Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Goede fietsbroek (zeem) gezocht

annie82
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jun 2011 15:46

annie82 18 jun 2011 15:51

Hallo,

Het zal vast een vaker voorkomend onderwerp zijn, maar ik gooi m er nogmaals in.
Ik ben op zoek naar een goede fietsbroek.

Afgelopen maandag heb ik de elfstedentocht gefietst in een herenfietsbroek van het merk Hunter. Hier fiets ik al twee jaar in.
Op zich tevreden, ware het niet dat de naadjes achterop mijn billen gaan schuren. Nu zit ik met brand- cq schaafplekken op mijn billen wat erg pijnlijk is.
Het kan best zijn dat het ook te maken heeft met het vele regenwater wat er die dag gevallen is.

Toch wil ik eens weten of er betere broeken met minder irriterende naadjes en betere zemen zijn. Ik heb al gekeken naar merken zoals Ultima, Loffler en Assos. Maar eigenlijk heb ik geen idee wat goed is. Wie kan mij helpen met haar ervaring?

Gebruikersavatar
margriet
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 25 jun 2008 15:36
Locatie: Le Mont-Dore | Massif du Sancy | Puy de Dôme | Auvergne | Frankrijk
Contact

Gebruikersavatar margriet 19 jun 2011 11:07

Hi,

Een fietsbroek is iets heel persoonlijks. Ik lees veel goeds over Assos maar op de één of andere manier kon ik geen geschikt model voor mezelf vinden. Ik heb een oude Canondale 3/4 herenbroek die ik in voor- en naseizoen heel graag draag, terwijl ik een kortere Canondale broek aan mijn moeder cadeau heb gedaan. Bij haar valt hij perfect, bij mij voor geen meter.

Maar, tegen de schuurplekken zou je preventief een dikke klodder vaseline kunnen aanbrengen.

Succes!
Fietsgroet,

Margriet | Les Camélias

Gebruikersavatar
ronin
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 jul 2009 19:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gebruikersavatar ronin 19 jun 2011 11:51

Hoi Annie,

Er is een test geweest in fiets 'met de billen bloot'
http://www.fiets.nl/category/fiets-digi ... -digitaal/" onclick="window.open(this.href);return false;

Zelf heb ik ff gekeken naar een andere test in een ander tijdschrift:
Beste prijs/ kwaliteit: Löffler Hot Bond (119,95)
Test winnaar: X-Bionic Fenner Bib Tight (250,00)

Zelf heb ik goede ervaring met Nalini...maar dat is een mannenbroek uiteraard !

Wel grappig, ik was laatst met m'n fietsmaat aan het rijden en hij zat telkens aan z'n broek te hijsen.....wat bleek nou 'uit zuinigheid had hij geen nieuwe fietsbroek gekocht maar een Agu onderbroek met zeem voor onder een lange hardloopbroek, maar dit was de Agu Donna....een vrouwenmodel.....whahaha.....met een te laag kruis....nou je kan je wel voorstellen dat hij het pispaaltje was gedurende de rit én erna.

Kies een goed zittende broek en dito zeem....dat is nooit een verkeerde investering.

Suc6, Ronin.

annie82
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jun 2011 15:46

annie82 19 jun 2011 13:52

Dank jullie wel voor de reacties!
Nee, ik wil geen concessies doen wat betreft kwaliteit. Als ik een goede fietsbroek kan vinden waar ik toch wat voor neer moet betalen, kan mij dat niet veel schelen. Schuurplekken op de billen die blauwe plekken nalaten en na een week nog niet over zijn, lijkt mij niet de bedoeling.
Ik ga die test eens doorlezen.

Gebruikersavatar
jetje
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:36
Locatie: bovensmilde

Gebruikersavatar jetje 20 jun 2011 08:01

Ik heb zelf een mannenbroek van sprinter,
Als je ergens bij assen uit de buurt komt kan ik je er wel aan helpen
is namelijk eigen merk

lien
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 10 mei 2010 13:28

lien 20 jun 2011 13:26

Ik heb heel wat broeken getest in de afgelopen jaren en heb sinds kort eindelijk de voor mij perfecte broek gevonden: de Castelli Body Paint (dames model).
De broek zit zo strak om je benen waardoor de broek ook niet gaat schuiven. Daar had ik voorheen bij alle broeken last van, waardoor ik altijd schuurplekken in mijn liezen kreeg.
Ik heb ook verschillende broeken van Assos (wel dames modellen), maar die halen het niet bij de Body Paint.

annie82
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jun 2011 15:46

annie82 20 jun 2011 15:25

@Lien: deze broek heb ik inderdaad gezien op internet. Is het ook geschikt voor bredere heupen? Ik ben niet echt gezet, maar heb wel bovenbenen en heupen. Kunnen er ook beenstukken onder, aangezien je zegt dat de broek heel strak zit?
Ik heb het idee dat de combi van lange duurrit (10 uur) in combinatie met regen, naden en 'beweegbare' broek (dat laatste snappen jullie vast) de oorzaken zijn van mijn schuurplekken. Het is alleen zo jammer dat ik dan aan het einde 'kapot' ben door een zere kont (zadelpijn in combi met schuurplekken). Qua conditie ging het prima.

@Jetje: mijn ouders wonen in haulerwijk, dus ja ik kom wel eens in de buurt van Assen. Ik zie ook de naam Jans Hoogeveen bij je bericht staan (het plaatje?)? Kan het zijn dat de broek bij Jan Kwint vandaan komt? Wat vind je zo goed aan de Sprinter? Ik wou eigenlijk wel eens een dameszeem proberen. Maar wel een stevig zeem.

