Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Konijn overreden

ivarkoster
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 09 apr 2009 16:54

ivarkoster 15 jun 2011 12:42

Gisteren fietste ik naar huis langs een golfbaan. Daar zitten vaak konijntjes langs de weg. Normaal rennen ze weg zodra ik in de buurt kom alleen gisteren besloot een jong konijntje zo onder mijn voorwiel te rennen. Ik krijg nog steeds de rillingen als ik eraan terug denk hoe ik het kraken van het bot door mijn frame heen voelde trillen. Het arme beest liep piepend van de pijn een paar pirouettes alvorens hij de bosjes weer in strompelde.

Na een paar vloeken vanaf mijn kant vroeg ik mijzelf af: hoe moet je dan handelen? Voor ik een antwoord had was het beestje al weg. Maar ik vraag me nog steeds af hoe ik in een volgende situatie moet handelen. Beest vangen en meenemen naar dierenarts? Dierenambulance bellen?

Iemand tips of ervaringen? ik zou het graag horen.

jantjuh
Forum-lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 13 mei 2011 14:34

jantjuh 15 jun 2011 12:57

Je kunt hier niets aan doen. De kans is behoorlijk groot dat het konijn over een paar minuten dood is. In dat geval giert de adrenaline door zijn lijf, en zal hij (nagenoeg) geen pijn leiden.
Daarnaast zit een konijn nooit verder dan 30 meter van z'n hol, en is hij onder gedoken voor je hem kunt vangen, ook al is hij gewond. Echter, konijnen hebben een heel elastisch lichaam, net als kinderen. Ze kunnen heel hard vallen zonder iets te breken.
Als dit het geval is, komt het wel goed met het beestje, maar als hij iets gebroken heeft is hij vossenvoer. Het klinkt vervelend, maar je bent niet bij machte om er iets aan te doen. Als het je troost: 90% van de konijnen sterft elk jaar aan myxematose of VHD. Myxematose is ook nog eens erg pijnlijk en kan weken duren. Om dit verlies op te vangen fokken zo ook "als konijnen".
Giant TCR Advanced 1 LTD / Empella Bonfire / no-name TT

joeptimmermans
Forum-lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
Locatie: Nijmegen

joeptimmermans 15 jun 2011 13:01

Ligt een beetje aan je partij-voor-de-dieren-gehalte. Dierenambulance lijkt mij persoonlijk een beetje veel van het goede, het gaat maar om een konijn he. Twijfel trouwens of die veel hadden kunnen doen.

Als je hem nog had kunnen vangen, had je hem de nek kunnen omdraaien om hem uit zijn lijden te verlossen. Dat zou ik iig gedaan hebben. Maar goed, ik ben een lompe boerenkinkel uit Limburg. De meningen kunnen verschillen.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4516
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 15 jun 2011 13:02

meenemen en invriezen tot kerst. Of is dat niet het antwoord dat je wilt horen...

:shock:

ivarkoster
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 09 apr 2009 16:54

ivarkoster 15 jun 2011 13:09

:shock: eh... nee... dat is niet wat ik wilde horen.

Meer tips over het eventueel redden van zo'n beest. Mijn partij-voor-dieren gehalte is redelijk groot, al stem ik er niet voor. Maar goed. Voortaan ook maar schreeuwen naar die beesten zodat ze me eerder zien/horen aankomen. Voorkomen is beter dan genezen.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 15 jun 2011 13:11

Als je hem kan vangen moet je hem zijn nek breken. En dat vind ik zelfs als iemand zijn huisdierkonijn ziek is. ( gratis op marktplaats of voor 120 euro oplappen bij de dierenarts. ) Maar voor het opruimen zorgt de natuur zelf ook wel. Naar de dierenarts gaan heeft geen zin, het is het niet waard om een wild konijn te redden. Hij valt moeilijk te houden als huisdier en de stress wordt alleen maar groter. + konijnen zat in nl.

