Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe fiets: Releigh of Trek

Raymond Makkus
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jun 2011 22:16

Raymond Makkus 22 jun 2011 22:35

Een goedenavond,

Ik wil, net als zoveel, gaan fietsen. Niet zo zeer wedstrijden maar meer toeren! Wedstrijden rijden kan altijd nog, ik ben al 31 jaar dus dat speelt ook wel mee. Verders ben ik 186 m lang.
Nu is mijn ook gevallen op een Raleigh team race of een Trek 1.1/ 1.2
De Raleigh is afgemonteerd met Shimano 2200 triple wellicht is deze fiets bij jullie wel bekend. Deze fiets kost 549 euro. (Biketotaal)
De Trek 1.1 is afgemonteerd met Shimano 2300 en kost 700 euro. De Trek 1.2 is afgemonteerd met Shimano Sora voor en Tiagra en daarbij is de voorvork van carbon, deze fiets kost 800 euro.

Nu is het verhaal dat ik dus een beginnende fietser ben en beginnend ben met de techniek die daar bij komt kijken. Ik heb wel het één en ander gelezen over de afmontage. Je kunt het zo gek maken als je wilt.
Maar ik wil graag jullie mening, een fiets voor 549 euro is natuurlijk heel aantrekkelijk maar misschien minder kwa techniek. Mijn doel is om ongeveer 2 x per week te gaan fietsen en af en toe een toertocht mee te doen.

Ik zie jullie opmerkingen graag tegemoet.

Groetjes Raymond

race-niek
Forum-lid
Berichten: 741
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:32
Locatie: Groningen

race-niek 22 jun 2011 22:49

als je 2x per week wil fietsen, en dan zeg maar 30 km per keer fietst zou ik minimaal voor een tiagra afmontage gaan.
en aangezien je in de toekomst wedstrijden zou willen rijden zou ik naar 105 afmontage gaan.
De prijs gaat dan wel een stuk om hoog, misschien moet je eens kijken naar een 2e hands?
of google eens op de vos fietsen, math salden, fietsgigant.com etc dat zijn goedkope fietsenzaken let wel op, je gaat er heen voor de prijs niet voor de service!

in elke hoek van Nederland zitten ook wel fietsenmakers die goedkoop fietsen aan kunnen bieden, en je krijgt dan een goede service!
Racefiets: Concorde R-blade full carbon 2009

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 23 jun 2011 09:26

Je moet eerst bepalen hoeveel je kan en wil uitgeven, de Raleigh en de Trek 1.1 zijn echt wel heel erg basic afgemonteerd waardoor je vrij snel tegen de beperkingen van het materiaal zal aanlopen. Verder moet je ook rekening houden met zaken als een helm, schoenen en kleding want dat kan ook flink oplopen. Als je goed zoekt en niet te kritisch bent kan je met 200 Euro een helm, schoenen, broek en een shirt kopen. Zelf vind ik de 1.2 een beetje op het randje, voor 100 Euro meer heb je al een Bulls Harrier 1 met deels 105. In de categorie tot 1000 Euro zijn de stappen die je maakt in extra kwaliteit erg groot bij elke euro die je meer uitgeeft.

Voor je fiets zou ik dan het volgende aanhouden op basis van het resterende budget:
< 700 à 750 Euro: 2de hands fiets
750 - 950: minimaal Tiagra
> 950: 105

Rutger T
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:48

Rutger T 23 jun 2011 12:34

Ik rijd al een paar jaar tussen de 2000 en 4000 km op 2e hands race fiets. Gekocht voor 300 euro; volledig 105 afgemonteerd, alu frame, carbon voorvork. Vergeet niet dat er een hoop fietsliefhebbers zijn die elke 2e jaar een nieuwe moeten hebben omdat die zogenaamd beter zijn. Je kunt 2e hands prachtige fietsen kopen(bij de fietsenmaker ben je zeker van service en kwaliteit) voor een schijntje vergeleken met nieuwprijs. Je moet alleen een beetje geluk hebben met de goede maat. Of gewoon goed zoeken:)

