Alles over vakanties op én met de fiets

Mont Ventoux beklimmen

Pieter_B
Forum-lid
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 jun 2011 20:12

Pieter_B 24 mei 2013 21:33

Nou, het is gelukt. Ik ben 3x naar boven gefietst:
Afbeelding

Geweldige ervaring!!
Pieter

Steun mij in de strijd tegen MS: Pieter gaat klimmen tegen MS

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 24 mei 2013 22:27

Pieter_B schreef:Nou, het is gelukt. Ik ben 3x naar boven gefietst:
Afbeelding

Geweldige ervaring!!
proficiat :)
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 25 mei 2013 10:49

Pieter_B schreef:Nou, het is gelukt. Ik ben 3x naar boven gefietst:AfbeeldingGeweldige ervaring!!
Is zeker een welgemeende felicitatie waard, dus bij deze 'van harte proficiat'!!!
60 x Ventoux

samiran
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 13 aug 2011 14:00

samiran 25 mei 2013 19:11

Volgend weekend sta ik daar ook!

Pieter_B
Forum-lid
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 jun 2011 20:12

Pieter_B 26 mei 2013 12:52

Bedankt!! Het was echt een super ervaring.
Pieter

Steun mij in de strijd tegen MS: Pieter gaat klimmen tegen MS

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 mei 2013 13:13

We wachten nog op het verslag ;) ! En goed gedaan hoor!

Gebruikersavatar
Italia_david
Forum-lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 12 nov 2011 12:28
Locatie: Harderwijk

Gebruikersavatar Italia_david 26 mei 2013 20:55

timper schreef:
Pieter_B schreef:Nou, het is gelukt. Ik ben 3x naar boven gefietst:
Afbeelding

Geweldige ervaring!!
proficiat :)
van harte... blijft een kuitenbijter die ventoux..

ik las eergister dat er weer sneeuw ligt op de ventoux.. klopt dat...

succes aan iedereen die gaat!
#passioneceleste #ridebianchi

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 mei 2013 11:03

Ik zie geen sneeuw liggen: http://www.stationdumontserein.com/ms-webcam.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar sneeuw op de Ventoux in mei is echt niet uitzonderlijk.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Pieter_B
Forum-lid
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 jun 2011 20:12

Pieter_B 27 mei 2013 20:12

Kort verslag van de maandag, de dag van Klimmen tegen MS:
’s Morgens om 5 uur ging de wekker (niet super geslapen, zenuwen?). Even rustig wakker geworden en toen toch een bakkie koffie genomen. Nog even lekker genoten van het Franse brood en toen gaan omkleden. Om 06.15 zijn we op de fiets met een groep vertrokken richting Malaucene voor de 1e beklimming. Op onze camping zaten we toevallig met veel meer KTMS-ers. Super gezellig dus. We hadden ook met de auto kunnen gaan, alleen dan start je met koude spieren. Niet zo verstandig aangezien het na het startschot gelijk bergopwaarts gaat.

Bij de start:
Afbeelding

Zoals beschreven even een lekker half uurtje warm gefietst (het was ’s ochtends nog best koel). Rond 6.45 uur kwamen we aan bij de startboog. Klokslag 7 uur vertrok de vrachtwagen met alle bevoorrading al toeterend naar boven. Het was dus begonnen.
De 1e beklimming was dus vanaf Malaucene. Echt een hele mooie beklimming en qua zwaarte van de 3 staat deze op plaats 2. Vooral het begin is goed te doen en er zijn diverse stukken waar je enigszins kan bijkomen. Het klimmen ging best goed moet ik zeggen en in 2 uur en 5 minuten stond ik op de top in de sneeuw. Dat was best frisjes:
Afbeelding

Snel wat foto’s gemaakt, de winterkleding aangetrokken en afgedaald naar chalet Reynard waar een verzorgingspunt was ingericht. Even wat gedronken en gegeten en snel verder afgedaald naar Bedoin. Dat werd hem even niet. Na 10 km was ik 3 lekke banden verder en totaal chagrijnig. Zoiets werkt behoorlijk slecht op mijn humeur. De oorzaak (bleek achteraf) is dat ik waarschijnlijk te veel geremd heb en een verkeerd velglint (beschermlint tussen de velg en de binnenband) had. Deze kan te warm worden en kan dan wat vervormen en dus scherp worden. Gelukkig hadden we nog een stel reservewielen bij, dus maar het complete achterwiel vervangen. Hierna geen problemen meer gehad gelukkig.

