Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Topeak RaceRocket fietspomp

maranello
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 jul 2007 17:08

maranello 13 jun 2011 18:43

Onlangs heb ik dit (in de achterzak op te bergen) minipompje van Topeak aangeschaft (18 cm). Zit een uitschuifbaar slangstuk in met om een het ventiel heen vast te draaien kopstuk. Aanleiding was eigenlijk de goede beoordeling in het meinummer van het Duitse Tour-magazin.

Vanochtend reed ik al in de 3e rit (droog weer) voor het eerst lek met mijn nieuwe racefiets. Dit kan uiteraard altijd gebeuren, moest ook uitwijken voor aan een tocht deelnemende wandelaars die bijna het hele fietspad fietspad innamen en kwam even op een stukje fietspad met losliggend grind terecht.
Even erna dus een lekke achterband tot gevolg. Een scherp steentje. Ik had 2 reservebandjes en een pompje bij me dus wat kon mij nog gebeuren?
1e reservebandje erop, goed oppompen ging vlot (denk 4,5 bar), moet genoeg zijn, echter bij verwijderen van het kopstuk (losdraaien) kwam het binnenstuk van het ventiel er geheel uit, dus weer een lege band. Dan maar de 2e reserveband erop en jawel, exact hetzelfde ritueel !! (binnenbanden van Vredenstein). Daar stond ik dan op de dijk, nog 1,5 kilometer van de bewoonde wereld verwijderd. :oops: Gelukkig voor mij was daar een vriendelijke man die direct met een fietspomp kwam aanlopen (zo aardig zijn de mensen nog in het oosten des lands ;) ) Het was een racefietsvloerpomp van zijn wielermindende zoon. Deze deed het aanzienlijk beter z'n werk dan mijn Topeak (binnenstuk van het ventiel bleef nu wel op zijn plaats) en ik kon mijn weg naar huis weer met voldoende lucht vervolgen.

Wat ik nu niet begrijp is dat mijn ervaring met genoemde pomp volledig tegengesteld is aan het testresultaat van genoemd fietsblad (goede kwaliteit en makkelijk te bedienen) Waar ligt dit nu aan ? Heb ik het kopstuk wellicht te strak om het ventiel gedraaid ? Ik kan het me bijna niet voorstellen, maar helemaal onmogelijk is het nooit. Niet aandraaien is geen optie want dan pompt deze niet op. Wellicht dat iemand hier iets nuttig over kan melden :?:
"Het mooiste van individueel tijdrijden vind ik dat je altijd je EIGEN tempo kunt bepalen"

jeroen666
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 apr 2007 21:27

jeroen666 14 jun 2011 12:30

Zijn het gewoon binnenbandjes met verwijderbare ventieltjes? Dat heb ik niet meegemaakt met dat pompje. Bij mij was het probleem dat er lucht lekte uit de achterkant van de pomp.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 14 jun 2011 13:06

Dit is een bekend euvel bij sommige pompjes; :shock:
de oplossing is je binnenbanden te preparen, d.w.z. een drupje (seconden)lijm tussen de beide delen van het ventiel. :idea:
Succes!
Afbeelding

Gebruikersavatar
r600
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 26 mar 2009 00:46
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar r600 16 jun 2011 21:41

Ik heb helaas hetzelfde met een vergelijkbaar Lezyne pompje. Wat helpt is zo'n messing verloopstukje te gebruiken dat je op je franse ventiel schroeft om een gewone, hollandse fietspomp te kunnen gebruiken.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 17 jun 2011 12:11

Heb hetzelfde lezyne pompje, dat wel goed pompt maar hetzelfde probleem kent. Heb het ook gehad die ventielstukjes kan je gewoon weer terugzetten hoor. Je hoeft echt geen andere binnenband te pakken. Met een beetje prutsen is het wel te doen. Je moet allen zorgen dat je het pompje niet het schroefdraad op dat ventielstukje pakt. Je moet het slangetje voor het aandraaien daar overheen duwen. Dan goed onthouden hoeveel keer je het slangtje hebt aangedraaid op het ventiel. Als je klaar bent met oppompen zelfde aantal slagen terugdraaien. Als je op dat punt het pompje er vanaftrekt is er niets aan de hand. Het rubber sluit goed af en je denkt vaak dat hij nog vast zit. Als je verder begint te draaien kom je op het schroefdraad van het ventielstukje terecht en schroef je deze los. Maar je bent niet de enige want ik heb zelf ook twee keer zo gestaan.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
r600
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 26 mar 2009 00:46
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar r600 17 jun 2011 17:41

Thestudent, bedankt voor de tip!

Plaats reactie