Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Colnago

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 08 mar 2023 17:04

jakkel schreef: 08 mar 2023 16:58 Colnago reageert op kritiek van Boonen en co: "Kom onze fietsen uittesten voor Milaan-Sanremo"

Logisch dat ze reageren, wat een onzin ook van 'Boonen en co.' :roll:

https://sporza.be/nl/2023/03/08/colnago ... 284070022/
Lijkt me ook redelijk BS om eerlijk te zijn. Ik verwacht niet dat er meer dan 1-5w verschil in luchtweerstand zit tussen alle topfietsen. En zeker als je ze zelf nog nooit head 2 head in vergelijkbare omstandigheden uitgetest hebt kun je er eigenlijk niks over zeggen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 mar 2023 17:33

"Op die fietsen zou hij nog 2 kilometer per uur rapper trappen dan op zijn huidige Colnago-fiets."

Dat slaat sowieso nergens op. Zodra je een aero stuur hebt en de kabels zijn weggewerkt heb je het grootste gedeelte van de winst al wel te pakken. De rest gaat je geen 2km/h meer schelen. Gewicht is niet zo relevant. En laten we aannemen dat alle lagertjes lekker soepel lopen.

Ook op een V4RS hebben ze tegenwoordig wat aero vormen toegepast.

Ook de concurrenten fietsen een groot deel van de tijd op semi aero modellen en vrijwel niet op de vol aero modellen. Bij jumbo echter toch wel veel op de S5 te vinden. Maar bijvoorbeeld bij Merida, Canyon en Specialized niet. En nee ik vind een SL7 ook geen aero fiets! Specialized brengt maar weer een echte aero venge uit.

Trouwens vandaag had pogacar op de klim een meer aero helm op en hogere wielen gestoken dan concurrent vingegaard. Ik durf wel te beweren dat de setup van Pogacar vandaag sneller was dan die van Vingegaard op de S5 met lage wielen en lazer open helm. Banden van Pogi zijn GP5000 TR zijn ook sneller dan de Vittorias. ( Op de tijdritvariant van de G2 ) Geen idee of die van vingegaard aero sokken zijn(lijkt niet), maar die van Pogi zijn het zeker.
Afbeelding
andere foto van vingegaard in gran camino. Maar zelfde fiets setup als vandaag ( wielhoogte etc ). Volgens mij zijn het nog tubes ook! Waardoor Pogacar nog meer Watts zou besparen met de 5000 banden op tubeless.
Afbeelding
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1038
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 08 mar 2023 18:20

Ik dacht dat Mapei vroeger op Colnago heeft gereden. Heeft Boonen op Colnago gefietst in zijn beginjaren?

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 08 mar 2023 18:43

Bergop biedt dat aero gedoe echter heel weinig voordeel, gewicht des te meer.

Neil
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 31 mar 2022 16:08

Neil 08 mar 2023 19:32

galileo2 schreef: 08 mar 2023 18:20 Ik dacht dat Mapei vroeger op Colnago heeft gereden. Heeft Boonen op Colnago gefietst in zijn beginjaren?
Tom is in 2003 bij Quickstep terecht gekomen en heeft daar de eerste 4 seizoenen op een Time gereden. Sindsdien op $p€cializ€d
Scott Addict Gravel 2022
Colnago CX Zero 2016
Colnago Super 1991
Peugeot P10S 1985
Cube AMS 110 2011

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 mar 2023 19:42

jakkel schreef: 08 mar 2023 18:43 Bergop biedt dat aero gedoe echter heel weinig voordeel, gewicht des te meer.
Heb je die twee weer zien sprinten vandaag. Makkelijk tot in de 35p/u bergop. Gewicht scheelt als je t uitrekend echt weinig.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 08 mar 2023 19:57

thestudent schreef: 08 mar 2023 19:42
jakkel schreef: 08 mar 2023 18:43 Bergop biedt dat aero gedoe echter heel weinig voordeel, gewicht des te meer.
Heb je die twee weer zien sprinten vandaag. Makkelijk tot in de 35p/u bergop. Gewicht scheelt als je t uitrekend echt weinig.
Dan verschillen we daar van mening. Eneuh, een sprint na een beklimming is maar een heel kleine fractie van de totale beklimming. ;)

RobdV1986
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 sep 2011 16:36

RobdV1986 08 mar 2023 20:13

Neil schreef: 08 mar 2023 19:32
galileo2 schreef: 08 mar 2023 18:20 Ik dacht dat Mapei vroeger op Colnago heeft gereden. Heeft Boonen op Colnago gefietst in zijn beginjaren?
Tom is in 2003 bij Quickstep terecht gekomen en heeft daar de eerste 4 seizoenen op een Time gereden. Sindsdien op $p€cializ€d
Ze reden in 2010 en 2011 nog op Merckx'en.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37379
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 mar 2023 21:57

galileo2 schreef: 08 mar 2023 18:20 Ik dacht dat Mapei vroeger op Colnago heeft gereden. Heeft Boonen op Colnago gefietst in zijn beginjaren?
Mapei had voldoende compenserende voorwaarden tot hun beschikking :mrgreen:
Less is bore

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1038
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 08 mar 2023 22:00

RobdV1986 schreef: 08 mar 2023 20:13
Neil schreef: 08 mar 2023 19:32
galileo2 schreef: 08 mar 2023 18:20 Ik dacht dat Mapei vroeger op Colnago heeft gereden. Heeft Boonen op Colnago gefietst in zijn beginjaren?
Tom is in 2003 bij Quickstep terecht gekomen en heeft daar de eerste 4 seizoenen op een Time gereden. Sindsdien op $p€cializ€d
Ze reden in 2010 en 2011 nog op Merckx'en.
Dus hij heeft niet zelf op een Colnago gekoerst.

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 08 mar 2023 23:26

Als er al wezenlijke verschillen zijn, denk ik dat die met name tot uiting komen in het tijdritmateriaal.
Gazelle Team TVM \'99

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 09 mar 2023 09:07

Ik vond de reactie van Colnago echt amateuristisch. Wrijven in een vlek.
Het niveau van de afdeling marketing en communicatie ligt dus keurig in lijn met die van hun R&D.

Plaats reactie