Beneden bij Bedoin omgedraaid en begonnen aan de klim, wat een hel was dit. Deze was echt loodzwaar. Totaal geen stukken waar je kan bijkomen, overal steil. In 2 uur en 12 minuten was ik uiteindelijk weer boven voor de 2e keer. Maar best wel gesloopt. Vanaf Chalet Reynard is het nog zo’n 7 kilometer naar de top, 7 kale kilometers. Probleem is ook dat je de top dan al lang ziet en dan moet je nog zo’n stuk. Dat is behoorlijk zwaar Maar we zijn boven gekomen. Met deze beklimming ben ik tot het gaatje gegaan, bijna echt compleet gesloopt. Maar wel boven gekomen:
Afbeelding

Daar weer afgedaald en terug naar Chalet Reynard, daar de afslag richting Sault genomen voor de laatste beklimming. Onderweg al te horen gekregen dat dit de makkelijkste zou zijn (op de laatste 7 kilometer na dan). Gelukkig was dit zo. Het is ook de langste klim qua afstand, maar totaal geen echte steile stukken. Dat was wel even lekker. Het was wel de saaiste beklimming. Grote stukken alleen maar tussen de bomen door en weinig verkeer. Maar opeens bij een bocht was daar chalet Reynard weer gelukkig. Even op adem gekomen en alle moed verzameld voor de laatste 7 kilometer naar de top! Over Sault heb ik ongeveer 2,5 uur over gedaan.
Maar wat een gevoel geeft het dan dat het gelukt is, onbeschrijflijk. Je staat gewoon met tranen in je ogen:
Afbeelding
Pieter

Steun mij in de strijd tegen MS: Pieter gaat klimmen tegen MS

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 mei 2013 20:17

Mooi verhaal hoor!

Persoonlijk vind ik M. zwaarder dan Bedoin, maar wie ben ik?

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 27 mei 2013 21:42

Pieter_B schreef:...de afslag richting Sault genomen voor de laatste beklimming. Onderweg al te horen gekregen dat dit de makkelijkste zou zijn (op de laatste 7 kilometer na dan). Gelukkig was dit zo. Het is ook de langste klim qua afstand, maar totaal geen echte steile stukken. Dat was wel even lekker. Het was wel de saaiste beklimming. Grote stukken alleen maar tussen de bomen door en weinig verkeer...
Nogmaals, een prestatie van formaat en je bent nu in één klap 'Cinglé du Mont Ventoux' :) . 'Havana' vind de klim vanaf Malaucène het zwaarste en ik vind bijvoorbeeld de klim vanaf Sault juist erg mooi, dus een ieder 'z'n ding' ;) . Maar misschien heb je door de vermoeidheid er onvoldoende van kunnen genieten. Als je een stukje geklommen bent heb je immers een prachtig uitzicht op Sault en het mooie, verstilde Pays de Sault en bovenin kijk je naar het oosten helemaal tot aan de Pré Alpen tot bij de Gorges du Verdon. Ik heb die klim regelmatig gedaan en er telkens volop van genoten. De klim vanaf Bédoin vind ik eigenlijk alleen mooi vanaf Chalet Reynard, daarvoor zit je ook alleen maar af te zien in het bos. Dan is ook de klim vanaf Malaucène landschappelijk eigenlijk veel mooier. Maar wat doet het er toe, je heb je doel bereikt en daar ging het toch om, dus nog maar een keertje Chapeau!!!.
60 x Ventoux

markd
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 06 mei 2009 01:31

markd 28 mei 2013 10:51

Respect Pieter_B! Mooie prestatie en leuk verhaal!

Ik ken alleen de klim vanuit Malaucene tijdens Ven2-4Cancer. Vorig jaar ben ik gevallen in de afdaling naar Bedoin (op 13:18 in het eerder geplaatste filmpje http://www.youtube.com/watch?v=aDMS3xqp5_w" onclick="window.open(this.href);return false;). Combinatie van overschatting, schrikken van een tegemoetkomende auto+te abrupt remmen en een natte plek op het wegdek. Gelukkig zelf niet al te veel schade, wel veel schade aan mijn fiets. Dure les, maar ik heb veel geluk gehad.

Toen ik stond te wachten op transport heb ik nog wel een hand vol mensen al slippende de bocht nét zien halen.

Ik heb dus nog wat recht te zetten met die berg... en mijzelf.

Plaats reactie