Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

De nederlandse berg

WdvB
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 06 jul 2011 21:32

WdvB 13 sep 2011 10:11

vantheman schreef:@WdvB: is er een vete tussen jou en Thijs Zonneveld of zo?
Het lijkt net of je een persoonlijke kruistocht tegen Thijs Zonneveld voert.
En waarom Thijs Zonneveld in meerdere posts zo denigrerend Thijsje noemen?
Nee, ik ken Thijs Zonneveld niet. Het is zeker geen persoonlijke kruistocht. En ik vind het ook niet erg dat Thijs zijn naam er aan verbindt. Ik vind het zelfs leuk dat dit gestolen idee veel response krijgt, het spreekt duidelijk tot de verbeelding. Dat het onmogelijk haalbaar is doet er eigenlijk niet toe, dat weet immers elk weldenkend mens. Er wordt over gesproken, mensen gaan erover nadenken. En Thijs zal op 1 april zijn bevindingen naar buiten brengen en smalend in een boekje vertellen hoe hij anderen in deze hoax heeft meegekregen, zoals bijvoorbeeld ingenieursbureau Oranjewoud en dat ene architectenkoppel dat kennelijk geen zinnig werk onder handen heeft en op deze manier een graantje publiciteit meepikt. Ik zag zelfs al een ambtenaar van Almere vrolijk meebabbelen….. daar gaan je belastingcenten denk ik dan, maar okay het mag, het gaat immers om een leuk gedachtenspinsel en als National Geographic op bezoek komt dan heb je het bij voorbaat al goed gedaan.

Eerlijk gezegd vond ik Zonneveld in de Avondetappe hartstikke leuke en verfrissend. Een oud-wielrenner die over de wielersport vertelt en schrijft vanuit net een andere invalshoek, zoiets kan de sportjournalistiek altijd goed gebruiken. Vooral als ze Smeets wat tegenwicht bieden. Maar schoenmaker houdt je bij je leest. Thijs Zonneveld is een aspirant schrijvend journalist, hij is geen Leonardo da Vinci die hier het grootste wereldwonder uit de menselijke geschiedenis ter berde brengt. Wat ik me dus afvraag, is wat er in zijn hoofd afspeelt. Waarom houdt die jongen zich hiermee bezig? Ik kan niet in zijn ziel kijken, maar als ie deze queeste echt serieus meent dan kan ie rechtstreek in het GGZ worden opgenomen. Ik denk echter niet dat ie gek is, maar eigenlijk best wel slim en gehaaid. Hij is duidelijk geen bouwkundige, noch kostendeskundige, noch civiel ingenieur, noch politicus, noch projectontwikkelaar, etc., hij is een schrijver met enige verbeeldingskracht en hij heeft in de avondetappe geproefd van de media. En BN’ers en schrijvers kunnen niet zonder de media. Het kan niet anders dan dat dit een manier voor hem is om in de media te blijven hangen. Geloofwaardig of niet blijkt hem niet te deren. Je zou er zelfs nog respect voor op kunnen brengen dat iemand zijn geloofwaardigheid zo ter grabbel gooit. Daar kunnen Hans Teeuwen en Theo Maassen nog een puntje aan zuigen.

Het idee is gewoon gestolen van een Duitse architect en socioloog Jakob Tigges die een provocatief idee in een collage had verbeeld door een 1000m hoge berg te projecteren in Tempelhof, de belangrijkste luchthaven van voormalig West-Berlijn, de voormalige gateway tussen West-Berlijn en het vrije Westen. Achter dat plan zat nog de visie van een bouwkundig kunstenaar. Berlijn kwam met de vraag wat te doen met het inmiddels gesloten vliegveld. En er was sprake van een investeerder die 350 miljoen euro wilde investeren in een zeer exclusief wellnesscenter. Tigges kwam toen met dit idee, een berg voor alle Berlijners en niet alleen maar voor de happy few. Hij wilde een beeld creëren dat in de gedachte van de Berlijners zou blijven hangen, totdat er wel een passende oplossing voor Tempelhof ontwikkeld zou zijn. Gelijkertijd dus wetende dat een berg niet realiseerbaar is, maar wel wetende dat er voor de Berlijners op deze historische plek een bijzondere en openbare ruimte moest komen. De berg dus als metafoor.

