbeeld mijn voorvork is van carbon en mijn stuurpen is van alu. Moet ik tussen de stuurpen en voorvork ook montage pasta doen en moet dat dan die carbon montage pasta zijn? Dat is mijn enige deel op de fiets waar een alu - carbon verbinding is. De rest is alu-alu

Er zit nu trouwens niks tussen de stuurpen en voorvork wat ook prima gaat trouwens :)

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 18 aug 2011 00:38

Hoi,
Kopervet is volgens mij meer voor auto's, motoren en elektromotoren op plaatsen waar vetsmering nodig is waarbij het vet niet dunner mag worden door warmte. Bijvoorbeeld bij de remmen.
Hemaal uit de lucht gegrepen. :roll:

Kopervet is ontworpen om een koudlas te vermijden tussen twee verschillende de metalen.
Moet dit nu echt weer eens worden uitgelegd of ?

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 18 aug 2011 00:45

Hoi,
arnoudrace schreef:Alu-alu: gewoon vet prima. carbon montagepasta werkt ook (minder Nm's nodig)
Carbon-alu: altijd carbon montagepasta en nooit vetten/olien gebruiken
schroefdraad: meestal is gewoon vet prima, maar voordeel van koperpasta is dat het geen invloed heeft op de Nm's op de draad (dus accurater, bijv. voor cranklager montage) en minder snel uitspoelt door water.
Loctite (achtigen): terughoudend mee zijn, wellicht bij alu-kettingbladboutjes. (let op type verlijming)
Bullshit op een paar zinnetjes na.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 18 aug 2011 08:18

Je hebt het maar zwaar met al die onwetenden ;)

Gebruikersavatar
superfrog
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 jul 2011 14:19
Locatie: Asolo, Italie

Gebruikersavatar superfrog 18 aug 2011 08:26

En nu willen we ook graag het juiste verhaal weten!

Kornuit

Kornuit 18 aug 2011 09:27

fdegrove schreef:Hoi,
arnoudrace schreef:Alu-alu: gewoon vet prima. carbon montagepasta werkt ook (minder Nm's nodig)
Carbon-alu: altijd carbon montagepasta en nooit vetten/olien gebruiken
schroefdraad: meestal is gewoon vet prima, maar voordeel van koperpasta is dat het geen invloed heeft op de Nm's op de draad (dus accurater, bijv. voor cranklager montage) en minder snel uitspoelt door water.
Loctite (achtigen): terughoudend mee zijn, wellicht bij alu-kettingbladboutjes. (let op type verlijming)
Bullshit op een paar zinnetjes na.

Ciao, ;)
Misschien handig om dan ook even te zeggen wat wel het juiste antwoord is, hier hebben we niets aan.

Ik heb trouwens gekozen voor normale montagepasta van Cyclon voor de alu-alu verbindingen.

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 875
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 18 aug 2011 22:21

Kornuit schreef:
arnoudrace schreef:Alu-alu: gewoon vet prima. carbon montagepasta werkt ook (minder Nm's nodig)
Carbon-alu: altijd carbon montagepasta en nooit vetten/olien gebruiken
schroefdraad: meestal is gewoon vet prima, maar voordeel van koperpasta is dat het geen invloed heeft op de Nm's op de draad (dus accurater, bijv. voor cranklager montage) en minder snel uitspoelt door water.
Loctite (achtigen): terughoudend mee zijn, wellicht bij alu-kettingbladboutjes. (let op type verlijming)
Bedankt voor je reactie.

Maar bijvoorbeeld mijn voorvork is van carbon en mijn stuurpen is van alu. Moet ik tussen de stuurpen en voorvork ook montage pasta doen en moet dat dan die carbon montage pasta zijn? Dat is mijn enige deel op de fiets waar een alu - carbon verbinding is. De rest is alu-alu

Er zit nu trouwens niks tussen de stuurpen en voorvork wat ook prima gaat trouwens :)
dat is typisch een plek waar carbon montagepasta prima voor werkt. het heeft het effect dat de twee onderdelen met meer weerstand op elkaar gemonteerd zitten. Dus is er minder aanhaalmoment nodig voor de klemming van de stuurpen om de voorvork.
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

Plaats reactie