Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Marmotte 2006?

daniel83
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jun 2005 12:21

daniel83 15 jun 2005 12:36

Beste mensen,
Ik ben hier nieuw dus ik zal me even voorstellen. ik ben Daniel, ik ben 21 jaar oud en ik werk bij de marine.
bij dat laatste begint meteen mijn probleem, ik heb me voorgenomen om volgend jaar de marmotte te gaan rijden, helaas ga ik in november voor 6 maanden naar de persische golf. (tot mei dus) ik kan op zee wel trainen op een hometrainer maar dat is maximaal een half uur per dag. het feit dat ik rook maakt het er ook niet beter op maar stoppen is tot op heden nog steeds niet gelukt.
mijn vraag is nu is het mogelijk om pas in mei met een serieuse voorbereiding te beginnen en dan toch een serieuse poging te wagen om een goede tijd neer te zetten in de marmotte. als dat zo is hebben jullie dan ook nog tips om op die hometrainer zo efficient mogelijk te trainen (alleen maar cardio of juist ook "klimmen")
alvast bedankt, Daniel
<b><center><u>PIJN IS EEN EMOTIE, EMOTIES KUN JE UITSCHAKELEN.

epistaxis
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jun 2005 18:25

epistaxis 15 jun 2005 12:43

Een half uurtje per dag, op een home-trainer, en je rookt en pas vanaf Mei kunnen trainen?
 
Schrap dan maar alvast die goede tijd. Afhankelijk van hoe hard je kunt afzien zal je het halen of niet. Die tocht i sloodzwaar. Ik zou er niet aan beginnen met die voorbereiding want je raakt gegarandeerd verkrampt vooraleer je nog maar aan de Galibier toe bent.
 
Maar je kunt het steeds proberen natuurlijk; niet geschoten: altijd mis.
Pain is temporary, Pride is forever; en die schaafw&#111;nde denk ik ook...

brecht.be
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 apr 2004 14:45

brecht.be 15 jun 2005 13:35

Je hebt allicht enkel tijd om een behoorlijk duurvermogen op te bouwen. Veel kracht en intervaltraining zal je niet kunnen doen. Uitrijen is mijns insiens wel mogelijk, een mooie tijd kan je wel vergeten denk ik.
Gazelle Torrente 2002

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 15 jun 2005 13:48

Met een half uurtje per dag kun je wel wat doen. Je kunt in een half uur drie blokken van ongeveer 5 minuten inbouwen (met drie keer vijf minuten relatieve rust), waarin je tegen je omslagpunt aan trapt. Zo train je in ieder geval op de kracht die je nodig hebt en leer je je lichaam om op of net over je omslagpunt aan te zitten. Bij het laatste blok mag je moeite hebben om het vol te maken. Een zware interval training is hier een variant op: je hebt dan drie blokken van 20 seconden tot enkele minuten waarin je probeert zo ver mogelijk te komen (tijdritje dus).
Deze trainingen kun je afwisselen met een langer en gelijkmatiger blok van 20 minuten (10 minuten inrijden) op ongeveer 85% van je maximum. Het is allemaal zeker niet optimaal, maar wel het beste wat je er van maken kunt.
 

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 15 jun 2005 13:57

Quote: Origineel geplaatst door ponsteen op 15 Juni 2005
Met een half uurtje per dag kun je wel wat doen. Je kunt in een half uur drie blokken van ongeveer 5 minuten inbouwen (met drie keer vijf minuten relatieve rust), waarin je tegen je omslagpunt aan trapt. Zo train je in ieder geval op de kracht die je nodig hebt en leer je je lichaam om op of net over je omslagpunt aan te zitten. Bij het laatste blok mag je moeite hebben om het vol te maken. Dit kun je eventueel afwisselen met een langer en gelijkmatiger blok van 20 minuten (10 minuten inrijden) op ongeveer 85% van je maximum.



Mijn trainer en ik zijn van oordeel dat, in tijden waarin ik écht weinig tijd heb (examenperiode bv.) en compititie niet echt in het vooruitzicht ligt, dat ik dan op een half uurtje beter kan gaan lopen!

Een half uurtje lopen is efficiënter om conditie op te bouwen, dan een half uur de fiets op kruipen.

Bij lopen moet je dan wel goed opletten... is wat blessuregevoelig als sport!

www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

daniel83
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jun 2005 12:21

daniel83 15 jun 2005 16:38

Bedankt voor jullie antwoorden tot zover,
ik denk dat ik hier wel ver mee kan komen. over die goede tijd, die is relatief, ik had niet de illusie dat ik goud of zilver zou kunnen rijden, ik bedoelde meer dat ik niet bij de allerlaatste binnenkwam.
en lopen is misschien een betere training maar op zee is het in verband met bewegen van het schip moeilijk om veilig op de loopband te lopen. in een haven zou het wel kunnen. nu vragen jullie je waarschijnlijk af waarom ik mijn fiets niet meeneem en in een haven ga fietsen, dat is omdat ik geen plek heb om hem te onderhouden wat toch wel nodig is met al dat zout.
 
<b><center><u>PIJN IS EEN EMOTIE, EMOTIES KUN JE UITSCHAKELEN.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 15 jun 2005 18:09

Quote: Origineel geplaatst door Daniel83 op 15 Juni 2005
Bedankt voor jullie antwoorden tot zover,ik denk dat ik hier wel ver mee kan komen. over die goede tijd, die is relatief, ik had niet de illusie dat ik goud of zilver zou kunnen rijden, ik bedoelde meer dat ik niet bij de allerlaatste binnenkwam.en lopen is misschien een betere training maar op zee is het in verband met bewegen van het schip moeilijk om veilig op de loopband te lopen. in een haven zou het wel kunnen. nu vragen jullie je waarschijnlijk af waarom ik mijn fiets niet meeneem en in een haven ga fietsen, dat is omdat ik geen plek heb om hem te onderhouden wat toch wel nodig is met al dat zout.