Thijs(je) Zonneveld is een Hollander, die denken niet in metaforen, als hij zegt berg dan bedoeld ie niet een weiland. Hollanders denken in euro’s. Hij wil de berg verkopen. Hij wil tegen een berg opfietsen, hij ziet voor zich een bocht met zuipende oranje Hollanders die het liefst over Voeckler willen pissen. Een mooie recreatieberg, waar je uiteraard ook kunt skiën, skydiven, bungyjumpen, wandelen en alwaar je schitterende uitzichten, berggeiten, gieren, gletsjers en watervallen kunt fotograferen. Uiteraard moet er ook plaats zijn voor villa’s, restaurants en hotels. En aangezien de berg hol is kunnen er ook scholen, universiteiten, ziekenhuizen, bedrijfsterreinen, schaatsbanen, overdekte skibanen, atletiekvelden, wielerbanen, etcetera in ondergebracht worden….. heel bouwend Europa en de gehele staalproduktie van de wereld verzamelen op 1 plek en daar een mega-city bouwen zoals bouwbedrijf Takenaka ooit bedacht heeft….. om dit gigantische bouwwerk na een eeuw bouwen af te werken in de vorm van een berg. Met als afsluiter hier en daar een boompje en prefab rotsblok, een klauterpad en een waterstroompje. En dat allemaal in Nederland, echt geniaal, een berg in het platte Nederland, het nederige land waar alles kan, want we hebben immers ooit de polder en bureaucratie uitgevonden, Indonesië uitgebuit, slavernij en het woord apartheid bedacht en ook nog eens een betonnen beweegbare dam in Zeeland gebouwd. Dus een berg is helemaal een makkie.

Een leuk prikkelend idee, een gestolen idee, maar wel leuk genoeg om even over na te denken tijdens knevel en van den brink. Hoe mooi het wel niet kan zijn om een “echte” steile berg op een uurtje reisafstand te hebben. Lang leve de verbeelding en de media.

Je kunt ook 10x de Camerig of de Zijperberg op fietsen, of zoals gisteravond een tijdje tegen windkracht 6 in fietsen….. is ook net een berg. Stukken goedkoper en gewoon om de hoek.

Weet je trouwens dat 60% van de Zwitsers de Alpen zouden willen omruilen voor een mooie kustlijn? Het gras is altijd groener aan de andere kant. ;)

dave73nl
Forum-lid
Berichten: 480
Lid geworden op: 30 jul 2010 15:56
Locatie: Tilburg

dave73nl 13 sep 2011 11:07

Graaf een mijn uit en klim omhoog financieel beter haalbaar en doe je er nog wat nuttigs mee ook ;) Wilde er al een topic over starten maar had ik er alleen lol van ;)
Na jaren van afwezigheid weer sporadisch op \'s heerenswegen te spotten... Onhandig en langzaam? 99% kans dat ik het ben!

"Talent is ook een vorm van heel graag willen". Huub van der Lubbe

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 14 sep 2011 00:55

Bij benadering gaat deze berg 84823001646924 kilo wegen (Bij een doorsnede van 9km en een hoogte van 2 km volume van een kegel berekend en dat vermenigvuldigd met een soortelijk gewicht van 2000kg per kuub.) Dat is bijna 85 miljard ton. Als iemand de gemiddelde percentages edelmetalen in de nederlandse bodem weet kunnen we zo uitrekenen wat we kunnen verdienen met de verkoop van deze.

De 95 meter hoge Wilhelminaberg in landgraaf (239m boven NAP) is de hoogste man-made berg die we hebben in ons land. De berg is in ieder geval hoog genoeg voor de grootste overdekte ski piste ter wereld. Maar qua berg liggen we toch achter want de duitsers zijn al een tijdje echt een serieuzere "man made"berg aan het bouwen en wel deze:

Afbeelding

Dit is de Sophienhoehe bij Julich, de berg is echter pas 290 meter hoog en er wordt al sinds 1978 aan gewerkt. Maar ernaast is een gat (tagebau Hambach) waardoor een hoogteverschil van 583 meter wordt bereikt en daar kun je toch al een aardige klim in kwijt. Het is blijkbaar op dit moment de hoogste man made berg ter wereld.


