Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

ketting reinigen/smeren....?!

cas_
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 jun 2005 00:49

cas_ 08 jun 2005 19:01

 
Hoi,
 
Ben redelijk nieuw hier dus misschien staat de vraag al ergens, heb gekeken maar niet kunnen vinden.
Mijn vraag: hoe reinigen en smeren jullie je ketting? De methode die ik ken is de volgende; ketting van je fiets af halen, reinigen met benzine, een blik ketting vet van Putoline verwarmen en de ketting daar in leggen en een tijdje laten staan. Vervolgens de ketting er uit halen en goed uit laten lekken, al het spul dat nog aan de buitenkant zit er af halen en de ketting weer monteren. Dit is in principe een goede manier (duurzaam/houdt lang) maar kost veel tijd en belangrijker nog die blikken van Putoline zijn nergens meer te krijgen.
Tegenwoordig heb je van die apparaatje die je op je ketting zet en die je ketting dan schoon zouden maken maar ik geloof daar niet zo in, daarna spuiten de meeste een beetje in de rondte met een of andere teflon-spray maar dat is er toch ook na een paar tochtjes weer af?
Heeft iemand suggesties als vervangende methode die ook iets sneller is?
Ik hoor het graag!
Bedankt!
 
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 08 jun 2005 19:11

Quote: Origineel geplaatst door Cas* op 08 Juni 2005
maar dat is er toch ook na een paar tochtjes weer af?


Geeft dat? Zoveel werk is dat niet. Gebruik zelf zo'n ontvetterapparaatje en Pedro's Extra Dry olie (druppelflesje).

cas_
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 jun 2005 00:49

cas_ 08 jun 2005 19:22

"geeft dat"? Tja, die teflon-spray is niet echt goedkop oid....en 't moet ergens blijven dus komt waarschijnlijk allemaal in het water etc (milieubewust). Uiteindelijk is het misschien ook nog meer werk (?)
Maar jij bent dus wel tevreden over zo'n reinigingsapparaat en manier van smeren?
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

mensma
Forum-lid
Berichten: 1411
Lid geworden op: 23 jun 2004 22:46

mensma 08 jun 2005 19:26

Ik heb ook zo'n apparaatje en ben er heel erg tevreden over. ntvetter erin, beetje water erbij, op de ketting zetten, flink de ketting ronddraaien en hij is perfect schoon. Na de tijd goed de ontvetter wegspoelen met heet water (dan droogt de ketting sneller), droogmaken met een doek, dan nog ff gewoon laten drogen en inspuiten met teflon spray. In totaal misschien 20 minuutjes werk en ik doe het 1 keer per 300 km.

cas_
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 jun 2005 00:49

cas_ 08 jun 2005 19:32

 
 
  MMmmhhh...zal ik misschien toch ook maar aan zo'n apparaat moeten....die dingen zijn niet zo gek duur dacht ik hè.
Maar toch zou ik ook graag nog een alternatief hebben voor een "grote onderhoudsbeurt"  waarbij de ketting dus echt heel goed gesmeerd wordt. Dat het smeermiddel dus echt helemaal IN de ketting gaat zitten ipv dat je het er alleen maar op smeert/spuit. Die blikken van Putoline kan ik namelijk nergens meer krijgen.
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

kobus
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 nov 2004 12:58

kobus 08 jun 2005 20:58

Kijk eens op www.supremeblack.nl  deze site geeft veel info over ketting onderhoud. Of je het middel koopt wat ze daar aanbieden moet je uiteraard zelf weten.
 
Ik gebruik het middel op de mountainebike en bevalt tot nu goed.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 09 jun 2005 10:11

Benzine op een ketting is echt uit de tijd (hoort nog bij het uitkoken van de ketting met vet).\
In 99 van de gevallen hebben oplosmiddelen (dus ook de kettingreinigingbak) niets te zoeken in de buurt van een racefiets. Een ketting gaat max zo'n 3000 km mee en wordt dan gewoon weggegooid (spaart je een dure cassette die op deze manier tot 12.000 km mee kan). Gewoon de ketting langs door een handdoek laten lopen tot hij schoon is (is hij erg vies dan een beetje diesel op de doek doen. vervolgens als ie weer blinkt gewoon weer olie (rohloff is zeer goed dus niet enkel teflon gebruiken) eventueel aangevuld met wet of dry lube (al naar gelang de weersomstandigheden).
Reden voor het niet gebruiken van oplosmiddelen: in de bussen van een goede ketting zit vet dat er wordt uitgespoeld en dat nooit meer kan worden toegevoegd (gevolg onnodige slijtage)
Reden

cas_
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 jun 2005 00:49

cas_ 10 jun 2005 13:04

UEueh ja ok....dat doe ik dan toch ook daarna, uitkoken. Nadat ik me ketting met benzinde schoon had gemaakt, terwijl hij dus van mijn fiets af was, trekt er weer smeermiddel echt IN de ketting door hem in het spul te verwarmen.
Ik heb altijd begrepen dat door het verwarmen (koken) het vet IN de ketting trekt en daarna veeg je het overige dat aan de buitenkant zit er weer af zodat er geen zand en troep aan je ketting gaat zitten.
Door alleen met een handdoek langs je ketting te gaan haal je toch alleen maar het vuil dat aan de buitenkant van de ketting zit weg? Het vuil dat in de ketting zit blijft daar gewoon zitten?! De diesel die je evt. gebruikt zou toch net zo'n effect hebben als benzine??
Kan je ook andere dingen gebruiken om je ketting schoon te maken (in combinatie met een handdoek?) ipv benzine of diesel? Ik heb geen auto oid en tis ook een beetje vreemd om voor 0.5 lt. benzine naar de pomp te gaan. (+ik woon op kamers dus niet al te veel ruimte voor een jerry-can benzine oid...)
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

cas_
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 jun 2005 00:49

cas_ 10 jun 2005 13:08

Lees trouwens net ook op de site van Supreme Black dat uitkoken een priam methode is etc: "door ze onder te dompelen in een bad met gesmolten vet. Het door de hoge temperatuur dun vloeibare vet dringt goed in de ketting binnen. Dit is een zeer goede manier van smeren en een nieuwe ketting kan een hele tijd gebruikt worden zonder veel omkijken." 
en
"Vervolgens moet de ketting weer opnieuw in een bad (aubain) met heet vet geïmpregneerd worden. Dit is een hele klus, maar als je het er voor over hebt is dit een uitstekende manier van kettingonderhoud."
Maar dus idd veel werk.
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

remi
Forum-lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 09 aug 2004 17:29

remi 11 jun 2005 21:56

ik doe het gewoon met zo'n apparatje en het werkt uitstekend! mijn ketting is echt wonderschoon en prachtig, ik maak hem 1x in de ca 300 km schoon met dat ding en dan druppel olie flesje erop en klaar!!

bassie10
Forum-lid
Berichten: 271
Lid geworden op: 10 jun 2005 18:03

bassie10 11 jun 2005 22:17

In de praktijk de beste methode volgens mij:
Reinigen met kettingreinigapparaat,
Smeren met finishline druppelflacon.
Jouw methode zal smeertechnisch wel beter zijn,maar in
mijn ogen dien je de ketting minimaal om de 2 ritten te
reinigen.
niet omdat deze van binnen geen smeermiddel meer bevat,
maar omdat het vuil dat zich aan de buitenkant ophoopt
wat zorgt voor een zeer snelle slijtage van je draaiende
delen.
diessens fietserke

Plaats reactie