Over de wielersport en zijn beoefenaars.

FIETSBOEKEN ! voor de verzamelaar. TIPS?

rtimeepic
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 07 apr 2005 23:53

rtimeepic 05 mei 2005 00:30

Beste mede boekenwormen,
Ik lees zowat alles wat los en vast zit qua fietsboeken. Nu zit ik een beetje op een dood spoor qua nieuwe fietsboeken. Wie heeft er nog tips van boeken die nog verkijgbaar zijn ? Dit is mijn huidige collectie:
Bert Wagendorp / de Proloog
Peter Schilthuizen / de dood of de gladiolen / Blod zweet tranen
Graeme Fife / Het geheim van het peleton
Erik Dekker / de biografie
De Muur .....etc etc
Jean Nelissen / Doping
Michiel Wuyts / renners van nu
Peter Winnen / Valse start / van Santander naar Santander
Lex Reurings & Willem Jansen Steenberg / De kale berg
Lance Armstrong / Elke seconde telt / door de pijngrens /
Dominique Elshout / Alleen vooruit ( Henny Kuiper )
Tim Krabbe / De Renner
Bas Steman / Tinus Tinus, van anorexia tot goud
Bart Jungmans / Langs het Ravijn ( Johan van der Velde )
Martin Ros & Wout Koster / de Klimmers
Paul Feld & Ludo van Klooster / de droom van de Giro
Ik vind het gewoon prachtig om na het trainen de helden verhalen te lezen of voor een klassieker te rijden eerst nog wat naslagwerk bekijken. Ik hoop dat ik mijn verzameling snel kan uitbereiden. Oh ja Mart Smeets vind ik een irritante eikel en daar heb ik al een paar boeken van.
 
 
van een beetje wind is nog niemand kapot gegaan.....

erikvd
Forum-lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 aug 2004 04:12

erikvd 05 mei 2005 01:06

Jan Ullrich heeft ook een boek geschreven: door de pijngrens. Hij is sowieso te koop bij bol.com.  Daarnaast zie ik nog geen boek over de Tour. Daar heb je toch ook mooie boeken over!

mensma
Forum-lid
Berichten: 1411
Lid geworden op: 23 jun 2004 22:46

mensma 05 mei 2005 01:54

Dat boek van Ullrich is zeker de moeite waard! Ik vond hem leuker dan beide boeken van Armstrong... Het boek van Ullrich verteld je alles vanaf zijn jeugd, prachtig om te lezen hoe hij ooit begonnen is!

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 05 mei 2005 02:55

Benjo Maso / Zweet der Goden

Dino Buzzati / De Ronde van Italië


/edit:
Quote: Origineel geplaatst door Erik vD op 04 Mei 2005
Jan Ullrich heeft ook een boek geschreven: door de pijngrens.

rtimeepic
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 07 apr 2005 23:53

rtimeepic 05 mei 2005 10:41

Jan Ullrich, heb ik zien liggen in de boekhandel. Ik vind het wel weer een beetje vroeg net als bij Erik dekker. Ik zal hem bestellen als jullie het de moeite waard vinden. Ik vind het leuker om een boeken te hebben van de oude kanonnen, zoals Flandriens maar daar heb ik ook nog niks van.
Het boek van de kanibaal is niet meer te bestellen by the way, da's toch ongeloofelijk. Verder kan ik de boeken van peter scilthuizen echt aanbevelen, hij is echt helemaal knettergek van fietsen.
Nog meer boeken advies ?
ps: leen nooit een boek uit, dat doe je ook niet met je vriendin
van een beetje wind is nog niemand kapot gegaan.....

wijkie
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jul 2004 20:25

wijkie 05 mei 2005 13:58

Kampioenen twijfelen niet van Aart Aarsbergen en Peter Nijssen.
Een prachtig boek dat in 100 portretten een overzicht geeft van de geschiedenis van de wielersport. Echt een aanrader.
(en een stuk beter dan het prutboekje van Smeets: 100 mannen wat voornamelijk tot doel heeft de persoon Smeets op te hemelen)
En natuurlijk de dichtbundels 'Langs waaierloze wegen' van Huisdichter Cornelis! en de dichtbundel 'Fietsen op de Mont Ventoux' van Jan Kal.
Allard