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 20 jun 2011 21:40

Inmiddels al aardig wat broeken versleten. Hier even kort mijn bevindingen:
- Bioracer: dikke zeem gaat snel uitlubberen waardoor de broek gaat schuiven
- Ultima: ook een dikke zeem, als je daarvan houdt prima broek, blijt ook goed zitten
- Nalini: wat dunnere zeem, broeken gaan wel wat uitlubberen
- Rogelli: prima spul, slijt als de ziekte, waardoor het ook snel uitgelubberd is
- Milremo: wat dikkere zeem, die toch ook snel wat dunner wordt, broek gaat ook iets uitlubberen
- Castelli; sinds kort in min bezit een Castelli Claudio nanoflex broek: prima zeem, en doordat de broek erg snel droogt, blijft ie comfortabel na wat buitjes
-Giordana: gewoon een fjne broek die lang goed blijft

Mijn voorkeur: Ultima, Giordana en Castelli
~live fast, die young ~

lenthe
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mei 2011 23:35

lenthe 20 jun 2011 22:02

@Annie82 Allereerst gefeliciteerd met je kruisje :D Het was inderdaad rotweer.

Ten tweede, zoek je een korte broek of een driekwart? Ik heb nu een korte broek van Ultima en een driekwart van Pearl Izumi (Elite), vooral deze laatste bevalt mij goed. Met ietwat bredere heupen kom je er prima in ;) Het merk zegt niet altijd wat, ook Peal Izumi en Ultima hebben 'goedkope' en 'dure' broeken, het verschil merk je vaak in de soort zeem (dikte, materiaal, vorm). Ik heb geen ervaringen met Bibshorts, maar als je vaak lange tochten fietst is dit misschien wel prettiger?

Succes!

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 21 jun 2011 12:22

Ik heb op dit moment 4 verschillende zemen in gebruik, nummer 5 wordt vanavond aan een eerste test onderworpen. Hierbij mijn ranglijst:
1. Assos body: zit mooi, geen elastieken in je buik of bretels op vervelende plekken en een top zeem
2. Gonso Lisa: zonder leggrippers maar schuift bij mij totaal niet naar boven, echt superbroek gezien de prijs! Heeft ook geen bretels maar door de zachte boord heb ik er geen last van.
3. Herenbroek met herenzeem van Texner (Zwitsers merk van promotie sportkleding). Goede zeem maar ik heb hem nog nooit voor lange ritten gebruikt, dan grijp ik toch naar mijn Assos.
4. Nalini 3/4 broek: doe ik erg weinig aan. De pijpen zijn te kort waardoor ze precies in mijn knieholte eindigen en daar vervelend schuren. De zeem heeft heel snel van die vervelende bolletjes/korreltjes gekregen en voelt als een stuk karton. Pas als je begint te zweten en de zeem vochtig is wordt hij soepel. Wat mij betreft beter geschikt om ramen mee te lappen...
5. Nog niet getest, bioracer herenbroek met 3D zeem. Eerste opmerking is de lengte van de pijpen, dik 15cm langer dan wat ik gewend ben en ze stoppen echt net boven mijn knie. Het is een outfit van mijn werkgever en bij collega's met iets kortere benen komt de broek echt bijna in de knieholte.
EDIT: nu wel getest en mag lekker op plek 5 blijven staan. Na 10 minuten voelde ik al dat het mis ging maar ik hem moedig mijn 2 uurtjes volgemaakt. Eerste en laatste keer dus dat ik deze broek aantrok. De zeem is te smal voor dames, mijn zitbotjes kwamen op het randje van de zeem, erg pijnlijk.

Prijs / kwaliteit gezien is de Gonso mijn favoriet, die is met 69.95Euro ongeveer de helft zo duur als mijn Assos (die ondertussen vervangen is door een duurder model). Ik heb hem nog niet getest op echt lange ritten maar ik denk dat ik het met die broek wel aandurf.
Laatst gewijzigd door bibske op 22 jun 2011 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.

lien
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 10 mei 2010 13:28

lien 21 jun 2011 13:56

annie82 schreef:@Lien: deze broek heb ik inderdaad gezien op internet. Is het ook geschikt voor bredere heupen? Ik ben niet echt gezet, maar heb wel bovenbenen en heupen. Kunnen er ook beenstukken onder, aangezien je zegt dat de broek heel strak zit?
Ik heb het idee dat de combi van lange duurrit (10 uur) in combinatie met regen, naden en 'beweegbare' broek (dat laatste snappen jullie vast) de oorzaken zijn van mijn schuurplekken.
Ik ben zelf niet heel breed, maar de broek zit wel vrij strak om je benen heen. Het zit er zo om heen dat het bijna voelt alsof je geen broek aan hebt ;) . En het rekt wel iets, maar niet heel veel mee. Beenstukken kunnen er wel onder, dat heb ik al meerdere keren gedaan en gaat prima. Bij andere broeken had ik vaak dat de broek ging schuiven doordat het niet goed op de beenstukken blijft zitten, maar de Bodypaint schuift helemaal niet.

Gebruikersavatar
Kuotagirl
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jul 2011 11:13
Locatie: Hoeven

Gebruikersavatar Kuotagirl 02 aug 2011 19:46

Zoals al gezegd is een goede zeem/fietsbroek heel persoonlijk. Ondanks heel wat fietsuurtjes heb ik zo nu en dan toch wel eens last.
Over het algemeen gaat het goed. Ik heb fietsbroeken met een Sportful zeem, die bevallen heel goed. Ook de Craft zeem gaat goed. Wat absoluut altijd fout gaat
zijn broeken met een een Santini zeem. Dan zit ik ook op de naden en dan schuurt dit met alle gevolgen van dien ;-)) Ik gebruik overigens nooit broekenvet. Misschien scheelt dit ook.

Plaats reactie