Loopband, hometrainer... is dat dan allemaal zomaar aanwezig op zo'n marineschip?? Ook nog een fitnesszaaltje met knappe fitnesslerares bij voorkeur?

Heb daar geen idee van... kan je me inzicht verschaffen? Lijkt me een boeiende wereld.

Respect!

www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

daniel83
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jun 2005 12:21

daniel83 16 jun 2005 19:03

Neej, we hebben helaas geen fitnesszaaltje met knappe leraressen. we hebben een hometrainer, een loopband, een langlaufaparaat en een paar dumbels aan boord. al deze dingen moeten we met zijn 200en delen (wat op zich natuurlijk geen probleem is maar soms heb je gewoon pech en kan je niet trainen)
ik hoop dat dat je iets meer inzicht geeft
<b><center><u>PIJN IS EEN EMOTIE, EMOTIES KUN JE UITSCHAKELEN.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 16 jun 2005 20:05

Je kunt je ook gewoon richten op algemene basisconditie. Met een half uur en alle apparaten die je noemt, is dat prima mogelijk. Zelf vind ik loopband erg lekker (veel hartslag, weinig spierkracht), langlaufding is heel goed voor je beenspieren. Als je zwaar op de crosstrainer zit, dan lijkt het alsof je staand aan het klimmen bent (weet niet of dat echt zo is, maar het lijkt er wel op).

robwing
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 aug 2005 13:58

robwing 02 aug 2005 14:03

Ik denk niet dat je met een half urtje per dag er komt (is zowiezo moeilijk aan boord, heb zelf ook jaren bij de KM gezeten). Aangezien minimaal 50% van jouw trainingen uit duurtrainingen moeten bestaan (D1 zone) wordt dit erg lastig. IK wil je niet demotiveren maar ik zou er, wil je de Marmotte op een acceptabele manier uitrijden, niet aan beginnen. Het is leuk om in die 30 minuten in (intensieve) blokken te gaan trainen, zoals eerder wordt aanbevolen, maar daarmee leg je geen basis. De basis bestaat, en ik praat uit ervaring, uit lange extensieve duurtrainingen en dat wordt voor jou bijna onmogelijk.
Evengoed succes!
 
 

postamble();

ruudude
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 aug 2005 14:22

ruudude 09 aug 2005 15:31

Daniel,
 
Ook ik wil je niet ontmoedigen, maar zonder regelmatig flink te fietsen wordt het in ieder geval een enorme opgaaf om de rit uit te rijden. Afgelopen donderdag heb ik een poging gedaan zonder noemenswaardige training, en ik heb waanzinnig afgezien. Heb op m'n tandvlees het eind gehaald in ruim 12 uur. Ik had wel alle cols eerder een keer gereden waardoor ik wist wat ik kon verwachten. Als je dat niet weet wordt het erg zwaar.
Maar laat je door niets weerhouden toch een poging te doen, want het is een fantastisch gevoel het gedaan te hebben!
 
Ruud

d@vitaman
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jan 2005 22:33

d@vitaman 11 aug 2005 13:13

Daniel,
Misschien kun je beter een andere hobby kiezen. Forget it! Het feit dat je rookt geeft al aan hoe het met je mentaliteit gesteld is. Roken en wielrennen gaat niet samen.
 
Of in ieder geval een ander evenement om naar toe te werken. Voor de marmotte moet je een buitengewoon goede conditie hebben en aangezien deze veel trainingstijd vraagt lijkt me het geen strak plan. De marmotte vraagt specifieke eisen en hiervoor is weer specifieke training vereist. Je moet allereerst een goede basis hebben (lees: duurvermogen). Deze basis zorgt ervoor dat je de tijdsduur/afstand aankunt en dat je lichaam sneller leert herstellen. Je duurvermogen verbeter je door lange rustige trainingen (minimaal 2 uur en uitbouwen tot wel 6 uur). Kilometers maken moet je! Die basis leg je niet met elke dag 1/2 uur op een hometrainer. Daarnaast moet je ook training doen om je omslagpunt omhoog te krijgen. Dit zou je eventueel wel op een hometrainer kunnen doen. Blokjes van 5 à 10 minuten in de zone MLSS-10slg -- MLSS. Ook moet je nog de nodige tijd aan krachttraining besteden. Je beenspieren moeten leren zware belastingen aan te kunnen. Dit kan ook goed op de hometrainer Blokjes van 1 tot 10 minuten aan 50-60 tpm en zware weerstand (hartslag max. 10 slagen onder omslagpunt) en 5 min herstel. Het feit dat je je echte voorbereiding pas start in mei is ook erg aan de late kant. Je moet toch zeker 4,5 maanden serieus trainen voorafgaand aan het evenement wil je niet een achterhoede gevecht moeten leveren. Trainingseffecten komen immers pas geleidelijk en het duurt een tijdje voor deze zichtbaar zijn. Tenslotte zul je veel bergop moeten rijden. Een trainingskamp van 2 weken in een bergachtige omgeving is een echte aanrader. Daar kun je vast wennen aan het klimmen. Dit kun je het best zo plannen dat je nog wel een herstelweek overhebt voor de marmotte.
Voorals nog lijkt me het geen echt slim plan als je niet meer tijd vrij kunt maken.
 
iig Suc6

Plaats reactie