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 05 mei 2005 17:35

Martin Ros- Triomf. Niet zo mooi als de klimmers, maar erg de moeite waard. De klimmers heb ik gelezen terwijl ik kampeerde aan de voet van de col de vars. Fantastisch om 's avonds dat boek te lezen en de volgende dag over de Vars of de Izoard te rijden waar de grote klimmers vochten om de overwinning.

clarien
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 09 jan 2005 17:11

clarien 05 mei 2005 19:09

R Time, dank voor je lijstje! Ik kom eigenlijk alleen nog maar in de bieb voor trainingsboeken en ander taai spul. Het wordt hoog tijd voor weer wat heldenverhalen, waar ik idd net als jij ook veel motivatie uithaal! Ik ga van de week ff met jou lijstje naar de bieb!
'Gert-Jan Theunisse - De fiets de fiets en verder niets' van Jeroen Wielaert - 1996

rtimeepic
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 07 apr 2005 23:53

rtimeepic 05 mei 2005 21:12

Juist, zo zijn we goed bezig en komen we aan een aardige aanvulling van de boekenkast. Ik ben tevens blij dat ik niet de enige ben die vind dat Smeets zichzelf belangrijker vind dan om t even welke kampioen er tegenover hem zit ( en zelfs niet laat uitpraten.... ). 100 mannen heb ik maar mag niet op de lijst.
Dus ik ga naar de Bruna Baarle Nassau bellen dat ze kunnen bestellen. Clarien weet je wat ik het nadeel vind van de bieb ? ... dat je hem moet terugbrengen, als ik een boek gelezen heb schrijf ik altijd de datum voorin waar ik heb gezeten / gefietst tijdens het lezen, echt leuk om later terug te lezen. v.b. 24-03-2003 van Santander naar Santander, Geneve, Lausanne, Metz, Chaam ( niet gefiets maar wel gelezen " en route "). Na het lezen kan ik geen afscheid nemen van een boek dus moet ik hem hebben.
Wie heeft nog meer boeken tips ? 
van een beetje wind is nog niemand kapot gegaan.....

wijkie
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jul 2004 20:25

wijkie 05 mei 2005 22:46

De linkerbil van Bettini van Wilfried de Jong.
Het zijn zijn verzamelde sportcolumns uit het NCR. Ze gaat wel niet allemaal over wielrennen maar zeker de moeite waard. Affijn als jee de Muur leest weet je dat Wilfried mooi over sport kan schrijven.
Allard

rtimeepic
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 07 apr 2005 23:53

rtimeepic 06 mei 2005 09:49

Ik was een boek vergeten in mijn lijstje die zeker niet mag ontbreken namelijk het derde boek van de held: peter Schilthuizen / de man met de Hamer. gelezen op: 20-02-2005 zondag tourtocht Schilde B / antwerpen, vertrokken met sneeuw en maximum aan blubber, na de rit 2 trapisten met en alles is weer goed... Ik blijf het leuk vinden die genoteerde data voorin het boek.
van een beetje wind is nog niemand kapot gegaan.....

wijkie
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jul 2004 20:25

wijkie 06 mei 2005 12:39

Quoten: Origineel geplaatst door R Time / Epic op 06 Mei 2005

... Ik blijf het leuk vinden die genoteerde data voorin het boek.


Ik ben het helemaal met je eens. Ik schrijf ook altijd in mijn boeken. Als ik het gekregen heb van wie en ter gelegenheid waarvan, maar ook als ik het uit heb. (met datum, plaats en in twee zinnen wat ik ervan vond).
Het geeft je boeken toch iets persoonlijks. :)
Allard

Plaats reactie