Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Herstellen van longontsteking

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 11 jun 2011 14:48

Heeft iemand ervaring met het herstellen van een longontsteking? Ik mag van de dokter de komende week nog niet gaan werken, mogelijk zelfs langer en dan 4 tot 6 weken niet sporten of zware fysieke inspanning leveren. Ben zondermeer van plan me hier braaf aan te houden want, wat ik afgelopen week heb meegemaakt qua koorts en ziek zijn, hoef ik niet persé nog eens mee te maken. Eind vorig jaar griep gehad en daar nooit echt goed vanaf gekomen (vaak verkouden geweest vanaf toen en keelpijn). Nu het laatste zetje gehad. Jammer voor de fietsplannen, maar het is niet anders. Iemand met ervaringen?

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 12 jun 2011 08:38

chrissiewizzie schreef:Ik heb begin dit jaar een longontsteking gehad. Dit was de tweede keer in 1,5 jaar tijd helaas. Ik heb na een week antibiotica nog 2 weken rust gehouden en ben toen weer rustig gaan fietsen. Ik was vrij snel weer op niveau en bij de controle was er niets afwijkends meer te horen. Ook de longfoto's ter controle lieten zien dat het goed hersteld was (op mijn eigen aandringen gemaakt de tweede keer, omdat ik het niet vertrouwde 5 weken van het kastje naar de muur te worden gestuurd).
Mocht je van de arts ook weer fietsen na die 2 weken? Dat is bij mij uitdrukkelijk benoemd als 4...

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4224
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 12 jun 2011 09:22

Wees maar voorzichtig met dit soort vergelijkingen. De ene longontsteking is de andere niet.
(en de ene dokter is natuurlijk ook de andere niet...... )

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 12 jun 2011 14:49

chrissiewizzie schreef:Ik mocht inderdaad na twee weken rustig beginnen. Ik had de laatste keer wel een lichte longontsteking, alleen links. 1,5 jaar geleden had ik links en rechts en ben ik er veel zieker van geweest. Toen was het advies van de longarts om 4 weken na stoppen van de antibioticumkuur pas weer te beginnen met D1 inspanning. Hij gaf toen wel aan, net zoals de artsen nu, dat het geen kwaad kon om daarna weer stevig in te spannen. Je merkt ook snel genoeg als het niet gaat. Ik fiets met een hartslagmeter en hou mijn herstel goed in de gaten. Het klopt echter dat vergelijken niet zo makkelijk gaat, de ene longontseking is inderdaad de andere niet.
Ik houd netjes mijn rust, momenteel zit er ook niets anders op, want ik ben overdag compleet gebroken. Ik heb nu ook alleen een ontsteking links maar je kunt dit inderdaad niet zomaar op papier vergelijken. Ging me meer om wat gevoel te krijgen met andere "kenners"... Bedankt.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 12 jun 2011 19:54

Ik heb eind 2008 in het ziekenhuis gelegen met een zware longontsteking, en slangetjes in de neus. Na vijf dagen ontslagen. Ik heb van niemand gehoord dat ik iets niet mocht op sportgebied. Wat heb ik gedaan? In het ziekenhuis, na de eerste ellendige dagen, voorzichtig in mijn badjas en met pantoffeltjes aan over de gangen gewandeld (is in een dergelijke conditie gewoon training!). Laatste dagen zelfs met de lift naar de begane grond, en via de trap weer omhoog (drie maal daags) naar de vierde verdieping.
Na ontslag uit het ziekenhuis vier kilometer naar huis gewandeld. vanaf dat moment, we hebben het over de periode rond kerst, iedere dag drie keer een ommetje gemaakt van een kilometer of anderhalf. Onderweg zo diep mogelijk inademen. Laatste dag van het jaar ben ik voor het eerst gaan fietsen. Zo'n 25 kilometer met een gemiddelde van 20 km/h. Langzaam opgebouwd. Na twee maanden ging het weer redelijk normaal.
Wat opviel was dat mijn hartslag in rust echt gigantisch hoog was die eerste maanden. Normaal zo rond de 50/minuut, de weken na de longontsteking 90/minuut.
Ik heb geen programma gevolgd, maar heb gedaan wat ik aankon. Ik ben er van overtuigd dat je sneller hersteld als je je longen gebruikt/traint. Maar, natuurlijk moet je echt heel rustig opbouwen en naar je lichaam luisteren.

Zoals hierboven ook al vermeld, iedere patiënt/longonteking is anders. Ik heb gewoon geluk gehad dat de antibiotica goed aansloeg, en dat ik geen terugval heb gehad.

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 01 jul 2011 08:39

Ik ben nu zo'n 3 weken verder en afgelopen week bij de controle waren de longen schoon. Momenteel werk ik halve dagen, hele gaat niet. Rond 12 uur is de energie op en moet ik echt rusten. Verschil met een week geleden is wel dat ik in het begin echt 2,5 uur sliep, terwijl ik nu een dutje doe. Ook ben ik na het rusten echt fit. Wil komende week toch weer de fiets voorzichtig ter hand nemen voor een rondje van een km of 30-40.

Plaats reactie