(preventief) vervangen stuurbocht
-
- Forum-lid
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 17 feb 2005 21:07
Ik werd er door mijn dealer op geattendeerd dat het aluminium van mijn drie jaar oude stuurbocht (ITM Millennium)zou zijn 'aangetast' door het neergeslagen zout van mijn zweet. Hij gaf mij in overweging om de stuurbocht veiligeidshalve te vervangen. Ik vind dit wel wat snel, maar heb hier niet veel verstand van. Kan iemand daarom aangeven of het kwaad kan om door te rijden met deze stuurbocht en wat überhaupt de (gemiddelde) levensduur is van een stuurbocht bij een gebruik van zo'n 4000km per jaar?
Quoten: Origineel geplaatst door the stifler op 17 Februari 2005
Ik werd er door mijn dealer op geattendeerd dat het aluminium van mijn drie jaar oude stuurbocht (ITM Millennium)zou zijn 'aangetast' door het neergeslagen zout van mijn zweet. Hij gaf mij in overweging om de stuurbocht veiligeidshalve te vervangen. Ik vind dit wel wat snel, maar heb hier niet veel verstand van. Kan iemand daarom aangeven of het kwaad kan om door te rijden met deze stuurbocht en wat überhaupt de (gemiddelde) levensduur is van een stuurbocht bij een gebruik van zo'n 4000km per jaar?
Er staat geen levensduur op een stuur. Normaler wijze kan je het best je stuur vervangen na valpartij. Door zweten lijkt me wel sterk. Het voordeel van alu is dat het eerst begint te kraken alvorens het zou breken. Dus zolang het niet kraakt ben je vrij veilig. De meeste kans op breuken zit net naast de klemming v/d stuurpen dus af en toe eens nakijken kan zeker geen kwaad !
Greetz, TS
Ik werd er door mijn dealer op geattendeerd dat het aluminium van mijn drie jaar oude stuurbocht (ITM Millennium)zou zijn 'aangetast' door het neergeslagen zout van mijn zweet. Hij gaf mij in overweging om de stuurbocht veiligeidshalve te vervangen. Ik vind dit wel wat snel, maar heb hier niet veel verstand van. Kan iemand daarom aangeven of het kwaad kan om door te rijden met deze stuurbocht en wat überhaupt de (gemiddelde) levensduur is van een stuurbocht bij een gebruik van zo'n 4000km per jaar?
Er staat geen levensduur op een stuur. Normaler wijze kan je het best je stuur vervangen na valpartij. Door zweten lijkt me wel sterk. Het voordeel van alu is dat het eerst begint te kraken alvorens het zou breken. Dus zolang het niet kraakt ben je vrij veilig. De meeste kans op breuken zit net naast de klemming v/d stuurpen dus af en toe eens nakijken kan zeker geen kwaad !
Greetz, TS
-
- Forum-lid
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 17 feb 2005 21:07
Ik zit in de wintermaanden veel op de Tacx en drup dan idd flink op (o.a.) het stuur. Ik neem het frame wel af na het tacxen maar onder het stuurlint schijnt toch neergeslagen zout achter te blijven. Bij een recente voorjaarsbeurt kwam er volgens mijn dealer 'een halve kilo Jozo-zout' te voorschijn bij het verwijderen van het stuurlint. Ik kan mij wel voorstellen dat dit wel iets doet met (het oppervlak) van mijn stuurbocht, maar betwijfel ook of dit aanleiding geeft om nu al de stuurbocht te vervangen. Ik wil echter ook geen risico's lopen. Ik moet er niet aan denken dat hij afbreekt terwijl ik de CdF afdender met een gangetje van...
- levensnevel
- Forum-lid
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 07 okt 2004 23:41
TS Biker,
probleem met aluminium is nou juist dat het niet kraakt.
Het is gewoon krak, zonder enige waarschuwing vooraf.
Maar dat getikt hebbende denk ik dat de dealer van the Stifler vooralsnog alleen aan zijn eigen belang denkt door in te spelen op de onwetendheid / angst van zijn klanten. Heeft de beste dealer dat 'pak JoZo zout' trouwens aan je laten zien?
Tenzij hij natuurlijk weet dat het betreffende stuur uit een productierun van ITM komt waar problemen mee zijn. En dan nog zou het een garantiekwestie moeten zijn.
probleem met aluminium is nou juist dat het niet kraakt.
Het is gewoon krak, zonder enige waarschuwing vooraf.
Maar dat getikt hebbende denk ik dat de dealer van the Stifler vooralsnog alleen aan zijn eigen belang denkt door in te spelen op de onwetendheid / angst van zijn klanten. Heeft de beste dealer dat 'pak JoZo zout' trouwens aan je laten zien?
Tenzij hij natuurlijk weet dat het betreffende stuur uit een productierun van ITM komt waar problemen mee zijn. En dan nog zou het een garantiekwestie moeten zijn.
Niets of niemand zegt dat het echt moet.
En toch,of juist daarom,wil ik het beleven ....
.
En toch,of juist daarom,wil ik het beleven ....
.
Het is algemeen bekend dat na een valpartij waarbij het stuur een tik heeft opgelopen dit asap vervangen moet worden. Ik heb eens gelezen dat de randen van de voorbouw vaak scherp zijn en in het stuur een bijna onzichtbare groef kunnen veroorzaken waarop het stuur kan afbreken. De remedie was om die scherpe randen enigszins rond te schuren of vijlen zodat die geen groef meer konden 'vreten' in de stuurbocht.
Tijdens een koers was bij een renner zijn alu cranck een paar cm boven het pedaal spontaan afgebroken. Wat bleek? In een vorige koers was hij gevallen. Aan de cranck was toen niets te zien. Toch was er in het materiaal een breuk ontstaan, onzichtbaar van buiten. Tijdens deze koers was er net iets te hard aangezet en peng, weg cranck ! Iemand met kennis van zaken vertelde mij dat in de kristallijne opbouw van het aluminium een breuk was ontstaan door die valpartij die alleen met röntgen o.i.d. zichtbaar gemaakt had kunnen worden. Aluminium, prachtig , maar safety first na een valpartij.
Tijdens een koers was bij een renner zijn alu cranck een paar cm boven het pedaal spontaan afgebroken. Wat bleek? In een vorige koers was hij gevallen. Aan de cranck was toen niets te zien. Toch was er in het materiaal een breuk ontstaan, onzichtbaar van buiten. Tijdens deze koers was er net iets te hard aangezet en peng, weg cranck ! Iemand met kennis van zaken vertelde mij dat in de kristallijne opbouw van het aluminium een breuk was ontstaan door die valpartij die alleen met röntgen o.i.d. zichtbaar gemaakt had kunnen worden. Aluminium, prachtig , maar safety first na een valpartij.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
Hm, elke keer na een val je fiets even door een Rontgen-apparaat sturen.
Misschien goedkoper dan gelijk het onderdeel vervangen.
Misschien goedkoper dan gelijk het onderdeel vervangen.