Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

De nieuwe Shimano 105 10-speed groep

j.defietser
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 okt 2005 21:54

j.defietser 01 dec 2005 13:37

Om maar geen nieuw topic aan te maken, maar ik vroeg me af of het verschil nou echt flink merkbaar is (behalve 10 vs 9 speed) in schakelen enz?

Tuurlijk, hij zal wat beter zijn, maar is er iemand die ze al beiden heeft gereden en zijn mening hierover zou willen geven?

Procentueel gezien wat is het verschil zo ongeveer?

Groeten Jan.

leich
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 mei 2004 14:52

leich 06 dec 2005 09:46

De Rosa= overjarige gefrustreerde sukkel..

ilfalco2004
Forum-lid
Berichten: 1604
Lid geworden op: 10 dec 2004 08:17

ilfalco2004 06 dec 2005 12:06

Ik heb campa chorus, shimano DA (gehad) en Mavic mektronic. Ergonomisch is de mavic groep, die ik al jaren zonder noemens waardige problemen rij, de beste, ook veel vooruitstrevender (jammer dat mavic ermee gestopt is). Campa heeft de beste LOOKS al is dat natuurlijk persoonlijk. Schakelen doet de mavic groep het beste (ja echt waar!) wel met shimano tandwielblok en DA ketting. Shimano heeft volgens mij de beste remwerking. Maar de schakelhendels vind ik veel te lomp, de kabel voering stoort mij totaal niet.
Dat is mijn persoonlijke opinie van de schakelsystemen.
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die

ridleyrijder
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 02 jan 2005 22:30

ridleyrijder 12 dec 2005 19:53

Ik vind die 105groep zeer schoon. ook de kettingbladen. Ook de kabelvoering vind ik mooier dan bij campa, vooral met een setje nokon kabels of van die "gevlochten"jagwire kabels. Bij campa zit dat daar zo in een bosje samengetroept wat ik echt niet mooi vind en wat volgens mij de schakelprestatie niet echt kan bevorderen. ook het plastic effect bij shimi valt mij echt niet op. Ik vind alles er luxe uitzien. Mss koop ik wel zo'n 105 afgemonteerde fiets. zal er zeker en vast zeer goed uitzien. ook vind ik de cranks mooier dan van de ulterga groep, ze zijn iets vloeiender.
Excuse me while I kiss the sky

Gebruikersavatar
wesley
Forum-lid
Berichten: 1450
Lid geworden op: 06 nov 2005 19:19

Gebruikersavatar wesley 13 dec 2005 14:40

Ik vind hem op zich ook niet verkeerd. Ik zou deze groep graag op mijn volgende fiets willen hebben (wort zo en zo minimaal Shimy 105, kan ook de 9-speed), dus ik ben wel benieuwd naar wat ervaringen.

rolandt
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 06 jun 2005 15:07

rolandt 02 jan 2006 13:22

Ik heb die nieuwe 105 groep inmiddels op m'n fiets zitten en ben er zeer tevreden mee. Het is de volledige 10-speed groep triple. Het schakelen gaat direct en snel. De afstanden in de handle zijn ook wat korter, waardoor het schakelen preciezer aanvoelt. Ook over het schakelen op het voorblad ben ik tevreden, soepel en direct. Het grootste tandwiel voor heeft nu de dubbele stand in de handle i.vm. kettinglijn. De groep als geheel maakt op mij een solide indruk.Over de prijs-kwaliteit verhouding ben ik zeer te spreken. Voor de prijs van 105 krijg je zo goed als Ultegra. Over de looks lopen de meningen nogal uiteen, zoals eerder in dit topic al te lezen viel. Ik vind 'm in ieder geval mooi genoeg!

Gebruikersavatar
wesley
Forum-lid
Berichten: 1450
Lid geworden op: 06 nov 2005 19:19

Gebruikersavatar wesley 02 jan 2006 13:55

Positieve ervaringen dus, mooi!
Over de looks ben ik het helemaal met je eens, het ziet er goed uit! In het begon vond ik het grote kettingblad niet echt mooi, maar ik begin het steeds mooier te vinden.

rolandt
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 06 jun 2005 15:07

rolandt 02 jan 2006 14:28

Quoten: Origineel geplaatst door Wesley op 02 Januari 2006

Positieve ervaringen dus, mooi!Over de looks ben ik het helemaal met je eens, het ziet er goed uit! In het begon vond ik het grote kettingblad niet echt mooi, maar ik begin het steeds mooier te vinden.

Zoals beloofd... hopelijk kun je er wat mee. Alles is nu natuurlijk nog spiksplintertje nieuw. Ik ben benieuwd of het over bijvoorbeeld 3000 km ook allemaal nog zo soepel werkt. Maar waarom niet? Ik wacht het gewoon af. Wanneer ben je van plan een andere groep aan te schaffen?

Gebruikersavatar
wesley
Forum-lid
Berichten: 1450
Lid geworden op: 06 nov 2005 19:19

Gebruikersavatar wesley 02 jan 2006 14:39

Quote: Origineel geplaatst door Rolandt op 02 Januari 2006
Wanneer ben je van plan een andere groep aan te schaffen?

Niet alleen de groep, een complete nieuwe fiets. Ik weet nog niet wanneer, zodra ik uit mijn huidige fiets ben gegroeid. Maar ook al kan het nog een tijdje duren, ik ben me nu al aan het voorbereiden en heb er soms al slapeloze nachten van..
Je kan al voor €900 fietsen kopen met Ultegra 10-speed, dus dat is op zich ook nog een overweging.. Ik zal iets van €900-€1000 te besteden hebben denk ik (tegen die tijd ben ik jarig, dus daar kan ik wel goed gebruik van maken), dus er zal wel genoeg keuze zijn. Ik ga ook de volgende Fiets kopen, daar zit die koopgids bij, kan altijd handig van pas komen.

mensma
Forum-lid
Berichten: 1411
Lid geworden op: 23 jun 2004 22:46

mensma 02 jan 2006 14:40

Quoten: Origineel geplaatst door Wesley op 02 Januari 2006

Ik ga ook de volgende Fiets kopen, daar zit die koopgids bij, kan altijd handig van pas komen.

FF off topic: ik zou de "koopgids"van tour kopen als ik jou was, die is pas compleet!

Gebruikersavatar
wesley
Forum-lid
Berichten: 1450
Lid geworden op: 06 nov 2005 19:19

Gebruikersavatar wesley 02 jan 2006 14:41

Quote: Origineel geplaatst door mensma op 02 Januari 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Wesley op 02 Januari 2006 Ik ga ook de volgende Fiets kopen, daar zit die koopgids bij, kan altijd handig van pas komen.



FF off topic: ik zou de "koopgids"van tour kopen als ik jou was, die is pas compleet!
OK, er is alleen een probleem.. Ik kan hier nergens TOUR kopen...

Edit: ik zie nu het plaatje en het bijbehorende boek op de site van TOUR. Binnenkort maar even kijken bij de boekenwinkel.

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 02 jan 2006 14:47

Quoten: Origineel geplaatst door mensma op 02 Januari 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Wesley op 02 Januari 2006

Ik ga ook de volgende Fiets kopen, daar zit die koopgids bij, kan altijd handig van pas komen.

FF off topic: ik zou de "koopgids"van tour kopen als ik jou was, die is pas compleet!

Als je compleet wil zijn, moet je ze beide kopen. Die Tour mis misschien weer een paar Nederlandse merken?

Plaats reactie