Raymond Makkus
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jun 2011 22:16

Raymond Makkus 23 jun 2011 13:08

Bedankt mannen voor jullie opmerkingen.
Ik heb ook nog een vraag over de framemaat. Via de volgende site heb ik mijn framemaat gemeten. http://www.centralbikes.nl/tekstblokken ... kken_id=30" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar komt een framemaat van 58 cm / 23 inch uit. Dan moet ik toch zoeken naar racefietsen met de maat 58? Klinkt zo simpel alleen ik wil het zeker weten...
Ik heb trouwens een winkel gevonden waar ik voor 700 euro een Trek 1.2 (met Shimano sora voor en Tiagra achter) kan kopen. Ik denk dat ik dan wel in de richting zit?
Ik hoor graag van jullie?!

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 23 jun 2011 13:48

Helaas is de framemaat bepalen niet zo simpel als op die website wordt berekend. De maat wordt vaak aangegeven met de lengte van de zitbuis maar de lengte van de bovenbuis en balhoofdbuis zijn veel belangrijker. Wat bij merk 1 een 58 is kan net zo groot zijn als een 56 van merk 2 of een 60 van merk 3. Meer informatie kan je in andere topics hier op het forum vinden, zoek maar even op geometrie en je komt een hoop informatie tegen!
Ik zou het advies van Rutger ter harte nemen en ook echt een keer naar een jonge 2dehands kijken!

Raymond Makkus
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jun 2011 22:16

Raymond Makkus 23 jun 2011 13:57

Bedankt Bibske

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 24 jun 2011 09:14

Kijk eens naar de fiets van Robbehopper http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=15&t=2295

elmarkou
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2010 23:40

elmarkou 27 jun 2011 13:01

Trek is altijd wel goed...

wibbel2
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 jun 2011 13:03
Locatie: Warmond

wibbel2 29 jun 2011 13:39

Ik heb net een Trek gekocht. Weliswaar een nieuwe 2.5, dus ruim boven jouw budget, en ik ben er zeer over te spreken. Ik herken je overwegingen, maar had daarvoor al jaren op een hybride gereden, en weet dat de kwaliteit van de schakel- en remmaterialen veel belangrijker zijn dan een frame dat net iets stijver is dan dat andere. Dat is met name van belang als je gaat racen, en je een gemiddeld postuur hebt, ik weeg 102 kg, gelukkig het meeste daarvan is spier, dus ook die 50 gram meer of minder van het frame maakt voor mij niets uit.

Ik heb ook naar een tweedehands fiets gekeken, maar met een 60cm frame was het aanbod zeer beperkt. Met een 58 moet het wel lukken en ik zou je adviseren om daar eens te gaan kijken. Met jouw budget kan je tweedehands veel, veel beter spul krijgen dan wat je nieuw zou kunnen aanschaffen. Voorts zou ik, als je per se een nieuwe fiets wilt, eerst bij Rose, Canyon, en de andere prijsvechters kijken. Veelal een uitstekende prijs kwalitieitverhouding en goede afmontage. Mijn keuze voor Trek was een persoonlijke, niet rationele.


Geniet van je zoektocht en later van het fietsen.
I find your lack of faith disturbing

Raymond Makkus
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jun 2011 22:16

Raymond Makkus 01 jul 2011 15:53

Na veel wikken en wegen is het geen Trek of Raleigh geworden maar een Bulls Harrier 1 afgemonteerd met 105...
Mooie fiets al zeg ik het zelf haha,.. Wat vinden jullie ervan?

Gr Raymond

Raymond Makkus
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jun 2011 22:16

Raymond Makkus 01 jul 2011 15:54

Na veel wikken en wegen is het geen Trek of Raleigh geworden maar een Bulls Harrier 1 afgemonteerd met 105...
Mooie fiets al zeg ik het zelf haha,.. Wat vinden jullie ervan?

Gr Raymond

Plaats reactie