Het zal je verbazen hoeveel aero nog uitmaakt met de snelheden waarmee de profs omhoog rijden. Alhoewel het grootste gedeelte daarvan beinvloed wordt door de kleding, helm en lichaam.
Colnago
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15962
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Is er echt iemand die denkt dat Gaudu gisteren op een andere topfiets met andere kledij en een andere helm wel had gewonnen?
Is er echt iemand die denkt dat Pogacar gisteren op een andere topfiets met andere kledij en een andere helm niet had gewonnen?
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Nee want de verschillen qua kleding, postuur etc zijn minimaal. Maar Jakkel gaf aan dat bergop aero heel weinig voordeel geeft. Voor ons stervelingen die met 14kmh omhoog rijden wel, maar bij de profs zit het vaker dichter tegen de 30 dan tegen de 20km/h aan en dan speelt aero toch echt wel meer een rol dan je denkt.Lcsmet schreef: ↑09 mar 2023 09:42Is er echt iemand die denkt dat Gaudu gisteren op een andere topfiets met andere kledij en een andere helm wel had gewonnen?
Is er echt iemand die denkt dat Pogacar gisteren op een andere topfiets met andere kledij en een andere helm niet had gewonnen?
Dat het iets uitmaakt, oké. Dat het veel uitmaakt, no way, zelfs niet bij profs die tegen 20/25 per uur naar boven rijden. Maar ja, aero moet je nu hebben, over gewicht wordt tegenwoordig haast niet meer gesproken. Goed gezien van de marketingjongens, want nu wilt iedereen uiteraard een aerofiets. Ik weet alvast wat er mee gaat naar de bergen. M'n good old 'non-aero' SS EVO van 6,9 kg met hoekig lage Fulcrum racing zero's ipv van m'n aero geval van 7,9 kg. Maar iedereen doet maar hoor.
Ik rij zelf ook met een Canyon Ultimate CF SLX met velgremmen in de bergen (heb ook geen schijven of aero fiets) en laat mij niet verleiden door de marketingboys, maar aero maakt wel degelijk uit. Maar zoals ik zei het grootste deel komt vanuit helm, kleding en houding op de fiets. De fiets zelf is maar een heel klein onderdeel en idd bergop is dat nog minder voordeel dan bij 40+ kmh.jakkel schreef: ↑09 mar 2023 10:18Dat het iets uitmaakt, oké. Dat het veel uitmaakt, no way, zelfs niet bij profs die tegen 20/25 per uur naar boven rijden. Maar ja, aero moet je nu hebben, over gewicht wordt tegenwoordig haast niet meer gesproken. Goed gezien van de marketingjongens, want nu wilt iedereen uiteraard een aerofiets. Ik weet alvast wat er mee gaat naar de bergen. M'n good old 'non-aero' SS EVO van 6,9 kg met hoekig lage Fulcrum racing zero's ipv van m'n aero geval van 7,9 kg. Maar iedereen doet maar hoor.
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Ik zou liever de Colnago V4Rs van Pogi in huis hebben staan dan die Cervelo van Vingegaard.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37674
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Same here. Vind die Cervelaat-met-lelijk-stuur echt vreselijk om te zien.
Less is bore
Denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat het verschil in aero tussen de fietsen die in het profpeleton gebruikt worden minimaal zal zijn. En voor een amateur zal het al helemaal geen fluit uitmaken. Mijn idee: koop gewoon wat je mooi vindt, en waar je lekker op zit / fietst.
Ik heb een Colnago omdat het gewoon een verschrikkelijk goede deal was op het moment dat ik hem kocht. En nog steeds, voor 2750 een Colnago met Ultegra 8050 di2 is een steal imho, voor een vergelijkbare fiets betaal je nu met gemak >4k. Ook heb ik altijd wel een zwak gehad voor het merk Colnago wat een plus was bij de aankoop, maar dat gaf niet de doorslag. Als er Cube, Merida of Orbea op gestaan had, had ik nu geen Colnago gehad...