Als gevolg van de ervaring hebben ze er blijkbaar ook nog eentje ontwopen, dit is een idee voor Berlijn:
Afbeelding
Afbeelding

thomas1974
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 29 apr 2007 00:27

thomas1974 14 sep 2011 08:52

http://www.the-berg.de/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik vind het een ontzettend lomp idee om een berg neer te plempen in de grootste open ruimte van Berlijn. Totaal misplaatst ook ten opzichte van het oude luchthavengebouw. Bovendien blijft er (als dat ding massief wordt) door zettingen niet veel over van de gebouwen in de omgeving.

Sophienhoehe is inderdaad een interessant voorbeeld, hoewel de berg daar direct geld oplevert door winning van bruinkool. De bodem van de put ligt daar zelfs zo'n 200 meter onder zeeniveau, kunnen we in Nedeland nog een puntje aan zuigen met onze 'diepe' polders. ;) Het is overigens maar de vraag of deze berg blijft liggen, er worden vaak afspraken gemaakt over 'landschapsreconstructie' als de bruinkoolwinning gedaan is.

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 14 sep 2011 10:00

Ik ben zelf niet echt overtuigd van de haalbaarheid van het project maar ik vind het wel een mooie illustratie van de "Nederlandse" manier van denken. (Let op de "", ik veralgemeen en ben me ervan bewust dat niet elk individu zo is). Ik ben als Belg in Delft gaan studeren en een van de belangrijke lessen die ik heb geleerd is dat je het lef moet hebben om gekke ideeën verder te onderzoeken. Dankzij het lef van mensen als Lilienthal en de broers Wright kunnen we nu de hele wereld rondvliegen. Iedereen vond Kennedy gek toe hij beweerde dat er voor het einde van de sixties een man op de maan zou staan. Ik hou ervan als mensen durven dromen, soms is het niet realistisch maar kan het kan wel leiden tot een wat minder grote maar daarom niet minder belangrijke ontdekking/uitvinding/...

Het is toch ook gewoon leuk om de hele exersitie te doen, te inventariseren waar de problemen liggen en op zoek gaan naar eventuele oplossingen. Ik vind het mooi om te zien hoe ook bedrijven als Oranjewoud zich aan dit project verbinden.

Ik geef erikvdmaat gelijk met het feit dat de publieke opinie waarschijnlijk nog de grootste horde wordt, "Nederlanders" kunnen namelijk ook zo lekker zeuren ;););) (heel veel kmnipoogjes, ik doe daar als niet-Nederlander ondertussen uitgebreid aan mee hoor!)

dario
Forum-lid
Berichten: 3822
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 14 sep 2011 11:40

De vraag blijft natuurlijk: waar ligt de grens tussen 'lef' (of 'verbeeldingskracht', of 'ondernemingszin'; afijn, die dingen waarvan Nederlanders - net als Amerikanen - zo graag denken dat ze er rijkelijker mee begiftigd zijn dan andere volkeren) en 'hybris'.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 14 sep 2011 14:05

Die grens is inderdaad flinterdun, subjectief en jammer genoeg kan die pas getrokken worden als het resultaat bekend is. Gelukkig zijn mensen met veel lef vaak ook niet bang om een keertje af te gaan.

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 14 sep 2011 16:20

Ik ben het helemaal met Bibske eens (en ze verwoord het beter dan ik zou kunnen). Goed nadenken over mogelijke technische uitdagingen (zoals erikvdmaat bijvoorbeeld netjes aangeeft) is natuurlijk noodzakelijk. En het zou best kunnen dat we er achter komen dat het technisch inderdaad niet kan... Maar vooraf ideeen al meteen afserveren als 'onmogelijk' en 'hybris' brengt ons nou ook niet echt verder...

