Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trekken aan de pedalen

Gebruikersavatar
tobi_as
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 06 okt 2010 22:52

Gebruikersavatar tobi_as 29 jul 2011 10:17

Ik heb het idee dat ik de trekbeweging bij het trappen niet optimaal kan uitvoeren. Het lijkt alsof ik ruimte te kort kom. Heb ik misschien een te lang crankstel, is mijn kader te klein of is er een andere mogelijke oorzaak? Ik heb wel het idee dat ik goed zit op de fiets. Ook geen pijntjes na lange ritten. Alvast bedankt voor de reacties.
Keep calm and pedal like you stole it

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 875
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 29 jul 2011 11:43

Zit je teveel naar achteren met je zadelpositie? Vuistregel: voorste puntje knie moet loodrecht boven je pedaalas staan bij horizontale crankpositie naar voren.
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

steve.v.looy
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 aug 2010 12:12
Locatie: Lier België

steve.v.looy 29 jul 2011 13:14

Even verder gaan op dit onderwerp (als ik mag)

Wat is eigenlijk de ideale traptechniek?

Iemand foto's of schematische voorstelling van?
MVG
Steve

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 29 jul 2011 15:24

De vier fasen
Een complete pedaal beweging bestaat uit vier fasen van gelijke lengte.

Fase 1
Het naar voren duwen. Begin: twaalf uur stand. Aandachtspunt: duw de pedaal met de voet naar voren.

Fase 2
Het omlaag duwen. Aandachtspunt: de hiel wijst naar beneden.

Fase 3
Het naar achteren trekken. Aandachtspunt: alsof je modder van je pedaal wilt vegen.

Fase 4
Het omhoog trekken. Aandachtspunt: probeer zoveel mogelijk kracht te zetten.



Bron: http://www.wielersportinfo.nl/traptechniek.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

Gebruikersavatar
tobi_as
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 06 okt 2010 22:52

Gebruikersavatar tobi_as 29 jul 2011 17:01

arnoudrace schreef:Zit je teveel naar achteren met je zadelpositie? Vuistregel: voorste puntje knie moet loodrecht boven je pedaalas staan bij horizontale crankpositie naar voren.
Dit zou zomaar het probleem kunnen zijn. Is wat lastig te zien van bovenaf, maar het lijkt alsof het puntje van mijn knie toch iets naar achter staat. Ik zal eens kijken wat ik nog kan verschuiven met mijn zadel. Anders over naar een pen zonder setback.

Bedankt voor de tip...
Keep calm and pedal like you stole it

Gebruikersavatar
franklin
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 12 okt 2009 01:16

Gebruikersavatar franklin 29 jul 2011 19:30

Is lastig te zien op het oog, daarom is een schietlood erg handig om het te controleren.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 29 jul 2011 19:45

Zou zeggen maak je geen zorgen over de trekbeweging. Op de fiets dan toch.. Uit onderzoeken blijkt dat de extra kracht die je hiermee levert tijdens het fietsen zo goed als nihil is. Ook bij heel lang oefenen. Stond volgens mij ook nog een stukje over in fiets het afgelopen jaar.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 29 jul 2011 20:38

Klopt. Heb ik ook gelezen. Het lijkt me meer zo'n hardnekkige mythe dat "profs" de pedalen anders ronddraaien dan gewone stervelingen. Ik heb ook ooit pogingen gedaan om zo te fietsen, maar aan de ene kant trekken en tegelijk aan de andere kant duwen was te veel voor mijn gebrekkige motoriek.

Ik merk wel dat deze techniek tijdens sprinten en korte klimmetjes (staand op de pedalen) wel werkt. Overigens doe ik het dan ook automatisch.

Ik geloof trouwens zowiezo niet in het bewust veranderen van dingen die je automatisch doet. Op dit forum lees ik ook over het verbeteren van de ademhaling e.d. Volgens mij voor de meeste sporters helemaal niet nodig.