Ja en ik studeer biologie. :oops:
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 15 jun 2011 13:54

Je kan altijd de dierenambulance proberen, ze rukken ook uit voor vogels enzo dus misschien ook wel voor een konijntje. De kans is echter groot dat ze het niet te pakken krijgen natuurlijk. Zet het nummer van de verschillende dierenamulances in je telefoon, misschien niet voor een konijn maar als je een overreden kat of hond tegenkomt (dood of levend) zal het baasje je dankbaar zijn.
Terug over het konijn. mijn verstand zegt dat als je het beestje kan pakken, de verwondingen zo groot zijn dat het waarschijnlijk niet meer te redden valt. Zelf zou ik het ook niet over mijn hart kunnen krijgen om het de nek om te draaien, ook al weet ik dat dat het meest diervriendelijk is in zo'n geval. Het feit dat er al konijnen genoeg zijn vind ik geen argument, dat geldt alleen voor muggen, strontvliegen en wespen!

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 15 jun 2011 14:48

ivarkoster schreef:Gisteren fietste ik naar huis langs een golfbaan. Daar zitten vaak konijntjes langs de weg. Normaal rennen ze weg zodra ik in de buurt kom alleen gisteren besloot een jong konijntje zo onder mijn voorwiel te rennen. Ik krijg nog steeds de rillingen als ik eraan terug denk hoe ik het kraken van het bot door mijn frame heen voelde trillen. Het arme beest liep piepend van de pijn een paar pirouettes alvorens hij de bosjes weer in strompelde.

Na een paar vloeken vanaf mijn kant vroeg ik mijzelf af: hoe moet je dan handelen? Voor ik een antwoord had was het beestje al weg. Maar ik vraag me nog steeds af hoe ik in een volgende situatie moet handelen. Beest vangen en meenemen naar dierenarts? Dierenambulance bellen?

Iemand tips of ervaringen? ik zou het graag horen.
Was dat toevallig bij de baan in het Bergse Bos/Rotte?

Ik fiets daar ook vaak, en toevallig gisteren schoot er ook één voor m'n wiel. Nou, dat scheelde maar centimeters.
Er zitten daar zoveel van die beesten, ik hoop altijd dat het goed gaat. Ik wil vooral zelf niet vallen. Mocht ik er ooit een raken dan hoop ik dat ik zelf overeind blijf en dat het beestje gelijk dood is, zodat het niet hoeft te lijden. Mocht het nog leven, misschien toch maar even afmaken. Er zijn er toch veel te veel, en hoeft het beest niet onnodig te lijden. Ik denk niet dat een dierenambulance voor zo'n konijn de garage uit rijdt.

Gebruikersavatar
distortion
Forum-lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 13 aug 2010 16:07

Gebruikersavatar distortion 15 jun 2011 14:52

Hoe vervelend ook je kan niks doen in zo'n situatie. Het enige wat je kan doen is het beestje te pakken krijgen en het de nek omdraaien. Zoals hierboven beschreven is is het konijntje inderdaad afgeschreven als je hem kan pakken. Verder zal een dierenarts ook niet veel doen, want het kost simpelweg te veel geld. Beestje gaat dan bij de arts de kliko in.
Simpelweg omdat het zo is!

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 15 jun 2011 15:05

Ben zelf eens onder toeziend oog van medeforummers tijdens geslaagd forumritje (te Hilversum) over een kip heen gereden. Die liep 'gewoon' door. Je kan er niets aan doen, en zoals gememoreerd: de medische kosten om een dier (of mens) op te lappen na een dergelijke aanvaring zijn zeer hoog.

ivarkoster
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 09 apr 2009 16:54

ivarkoster 15 jun 2011 15:11

De nek omdraaien zou ik niet kunnen. Denk dat ik nog eerder 100 euro zou uitgeven bij een dierenarts.

Het was overigens bij de golfbaan tussen Naarden en Almere.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 15 jun 2011 16:00

Op plekken waar ik van weet dat er veel konijnen zitten, bel ik gewoon om de twintig meter. Preventief bellen als het ware. Zal op onvermoede tegenliggers/voorbijgangers wel wat vreemd overkomen, maar dat boeit me niet.

Plaats reactie