WdvB
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 06 jul 2011 21:32

WdvB 14 sep 2011 21:29

mda1 schreef: Maar vooraf ideeen al meteen afserveren als 'onmogelijk' en 'hybris' brengt ons nou ook niet echt verder...
Dat is nou net de crux, je komt als mensheid geen millimeter verder met een holle berg in Nederland.
Het is niet alleen technisch onrealiseerbaar, het is ook onbetaalbaar, niet rendabel, niet wenselijk, niet functioneel, ontzettend lelijk, maar vooral volkomen overbodig. Thijs Zondervisie maakt zich totaal belachelijk door zich hiermee te asocieren en je kunt je alleen maar afvragen waarom hij in zijn eigen grootheidswaanzin "gelooft". Misschien dat National Geographic deze totaal nutteloze exercitie financiert voor een leuk uurtje televisie, anders kan ik me niet voorstellen dat serieuze bedrijven zich hiermee bezig houden. Wubbo Ockels als nationaal visionair lijkt me een stuk realistischer dan een oud wielrenner die graag in NL een bultje op wilt fietsen.
Afbeelding
of
Afbeelding

dario
Forum-lid
Berichten: 3822
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 15 sep 2011 09:48

mda1 schreef: Maar vooraf ideeen al meteen afserveren als 'onmogelijk' en 'hybris' brengt ons nou ook niet echt verder...
En wat brengt die berg je verder?
Een idioot idee wordt niet minder idioot omdat het toevallig mogelijk is...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 sep 2011 10:27

mda1 schreef:En het zou best kunnen dat we er achter komen dat het technisch inderdaad niet kan... Maar vooraf ideeen al meteen afserveren als 'onmogelijk' en 'hybris' brengt ons nou ook niet echt verder...
Iedereen met een beetje technisch benul kan wel verzinnen dat 't vrij onrealistisch om in Nederland zo'n grote berg te bouwen. Het weer rondom de berg veranderd, maar ook wat te denken van 't weer bovenop de berg. Op de Mont Ventoux is een beetje storm vrij normaal, maar dat ligt nog aan 1 kant tegen de Alpen aan. Deze berg heeft van geen enkele kant ook maar iets van beschutting. Dus al ligt er sneeuw op 1500 meter hoogte, grote kans dat je er nogal wat dagen gewoon weg waait.

Als ze dan toch een berg willen bouwen, begin dan gewoon met een metertje of 600 ergens in Flevoland. Zet er een enorme hal op om te skiën, kunnen er mooi wat wegen naar boven gelegd worden. Voor toeristen is 't hoog zat, op heldere dagen heb je onbeperkt uitzicht. De nodige wandelroutes erbij, leg bovenop nog een ijsbaan neer.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 15 sep 2011 10:32

WdvB schreef:Dat is nou net de crux, je komt als mensheid geen millimeter verder met een holle berg in Nederland.
Klopt maar als we alleen dingen zouden maken die de mensheid vooruit zou helpen dan ben ik bang dat er heel veel dingen "nutteloos" zijn.
WdvB schreef:Het is niet alleen technisch onrealiseerbaar,

Zeg jij, ik ben daar nog niet zo zeker van...
WdvB schreef:het is ook onbetaalbaar,

Waarschijnlijk wel, er zijn betere dingen om je geld aan uit te geven.
WdvB schreef:niet rendabel,

Zou kunnen maar wie weet...
WdvB schreef:niet wenselijk, ontzettend lelijk,
Da's erg persoonlijk en subjectief
WdvB schreef:niet functioneel,

Waarom niet?
WdvB schreef:maar vooral volkomen overbodig.

Daar kan ik je dan weer geen ongelijk in geven maar dan komen we weer op een persoonlijke mening.

Oja, over Wubbo Ockels, ik heb hem als docent meegemaakt en het zal nooit mijn beste vriend worden. Die man zit echter vol ideeën waarvan er maar een paar bij het grote publiek bekend zijn. Hij zal moeten bewijzen dat zijn Superbus inderdaad een geniaal idee is en geen hersenspinsel van een gek. De meest geniale mensen die ik ken zijn ook een tikkeltje gek maar misschien juist daardoor geniaal ;)

Plaats reactie