Alles over vakanties op én met de fiets

Mont Ventoux beklimmen

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4497
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 04 sep 2013 16:33

hanz1963 schreef:Voorspelling Bedoin zondag op maandag nacht.... onweersbuien en 30mm regen. Wauw!
Zou sowieso niet 's nachts gaan...

;)

Gebruikersavatar
C.R3.2011
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 24 okt 2011 12:25

Gebruikersavatar C.R3.2011 05 sep 2013 00:33

Ik wacht nog even!
The wind is my friend

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 sep 2013 10:04

Volgens mij wordt er vanaf maandag gewoon prima weer voorspelt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 05 sep 2013 10:36

kxlight schreef:
Zou sowieso niet 's nachts gaan...
Of juist wel om bij zonsopgang boven te zijn. Zou ik wel voor te porren zijn!

Gebruikersavatar
rico8
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 jan 2009 21:09
Locatie: Arnhem

Gebruikersavatar rico8 05 sep 2013 14:16

Gastheerg schreef:
kxlight schreef:
Zou sowieso niet 's nachts gaan...
Of juist wel om bij zonsopgang boven te zijn. Zou ik wel voor te porren zijn!

Absoluut een aanrader, maar wel even een serieus lampje monteren dan. Donker in de bergen is toch net even anders dan donker bij ons. En zorg dat je ook van de achterkant goed zichtbaar bent.
Ik heb dit een paar keer gedaan en je weet niet wat je meemaakt. Weliswaar niet op de Ventoux, maar zonsopkomst op de (bijna) top van een berg (o.a. Izoard, Iseran, Joux Plane en Bonnette) is echt fantastisch.(en koud).
De voldoening duurt langer dan de pijn...

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 09 sep 2013 19:20

Gastheerg schreef:
kxlight schreef:
Zou sowieso niet 's nachts gaan...
Of juist wel om bij zonsopgang boven te zijn. Zou ik wel voor te porren zijn!
Aanrader! Net terug van de Provence, komt nog wel een verslagje. Fantastische vakantie, met als absoluut hoogtepunt toch wel het beklimmen van de Ventoux om 5.15u (gekkenwerk om voor 5uur op je fiets te stappen maar goed)om om 7u zonsopkomst mee te maken. Oke, qua fietsen absoluut niet mijn fijnste beklimming, maar het aparte licht vanaf Chalet Reynard, de zon die langzaam opkomt boven de Alpen met als toetje de mooie schaduw van de berg in het dal en sowieso de berg bij ochtendlicht, maakt het een onvergetelijke ervaring 8-)
Het was een beetje ploeteren zo 's ochtends vroeg, maar heel speciaal en zeker om dit met zijn tweeen te doen (voor alle stoere mannen die blij zijn dat hun vrouw niet fietst...)

Gewoon een paar goede lampen monteren en gaan, verkeer is er bijna niet. We zijn een auto tegengekomen op de beklimming en een muis :mrgreen: . Vlak onder de top ook nog een schaap die het schaapachtig kijken tot in de puntjes beheerste, maar daar was het al aardig licht.
~live fast, die young ~

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 09 sep 2013 20:10

Mooi! Gaat op de to do list.
Zelf de Izoard wel eens met zonsONDERGANG gedaan. Was ook super. Boven blijven slapen :mrgreen:

Gebruikersavatar
ferry1982
Forum-lid
Berichten: 1401
Lid geworden op: 23 jul 2008 13:53

Gebruikersavatar ferry1982 09 sep 2013 20:25

Gastheerg schreef:
kxlight schreef:
Zou sowieso niet 's nachts gaan...
Of juist wel om bij zonsopgang boven te zijn. Zou ik wel voor te porren zijn!
Gerard ik kan dit zeker aanraden. Zelf gedaan bij zonsopgang niks zo mooi om de zon te zien opkomen op een stille kale berg.

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 10 sep 2013 09:58

Net weer terug. In 1993 voor het eerst beklommen met 42x28 :? vanuit Bedoin, in 2003 op de triple ging het een stuk beter :D

Het was dus alweer 10 jaar geleden en deze keer gekozen voor Malaucene, bijna dezelfde afstand en exact hetzelfde gem stijgingspercentage van 7,5%.
Vanaf deze kant is de klim onregelmatiger maar je ziet veel meer. Alleen het middenstuk met een aantal km's van 11-12% gemiddeld was erg lastig maar verder wel lekker gereden ondanks de temperaturen rond de 30 graden/

Foto's: https://www.facebook.com/media/set/?set ... 45b55a5115

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 10 sep 2013 13:42

Inmiddels hebben we beiden de Mont Ventoux al redelijk vaak opgereden, cingle al gedaan. Tijd voor iets nieuws. Het was bij mij al vaker in mijn hoofd opgekomen om de ventoux voor zonsopkomst te beklimmen, maar omdat we er de afgelopen jaren telkens in mei/juni zaten, zou dat betekenen dat we om vier uur moesten beginnen en dat was ons iets te gek.

Afijn, maandagavond lampen gemonteerd en kleding klaargelegd. Dinsdags om half vijf de wekker gezet, banaantje gegeten en iets later dan gepland op de fiets gesprongen, zo waren we pas om 5.15u in bedoin, wat zou betekenen dat we 1u45 voor de beklimming hadden, normaal totaal geen probleem, maar nu was het een ander verhaal. Onze lichamen hadden echt geen zin in klimmen op dit tijdstip dus het werd een soort van afzien, oh wat heb ik die stukken 10% vervloekt :lol: en een lekke band zou betekenen dat we het niet zouden halen. Eerst in het pikdonker, vanaf Chalet Reynard in een prachtig licht.

Afbeelding

Afbeelding

Boven gekomen, even uitpuffen, jackie dicht en klaar gaan zitten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Echt fantastisch om dit mee te maken. Eerst waren er nog twee andere mensen, even later waren die ook weg en hadden we de berg voor ons alleen, fantastisch! Voor we weer afdaalden was het even genieten van het mooie licht en uitzicht

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens afdalen over een lege berg, heerlijk, alle overzichtelijke bochten zonder remmen kunnen nemen, dat was een leuk extraatje!
Koud was het trouwens niet, beenstukken waren eigenlijk veel te warm, verder had ik een shirtje, armstukken en windjack aan. Bovenop was dat jack wel lekker en met afdalen ook. We hadden ook nog twee truien meegenomen en dikke handschoenen in een rugzakje, maar dat was volstrekt overbodig.

Later die week de Ventoux nog een keer op het gemakje vanuit malaucene gedaan, dat was ook weer genieten, alhoewel dat het natuurlijk bij lange na niet haalt bij de zonsopkomst.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door girlinred op 10 sep 2013 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
~live fast, die young ~

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 10 sep 2013 13:49

Mooie bijdrage! Dank!

Gebruikersavatar
ferry1982
Forum-lid
Berichten: 1401
Lid geworden op: 23 jul 2008 13:53

Gebruikersavatar ferry1982 10 sep 2013 16:28

@girlinred brings back memories. Ik heb het in 2011 alleen gedaan. Heb toen nog een loslopende hond achter me aangehad. Echt zeer bijzonder en zeker als je de berg helemaal voor jezelf alleen hebt.

Plaats reactie