Mijn 2e fiets is een Alu Cube Nuroad Race waar ik heel veel plezier van heb, en buiten dat ik de di2 fijner vind schakelen dan de GRX 600/800 op de Cube voel ik minder verschil tussen beide fietsen dan wat ik van te voren had verwacht. Zelfs de 2kg extra van de Cube valt me op het vlak niet echt op, en bergop ook niet echt om eerlijk te zijn. Ik weeg ruim 90kg, met kleding 2x 1L bidon, etc zal het systeemgewicht waarschijnlijk boven de 100kg zitten. 2Kg is dan minder dan 2% verschil.
Ik heb een Colnago omdat het gewoon een verschrikkelijk goede deal was op het moment dat ik hem kocht. En nog steeds, voor 2750 een Colnago met Ultegra 8050 di2 is een steal imho, voor een vergelijkbare fiets betaal je nu met gemak >4k. Ook heb ik altijd wel een zwak gehad voor het merk Colnago wat een plus was bij de aankoop, maar dat gaf niet de doorslag. Als er Cube, Merida of Orbea op gestaan had, had ik nu geen Colnago gehad...
Mijn 2e fiets is een Alu Cube Nuroad Race waar ik heel veel plezier van heb, en buiten dat ik de di2 fijner vind schakelen dan de GRX 600/800 op de Cube voel ik minder verschil tussen beide fietsen dan wat ik van te voren had verwacht. Zelfs de 2kg extra van de Cube valt me op het vlak niet echt op, en bergop ook niet echt om eerlijk te zijn. Ik weeg ruim 90kg, met kleding 2x 1L bidon, etc zal het systeemgewicht waarschijnlijk boven de 100kg zitten. 2Kg is dan minder dan 2% verschil.
Hallo allemaal!
Ik heb recentelijke een colnago concept uit 2018 overgenomen.
Nu mist de fiets de topcover rondom het balhoofd. Ik kan helaas nergens vinden waar ik hier een vervanging voor kan vinden.
Ik heb bij de volgende site (https://www.codagex.be/Websolutions/def ... ASET&cpl=1) wel een topcover gevonden van de C64, echter kan ik niet vinden of deze hier goed op past. Kunnen jullie mij verder helpen?
Ik heb recentelijke een colnago concept uit 2018 overgenomen.
Nu mist de fiets de topcover rondom het balhoofd. Ik kan helaas nergens vinden waar ik hier een vervanging voor kan vinden.
Ik heb bij de volgende site (https://www.codagex.be/Websolutions/def ... ASET&cpl=1) wel een topcover gevonden van de C64, echter kan ik niet vinden of deze hier goed op past. Kunnen jullie mij verder helpen?
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15962
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Stap eens bij een fm binnen, meestal hebben die er wel verschillende liggen om te proberen.
Als je in de buurt van het Waasland (B) moest komen mag je bij mij ook binnenspringen, ik heb er hier ook wel een aantal liggen.
Als je in de buurt van het Waasland (B) moest komen mag je bij mij ook binnenspringen, ik heb er hier ook wel een aantal liggen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Volgens mij heeft de Concept een "ovale" top cover anders bijv de C64/V2R welke rond zijn.casselt schreef: ↑11 jul 2023 16:42 Hallo allemaal!
Ik heb recentelijke een colnago concept uit 2018 overgenomen.
Nu mist de fiets de topcover rondom het balhoofd. Ik kan helaas nergens vinden waar ik hier een vervanging voor kan vinden.
Ik heb bij de volgende site (https://www.codagex.be/Websolutions/def ... ASET&cpl=1) wel een topcover gevonden van de C64, echter kan ik niet vinden of deze hier goed op past. Kunnen jullie mij verder helpen?
https://www.wiggle.com/eu/p/colnago-r41 ... -cover-kit dit zou een mogelijkheid kunnen zijn.
Probeer eens een vraag te stellen op WeightWeenies in het Colnago 64 Topic. Dit is een topic waar heel veel technische niet perse C64 vragen worden gesteld https://weightweenies.starbike.com/foru ... &start=630
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 13 jul 2023 10:41
Die fiets van pogi is wel heel gaaf! Waar staat die fiets in Nederland? Ik ga er serieus naar kijken.