Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

waarom zo moe?

belgiumman
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 18 mei 2007 11:28

belgiumman 02 jul 2011 15:35

na een ritje ben ik altijd zo moe, ik vraag mij af hoe dit komt.

Deze morgen amper 30,6km gereden in 1u15min met Tiegemberg, oude Kwaremont en Kluisberg.

gemiddelde hartslag 141
hartslag oude kwaremont en kluisberg +- 175
lichaamsgewicht 105kg

genoeg gedronken tijdens de rit.

Na thuiskomst gaat voel ik mij zeer fris maar na enkele uren vallen mijn ogen bijna toe.

Iemand een idee?

Gebruikersavatar
Foonpet
Forum-lid
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jun 2011 20:38

Gebruikersavatar Foonpet 02 jul 2011 15:55

U zit op het fietsforum, leg deze vraag neer bij Uw huisarts!!

jasp95
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 aug 2010 17:46

jasp95 02 jul 2011 16:11

Ik weet natuurlijk niet wat uw lengte is, maar als u bijvoorbeeld maar 1m65 groot bent, kan het aan het gewicht liggen dat u moet meesleuren. (Waarmee ik u niet wil beledigen.)
Denk inderdaad ook dat je dit beter aan je huisarts kunt vragen

belgiumman
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 18 mei 2007 11:28

belgiumman 02 jul 2011 16:18

jasp95 schreef:Ik weet natuurlijk niet wat uw lengte is, maar als u bijvoorbeeld maar 1m65 groot bent,


185cm

Gebruikersavatar
stephan68
Forum-lid
Berichten: 1483
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:36

Gebruikersavatar stephan68 02 jul 2011 18:23

Hoe lang fietst u al? Als u al langere tijd fietst (wat ik aanneem) en in het verleden wel langere afstanden heeft kunnen fietsen dan is het naar mijn mening verstandig om het advies van jasp95 en Foonpet op te volgen.

Zelf ben ik 5 kilo lichter en 5 centimeter korter, maar fietst regelmatig afstanden tussen 80 en 130 kilometer. Ben dan bij terugkomst ook best wel moe. Maar ik wil er maar mee aangeven dat iemand ondanks het overgewicht best langere afstanden kan fietsen. Maar moet wel zeggen dat dat dan 99x van 100 allemaal vlakke ritten zijn. Klimmetjes als de Tiegemberg, Oude Kwaremont en de Kluisberg kom je hier in Zuid-Holland niet tegen. Kan me zo maar voorstellen dat die klimmetjes de oorzaak van de vermoeidheid zijn. Want met ons postuur hebben wij dan natuurlijk de zwaartekracht behoorlijk tegen.

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 03 jul 2011 07:40

idd maar eens contact opnemen met de huisarts. Algemeen lichamelijk onderzoek laten doen. Bloedwaardes laten bepalen, hartritme etc. Lijkt mij geen onverstandige keuze.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

apojapo
Forum-lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 18 aug 2005 03:16

apojapo 03 jul 2011 14:20

Zoals wel vaker hier is er veel te weinig informatie om gericht een advies te geven.

Je bent altijd moe?
Hoe goed is je conditie, hoe vaak fiets je?
Voldoende herstel tussen trainingen?
Wat versta je precies onder moe? Moe in je spieren of heb je te weinig energie over?
Wat eet je voor de training, eet je bijv. veel zoetigheid?

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 05 jul 2011 19:08

toen ik dat had bleek ik pfeiffer te hebben, maar het kunnen natuurlijk 100 dingen zijn.
(zo kan een van je remmen ook gewoon aanlopen.)

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 06 jul 2011 08:41

belgiumman schreef:na een ritje ben ik altijd zo moe, ik vraag mij af hoe dit komt.

Na thuiskomst gaat voel ik mij zeer fris maar na enkele uren vallen mijn ogen bijna toe.

Iemand een idee?
Als ik het goed begrijp is het niet fysiek moe, maar bedoel je slaperig?
Ik heb dat ook vaak. Na een rit voel ik me na een tijdje lekker slaperig. Zie dat niet als probleem. Wel lekker eigenlijk, alleen m'n vriendin klaagt er wel eens over ;)

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 06 jul 2011 09:28

Eigenlijk hebben we iets meer info nodig om je inspanning in te schatten. Mijn eerste gedachte was: 30.6 op een parcours met heuvels erin is best wel hard. Daar mag je wel wat moe van worden. Heb je enig idee waar je hartslagzones en je max. hartslag zitten? En hoe lang houdt die vermoeidheid aan? Het zou de volgende morgen toch wel weg moeten zijn. Ik denk dat je hier een stuk minder last van heb wanneer je iets minder hard fietst.

Ik herken het gevoel wel: Bij aankomst zit je nog vol allerlei hormonen die je opgewekt en waakzaak houden. En op een gegeven moment zijn die op en val je ietwat in slaap.

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 886
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 23 jul 2011 21:21

Niet 30.6 gemiddeld maar totale afstand. Ik zou een trainingsschema gaan aanhouden en voldoende rust nemen.

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 23 jul 2011 22:47

hanz1963 schreef:
belgiumman schreef:na een ritje ben ik altijd zo moe, ik vraag mij af hoe dit komt.

Na thuiskomst gaat voel ik mij zeer fris maar na enkele uren vallen mijn ogen bijna toe.

Iemand een idee?
Als ik het goed begrijp is het niet fysiek moe, maar bedoel je slaperig?
Ik heb dat ook vaak. Na een rit voel ik me na een tijdje lekker slaperig. Zie dat niet als probleem. Wel lekker eigenlijk, alleen m'n vriendin klaagt er wel eens over ;)
Hééél herkenbaar. Uurtje na de rit, na lekker gedouched te hebben, op de bank, dan vallen bij mij de ogen ook dicht.....zelfs als mijn vrouw tegen me praat :?
Zoals je zegt, wel lekker ja.
De topicstarter heeft het echter al na 30 km fietsen, da's geen afstand waar ik heel slaperig van wordt, maar ieder mens reageert wellicht anders op fysieke inspanning.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Plaats reactie