Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

foto van je fiets

DHZer
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 aug 2019 21:07

DHZer 01 nov 2019 11:38

Na lang wikken en wegen heb ik een dynamische bikefitting laten doen op een pasfiets omdat ik bleef twijfelen over de maat (lange benen voor mijn lengte). Nadien met verschillende framematen van verschillende merken de voorbouw (spacers en stuurpen) bepaald in autocad. De cube nuroad past qua framegeometrie het best.
Afbeelding
Cube nuroad race 2020 met volgende aanpassingen
  1. sks bluemels primus 45 mm spatborden
  2. contect 0 mm offset zadelpen ter vervanging van de originele 20 mm offset zadelpen van cube
  3. 90 mm stuurpen ter vervanging van de 100 mm stuurpen
  4. issi flash III +6 mm (as van 6 mm langer)
  5. tubus fly bagagedrager
  6. topeak yourney trailer
Afbeelding
de bevestiging van de bagagedrager naar het frame heb ik moeten aanpassen. Door de 40 mm banden was er te weinig plaats voor de originele bevestiging. Daarom heb ik onder het spatbord een alu lat (20x3mm) gemonteerd voor de bevestiging van de bagedrager naar het frame. De spacer tussen de bagedrager en het frame heb ik gemaakt van stalen as D 15 mm afgezaagd onder een hoek van 14°. Onder het spatbord zijn de bevestigingsbouten verzonken in de alu lat.
Afbeelding
2 spacers die bij de tubus fly montageonderelen behoren nu gebruikt voor de bevestiging van het spatbord.
Afbeelding
RVS rondel moeten monteren tussen het frame en de bagedrager zodat de buizen van de drager het frame niet raken. Normaal worden hiervoor de meegeleverde spacers gebruikt die ik heb gebruikt als spacers voor de montage van het spatbord aan het frame (zie foto hierboven). Een dun RVS rondelletje is voor deze toepassing voldoende.
Afbeelding
enkele RVS rondellen moeten gebruiken omdat het spatbord anders scheef kwam te staan doordat het raakt aan de bevestiging van de voorderailleur (foto hieronder)
Afbeelding
uitleg: zie foto hierboven
Afbeelding
de originele bevestinging van het spatbord moeten vervangen. Met de originele bevestiging raakt het spatbord net de band. De 45mm spatborden zijn eigenlijk maar geschikt voor 37 mm banden terwijl de cube uitgerust is met 40 mm banden. De bevestiging heb ik gemaakt uit een alu L-profiel zodat ik het spatbord iets hoger kon monteren. De orginiele bevestiging kon ik ook uitvijlen om het probleem op te lossen. Toch heb ik geopteerd voor deze oplossing zodat originele stalen bevestiging (die kan roesten) vervangen is door een fijner roestvrij alternatief.
Afbeelding
De originele spatbordbevestiging was niet bruikbaar. Er waren wel 2 metalen staafjes meegleverd om het spatbord te bevestigen aan de seatstay. Ik heb deze verplooid en 2 mm ingekort. Ik heb een raycham krimpkous (12-3mm) gebruikt om deze te verbinden met de standaard U-stay van het spatbord.

update april 2020
Afbeelding
ik heb nog een sp connect smartphonehouder gemonteerd. Ik gebruik deze in combinatie met de app ridewithgps. De koplamp voldoet aan de duitse norm waardoor ik de tegenliggers niet verblind. Ondertussen enkele maanden in gebruik en zeer tevreden.

De topeak steekas had ik zo gemonteerd dat de bevestigingspunten voor de trailer mooi gecentreerd waren. Echter heb ik nu gemerkt dat de dropouts van mijn achterwiel blinken wat aangeeft dat er ergens iets niet klemt. uiteindelijk bleek de draad van de topeak steekas iets te korte te zijn waardoor de steekas blokkeerde op de moer. Dit kan gemakkelijk getest worden door alle spacers te verwijderen, de as te monteren en te meten hoeveel de as uit de moer steekt. Als het wiel gemonteerd zit moet de as minimum 1 mm minder uitsteken om zerker te zijn dat de as niet blokkeert, op de moer. Ik heb een spacer van 1 mm moeten toevoegen. zodat het wiel klemt en niet los zit.
Laatst gewijzigd door DHZer op 09 apr 2020 11:31, 8 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1118
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 01 nov 2019 11:41

@DHZer: Coole combinatie geworden zeg !
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

BrEw
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 04 aug 2018 12:54
Locatie: Antwerpen

BrEw 02 nov 2019 11:26

Mooi gedaan, weinig last van rondvliegende spadden.

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 04 nov 2019 10:47

BrEw schreef: 02 nov 2019 11:26 Mooi gedaan, weinig last van rondvliegende spadden.
spadden?

wat zijn dat?

fietsspadden?
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3365
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 04 nov 2019 10:55

De Open UP is een heerlijke winterfiets. Hier nog zonder Ass Saver en Mudder Mini, maar die zijn ondertussen gemonteerd.
Bijlagen
732635B7-3C74-43AE-BC9C-096F08C041E3_1_201_a.jpeg
Afbeelding

abdr
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 04 nov 2019 16:29

DHZer schreef: 01 nov 2019 11:38 Afbeelding
Ik vind dit een heel mooie fiets maar wat is er met die remschijf aan de hand? 140mm schijf met overbodige 140->160mm adapter?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15933
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 nov 2019 18:08

Dat is toch wel een 160 mm schijf denk ik.
I know myself like no one else
Nothing to defend

erwin20vt
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 17 aug 2019 21:36

erwin20vt 04 nov 2019 18:12

Aan de verkleuring op de schijf te zien, remt deze maar op een klein gedeelte van het oppervlak van de schijf. denk dat abdr dat bedoelt.

hayes

hayes 04 nov 2019 20:24

Afbeelding

Crossen in de bossen.
Reichswald Duitsland.

Fietsje staat te koop trouwens.
Leuke crosser om van het offroaden te proeven. Ideale commuter. :winkthumb:

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 nov 2019 20:58

Een ideale commuter heeft IMO spatborden, de rest doet er minder toe.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

hayes

hayes 04 nov 2019 21:44

Als spatborden de voornaamste vereiste is voor een commuter, dan kan ik je best wat ideale commuters tonen waar ik niet dood op wil gevonden worden... ;)

Dit is een fiets die je bankrekening niet plundert, het rijdt heel comfortabel op 32mm banden, het gaat goed vooruit en vervangstukken kosten geen stukken van mensen. Komt voor mij behoorlijk dicht bij een ideale commuter. Voor mij.

Maar het is natuurlijk fijner mét spatborden in dit seizoen
Afbeelding

DHZer
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 aug 2019 21:07

DHZer 06 nov 2019 22:04

abdr schreef: 04 nov 2019 16:29
DHZer schreef: 01 nov 2019 11:38 Afbeelding
Ik vind dit een heel mooie fiets maar wat is er met die remschijf aan de hand? 140mm schijf met overbodige 140->160mm adapter?
Het is mij ook al opgevallen na de eerste rit en heb er al eens naar gekeken. Als je de remklauw dichter zou zetten dan zou de klauw de schijf raken. Het is alsof deore schijven gebruikt zijn met een grx klauw. Grx remschoenen zijn op het eerste zicht kleiner dan deore. Vandaar. Ik heb anders geen ervaring met shimano race groepsets en remmen. Ook nog niet op de site van shimano of in grx dealer manual gekeken.

Plaats reactie