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 29 jul 2011 20:46

Een tijd geleden heb ik een soortgelijk topic gestart (iets van "wat is de juiste pedaaltred"). Ik had namelijk ook een vraag over het trekken aan de pedalen, omdat ik de combinatie van trekken (ene zijde) en duwen (andere zijde) zo moeilijk vond qua coördinatie. Toen werd gezegd dat het trekken aan de pedalen enigzins achterhaald is. Er werd toen een artikel gepost (engelstalig), ik meen door Scepitcus, waarin één en ander uitgelegd wordt.
Edit: Ik krijg het artikel niet gepost dus als je belangstelling hebt stuur dan maar een PB.
Laatst gewijzigd door plantagenet op 30 jul 2011 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

WdvB
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 06 jul 2011 21:32

WdvB 30 jul 2011 14:22

robbebopper schreef:Ik geloof trouwens zowiezo niet in het bewust veranderen van dingen die je automatisch doet. Op dit forum lees ik ook over het verbeteren van de ademhaling e.d. Volgens mij voor de meeste sporters helemaal niet nodig.
Als je bewust bent van je ademhaling, bewust bent van je pedaalslag.... dan ben je wel bewust met het fietsen bezig. Goede vorm van concentratie is (bij mij althans) een erg handig hulpmiddel bij tijdrijden of een lange klim. Als je een uiterste inspanning doet dan is concentratie voor mij van erg groot belang. Concentreren op het fietsen betekent voor mij dat je goed in je lichaam zit, dat je weet waar je lichaam mee bezig is. Klinkt wellicht wat filosofisch, maar het brengt mij al snel terug bij mijn pedaaltred en mijn ademhaling.... Ook het psychologisch bezig zijn met de pijn van verzuring en het onderweg "doelen" werpen en het goed aansnijden van een bocht, opletten op het wegdek etc hoort daarbij.

Dus of het nou wel of niet een bewezen fysiek voordeel oplevert, het geeft wel je mate van concentratie aan en een antwoord op de vraag of je bewust bent van wat je doet in de wedstrijd. Als ik lekker om me heen toer, of een duurtraining afleg dan let ik er ook niet op, maar bij een hele intensieve training, of een tijdrit, dan zekers wel.

ajhoff
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54

ajhoff 30 jul 2011 14:48

robbebopper schreef:Ik geloof trouwens zowiezo niet in het bewust veranderen van dingen die je automatisch doet. Op dit forum lees ik ook over het verbeteren van de ademhaling e.d. Volgens mij voor de meeste sporters helemaal niet nodig.
Nodig is een groot woord, toch heb ik bij het hardlopen moeten leren bewust te ademen. Veel beginnende hardlopers ademen veel te onrustig waardoor ze gaan hyperventileren en buiten adem raken. Door heel bewust bezig te zijn met ademen (stappen tellen bij in- en uitademen) kun je je prestatie op een eenvoudige manier enorm verbeteren. Hoewel de inspanning bij fietsen relatief wat lager is, kan het naar mijn mening ook hier helpen je bewust te zijn van wat je lichaam doet en dat te sturen.

Het leuke is bovendien dat dit in eerste instantie veel concentratie vraagt, maar later juist een heel natuurlijk aanvoelend automatisme wordt.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 30 jul 2011 18:40

swoosh schreef:De vier fasen
Een complete pedaal beweging bestaat uit vier fasen van gelijke lengte.

Fase 1
Het naar voren duwen. Begin: twaalf uur stand. Aandachtspunt: duw de pedaal met de voet naar voren.

Fase 2
Het omlaag duwen. Aandachtspunt: de hiel wijst naar beneden.

Fase 3
Het naar achteren trekken. Aandachtspunt: alsof je modder van je pedaal wilt vegen.

Fase 4
Het omhoog trekken. Aandachtspunt: probeer zoveel mogelijk kracht te zetten.



Bron: http://www.wielersportinfo.nl/traptechniek.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat van die hiel naar beneden is niet helemaal waar. Je kan je afvragen in hoeverre je van iemands natuurlijke houding af wilt. Als sommige renners met de hak omhoog rijden en dit altijd al hebben gedaan dan is dat hoe zij het beste bewegen. Daarbij is de houding van de voet zelfs gevoelig voor de trend. De aussies rijden echt met de hak naar beneden terwijl de europeaan gaat voor de horizontale voet. Een Gilbert bewijst dat het er weinig toe doet. Hij rijdt met balletvoeten en het gaat hem goed af. Door geforceerd je hiel naar beneden te houden terwijl dat misschien je niet natuurlijke houding is werk je blessures in de hand. Ik rijd met mijn rechter voet iets met de hak omhoog en dat bevalt me. Als ik dat probeer te corrigeren (heb ik geprobeert omdat men zei dat) krijg ik last van een blessure.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Plaats reactie