Pagina 1 van 2

11-28 (berg verzet) of 12-25 (allround verzet)

Geplaatst: 09 jun 2011 22:46
door bey
Ik sta op het punt om een Canyon Roadlite 6.0 te bestellen. Nadat ik voor Crankstel Triple heb gekozen, vraagt de configuratie om te kiezen tussen:
11-28 (berg verzet) of 12-25 (allround verzet). De laatste optie is tegen 20 euro meerprijs.

Ik ben een beginner en geen idee wat het verschil is. In eerste instantie ga ik vlak en heuvelachtig rijden. In de nabije toekomst wellicht meer in de bergen.

Kan iemand mij het verschil uitleggen?

Grt, Bob

Re: 11-28 (berg verzet) of 12-25 (allround verzet)

Geplaatst: 09 jun 2011 23:01
door henk-jan
Om hier of in de heuvels te fietsen heb je voldoende aan een 12-25.
Voordeel van deze cassete is dat je niet meer dan max 2 tandjes verspringt tijdens het schakelen.

Re: 11-28 (berg verzet) of 12-25 (allround verzet)

Geplaatst: 10 jun 2011 00:29
door gekke_henkie
met een tripple met 25 kom je als je een beetje getraind ben overal op.

onduidelijk voor ons is of jij een jonge gast van 20 of iets dergelijks bent (dan zeker de 25) of 60 en wilt beginnen aan fietsen. en regelmatig het hooggebergte in wilt (dan de 28)

(en gewicht is ook van groot belang 20 jaar oud en 110KG, dan ook 28 in de bergen.)

Re: 11-28 (berg verzet) of 12-25 (allround verzet)

Geplaatst: 10 jun 2011 09:13
door bey
Mijn leeftijd is 33 jaar, gewicht 83 kg en sportief. Ik ben beginnend en verwacht het in de nabije toekomst qua gebergte te houden bij Limburg/ Ardennen. Ik snap de meerprijs voor een een allround verzet niet zo goed, waarom zit die er niet standaard op? Thnx...

Re: 11-28 (berg verzet) of 12-25 (allround verzet)

Geplaatst: 10 jun 2011 09:32
door havana
Een 11-28 fietst op het vlakke waardeloos. Alsof je in de auto rijdt en geen 3e versnelling hebt en alleen maar door de bebouwde kom hoeft te rijden.

Een 12-25 is al iets beter. Persoonlijk zou ik met een triple kiezen voor een 13-25. Dan heb je namelijk een cassette met kleine stapjes, ideaal voor op 't vlakke. Vooral de 18 is een heerlijk kransje, waar je veel op zult trainen (de 12-25 heeft deze niet). Je mist dan de 12, maar zeker in combinatie met een 52 buitenblad is een 13 echt genoeg.

Re: 11-28 (berg verzet) of 12-25 (allround verzet)

Geplaatst: 10 jun 2011 10:00
door nicovandijk
Ik denk alleen dat de optie 13-25 niet mogelijk is.
Ik zou met een triple of compact in dit geval altijd voor een 12-25 gaan.
Daarnaast, je hebt er toch zo een andere cassette opgezet als je een tweede optie wil? Ik wissel ook af tussen een 11-23 en 12-25.

Succes met je keuze.

Re: 11-28 (berg verzet) of 12-25 (allround verzet)

Geplaatst: 10 jun 2011 10:08
door havana
Wisselen is nog altijd de beste optie. Voor het vlakke zou ik dan wel een 12-23 nemen want die heeft een 18 i.t.t. de 11-23.

Wil je niet sleutelen dan is de 13-25 de enige cassette die én een licht verzet heeft voor in de bergen én kleine stapjes voor in de polder.

Re: 11-28 (berg verzet) of 12-25 (allround verzet)

Geplaatst: 10 jun 2011 15:55
door edo
Je kan op internet allemaal tabelletjes vinden waar je precies kan zien hoe die cassettes zich tot elkaar verhouden. Zie bijvoorbeeld

http://www.wielersportinfo.nl/trapfrequentie.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Een 11/28 cassette t.o.v. een 12/25 cassette betekent dat de eerste cassette een iets zwaarder en een iets lichter verzet heeft, maar de stapjes zijn wel groter (zie de reactie van havana). Als je een sportieve dertiger bent, dan kun je met een triple en een 28 de meest steile beklimmingen als het goed is wel opkomen. Ik (ook dertiger) ben met mijn compact 12/25 de ardennen meer dan eens in geweest en kwam alleen in de problemen op de stockeu, maar ik was niet zo goed getraind. Ben er ook de Mont Ventoux mee opgegaan.

Met een triple en een 28 blad kom je overal goed op denk ik. Je moet je wel afvragen of je dan niet teveel nadruk legt op het klimwerk. In Nederland heb je niks aan zo´n bergverzet, dus als je vooral in nederland rijdt dan zou ik zeker voor de 12/25 gaan.

Re: 11-28 (berg verzet) of 12-25 (allround verzet)

Geplaatst: 10 jun 2011 16:27
door amateurke
Een 11-28 is niet nodig als je je beperkt tot de /Limburgse heuvels Ardennen. Hier heb ik jaren met veel plezier op de 12-25 rondgefietst. Ben een paar jaar in het hooggebergte geweest maar dan vind ik het een ander verhaal. verleden jaar heb ik speciaal voor een Zwitserlandreis een 27 laten monteren.
Voor dat doel is het toch wel handig als je net dat tandje kleiner kunt schakelen als je nog 10km flinke klim voor de boeg hebt.

Havanna ovedrijft n.m.m. flink met zijn stelling over de combinatie 11-28 op het vlakke. Ik vond het verschil zodanig weinig dat ik ervoor gekozen heb de klimcassette te laten zitten en dus niet steeds gaan verwisselen.

Maar in jou geval ben ik het wel eens met de meesten dat je met een 12-25 de beste keuze maakt.

Re: 11-28 (berg verzet) of 12-25 (allround verzet)

Geplaatst: 10 jun 2011 19:40
door polly
Ik heb een trippel 105. Werd standaard geleverd met 11-28. Snel mijn Ultegra 12-27 er op gezet. Bij 11-28 mis je namelijk ook nog de 16. Wanneer de 12-27 op is ga ik voor een 12-23. Heb ik de 11-28 voor inderdaad de heuvels en bergen. Voorheen had ik een trippel met 12-25 en kwam ik overal boven, ook de MT Ventoux. Was toen 56 en nu inmiddels 61 jaar.

Re: 11-28 (berg verzet) of 12-25 (allround verzet)

Geplaatst: 10 jun 2011 22:28
door Carolus666
Er vanuitgaande dat je met Shimano rijdt overwegen een Ultegra cassete van 12-23 te nemen. Dan sla je alleen de 20 en de 22 over.

Er ook vanuit gaande dat je met een triple van 30-39-52 voor rijdt kan je als je op het vlakke rijdt lekker over van 39-13 naar 52-18. De stappen zijn dan niet zo groot. 52*12 gebruik je als tourist toch nauwelijks en met 30-23 kom je denk ik bijna overal boven na enige training.

Re: 11-28 (berg verzet) of 12-25 (allround verzet)

Geplaatst: 13 jun 2011 10:54
door prjz
Gewoon standaard 12-25, daar kun je met een triple overal mee terecht (polder, heuvels en bergen). Mocht je ooit nog eens plannen hebben voor La Marmotte of zo, dan kun je altijd nog van cassette wisselen om tegen het einde nog wat reserve te hebben.