Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

De relatie tussen lichtgewicht carbon en valpartijen

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 jul 2011 17:35

Wuyts roept net als Ducrot ook vaak onzin over 't materiaal. Het enige verschil met Ducrot is dat Wuyts niet doet alsof hij er iets vanaf weet; hij laat juist doorschemeren dat hij er weinig vanaf weet. Dat spelletje speelt hij al jaren met De Cauwer; hij roept iets doms of stelt een domme vraag en dan nuanceert / verduidelijkt De Cauwer.

Gebruikersavatar
Rodrick
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 mar 2007 12:01

Gebruikersavatar Rodrick 14 jul 2011 20:52

Het verbaast dat iedereen op radio en tv maar gewoon wat roept. Hoe moeilijk is het om even de valpartijen te analyseren en de oorzaak op te zoeken. Dan ontdek je dat geen enkele valpartij is veroorzaakt door carbon, noch verergerd. De racefietsen van tegenwoordig zijn een prima afweging tussen stijfheid en comfort, want op een te stijve fiets kun je ook niet elke dag 200 kilometer rijden. Dan breekt je rug...
Wat kan is dat hoge velgen de valpartijen veroorzaken. De eerste krijgt een kleine zwieper van de wind, die zes renners verder een enorme kwak is geworden. Zou kunnen.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 15 jul 2011 10:07

Kijk: daar hebben we nu echt behoefte aan: een commentator met verstand van materiaal (van nu, niet van 20 jaar geleden). Laten we ze allemaal, Belgen incluis, op cursus sturen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 jul 2011 10:07

De Cauwer weet er wel wat van.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 15 jul 2011 12:04

Als je ziet hoe slecht fransen hun auto's onderhouden (met lekkages als gevolg) dan snap je meteen dat er zeker in afdalingen regelmatig vreemde glijpartijen voordoen. Een paar druppels motorolie, wat regen en een renner die iets teveel risico neemt bij het nemen van de bochten.......

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 15 jul 2011 14:18

al die vergelijkingen zijn toch vooral onderbuikgevoel

want de omstandigheden van de 'test' zijn niet bepaald hetzelfde
zou je de helft op aluminium moeten zetten, en de andere helft niet, en dan gaan turven

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 15 jul 2011 14:37

Naar mijn idee is niet het materiaal ansich het probleem, maar meer de verschillen tussen het materiaal van diverse renners. Gilbert gaf in een interview aan dat een carbonvelg een langere remweg heeft dan een aluminium velg. Remt een aluminium velg voor een carbonvelg dan is het mogelijk dat de laatste moet uitwijken. Let een ander niet op dan heb je een valpartij.

Het lichter worden van de fiets (hoger zwaartepunt) of van de velgen (minder gyroscopisch effect) helpt niet mee, maar daar kan een renner zich op aanpassen. Ach, toen de remkabels door het stuur gingen lopen riep ook iedereen dat het te gevaarlijk was (wanneer je handen door bijvoorbeeld een hobbel van het stuur werden geslagen kon je nog een kabel grijpen), tegenwoordig hoor je er niemand meer over...

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 15 jul 2011 15:34

Ik verbaas me eigenlijk meer over de uitspraken in dit topic van zogenaamde "kenners".

Het commentaar op tv is natuurlijk geen gecertificeerde technische cursus. Besef dat commentaar meestal gemaakt wordt voor een breed publiek. De doelgroep zijn dus niet alleen de racefietsinsiders, die vormen maar een deel van de doelgroep. Als een commentator alleen het broodnodige zou zeggen mond dat al gauw uit in slechts enkele zinnen per 5 minuten. Daar zit toch ook niemand op te wachten. Een goede commentator is een entertainer die stiltes weet op te vullen met wat aanverwante informatie. Hij/zij gebruikt ook zijwegen. Een goede commentator moet verschillende soorten kijkers in die vrij brede doelgroep weten te boeien. Dan treden er natuurlijk altijd wel onvolkomenheden op in de gegeven informatiestroom.

Ducrot word hier door sommigen afgebrand maar die mensen beseffen niet wat commentaar geven nu eigenlijk inhoud. Iemand schreef hier dat leken dingen overnemen, en dat nemen ze dan Ducrot kwalijk. Belachelijk, iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen gedachtengang. Mensen die alles maar klakkeloos aannemen zonder zelf na te denken of te verifiëren vallen vaak op hun neus. Dat komt niet door anderen of foutieve info maar de onvolledige manier hoe deze mensen met informatie omgaan. Je kunt die verantwoording niet bij Ducrot gaan leggen.

Persoonlijk denk ik dat valpartijen een redelijk complexe oorzaak hebben.
Carbon heeft denk ik ook een aandeel daarin. De fietsen zijn over het algemeen stijver, directer en daardoor minder vergeeflijk. Hoge bandenspanning (te hoge bandenspanning maakt dat de fiets stuitend over de weg gaat, óók op een vlakke weg!) en het lage eigen gewicht van carbonframes maakt ze springeriger. Ook zijn ze soms meer zijwindgevoeliger, zeker met hoge velgen. Als de alertheid van de renner even wegvalt, wordt die sneller dan vroeger verrast door al deze agressieve eigenschappen. De alertheid wordt ook meer aangesproken dan vroeger omdat in tegenstelling tot vroeger er nu vanaf het begin direct al gekoerst word. Het wielrennen zelf is “sneller” geworden. Het ligt dus allemaal iets genuanceerder maar imo speelt carbon wel degelijk ook een rol.

Gebrek aan discipline in de groep is ook een factor die bovenstaande nog eens kan versterken.

Dan nog even over Ducrot, waar sommigen schrijven niet meer over hem te hebben maar dan wel gewoon nog een post volschrijven over hem. (lol) Ik vind het gefilosofeer van mensen als Ducrot altijd juist wel aardig. Mensen die dingen bezien vanuit een andere invalshoek dan gemiddeld laten je juist zelf nadenken. Het triggert juist tot nadenken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 15 jul 2011 15:47

Die paar honderd gram dat een frame tegenwoordig lichter is geworden dan een jaar of wat terug, is totaal ondergeschikt in het 'springerige gedrag' van een fiets. Bovendien, zijn al die fietsen van de profs niet al tig jaar 6,8kg...?

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 15 jul 2011 18:47

Een carbon frame van tegenwoordig is zeker stijver, alleen op die plaatsen waar het nodig is! Dat maakt hem zeker niet 'springerig', het is de combinatie die het hem doet. Hoge velgen en hoge bandespanning is de oorzaak van een 'springerig' gedrag en niets anders.
YFood !!!

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 15 jul 2011 23:19

Eddy Merckx heeft zelf al gezgd dat ze beter een minimum gewicht van frame zouden bepalen ipv een minimum gewicht van de fiets....

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 15 jul 2011 23:23

http://www.i-c-c.nl/index.php?option=co ... &Itemid=86" onclick="window.open(this.href);return false;

Zou deze man dan niet weten waarover hij spreekt ?

Plaats reactie