Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Profs versus ligfietser

lowracer
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 feb 2005 12:12

lowracer 21 jun 2005 14:40

Voorafgegaan aan de ploegentijdritten van de color=#660000UCI ProTour wedstrijden te Eindhoven, heeft Bram Moens het solo opgenomen tegen de zesmansformaties van 's werelds beste wielrenners. Aan de color=#660000ProTour wedstrijden mogen de de twintig beste ploegen van de wereld deelnemen. Het evenement vond plaats op 19 juni en wordt beschouwd als de laatste test vóór de Tour de France.Bram zat met zijn 57 minuten in de middenmoot van het klassement. Hiermee liet hij vele professionele wielerploegen achter zich! Zeer opmerkelijk, want niet alleen is Bram met zijn bijna 50 jaar ruim twee maal zo oud als de meeste professionele deelnemers, maar ook heeft hij niet in een ploeg gereden, zodat hij niet kon meeprofiteren van 10 tot 15 procent meer snelheid. Bram nam deel met zijn M5 Carbon Low Racer. Wanneer de profs gebruik zouden maken van deze recordmachine zouden er snelheden van 60 km/uur of meer worden gehaald tijdens een tijdrit als deze. Toch mooi dat de UCI de kans bood om het potentieel van de ligfiets te laten zien. Hopelijk zijn er in de toekomst vaker mogelijkheden om de ligfiets te combineren met UCI evenementen.Aan de Pro-Tour deed ook een aantal bedrijfsploegen mee. Bram bleek tien minuten sneller dan de snelste ploeg. Op de losse deelnemers pakte Bram 15 minuten. Overigens waren deze losse deelnemers niet bepaald recreatieve fietsers: deelname was pas mogelijk als je kon aantonen tenminste 45 km/uur te kunnen halen.

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 21 jun 2005 15:35

Leuk, maar weinig verassend mijns inziens. De luchtweerstand is toch de grootste weerstandsfactor op de vlakke weg en daar wind een M5 nou eenmaal hands down.

sospiro
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 mar 2005 22:27

sospiro 21 jun 2005 16:29

In mijn ogen toch wel verassend, aangezien de houding op een ligfiets welliswaar minder luchtweerstand geeft. Maar je kunt wel minder kracht zetten. Althands dat lijkt mij, omdat je je gewicht niet kunt gebruiken tijdens het trappen.

lowracer
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 feb 2005 12:12

lowracer 21 jun 2005 16:43

Quoten: Origineel geplaatst door sospiro op 21 Juni 2005

In mijn ogen toch wel verassend, aangezien de houding op een ligfiets welliswaar minder luchtweerstand geeft. Maar je kunt wel minder kracht zetten. Althands dat lijkt mij, omdat je je gewicht niet kunt gebruiken tijdens het trappen.

Integendeel Sospiro, ondaks het feit dat je met een ligfiets minder luchtweerstand hebt, lig je ook erg comfotabel, ontspannen.  Van zadelpijn heb je absoluut geen last.  Via je rug kan je dan ook erg veel kracht zetten. 

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 21 jun 2005 17:03

in mijn ogen appels met peren vergelijken. Een formule 1 wagen rijdt ook niet in een zomeravondcompetitie mee. Bovendien ziet het plaatje er weer volledig anders uit op zeer bochtige of geaccidenteerde terreinen (nog afgezien van het feit dat een peloton ligfietsers de eerste bocht naar alle waarschijnlijkheid niet zou overleven)

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 21 jun 2005 17:04

Quote: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 21 Juni 2005
Leuk, maar weinig verassend mijns inziens. De luchtweerstand is toch de grootste weerstandsfactor op de vlakke weg en daar wind een M5 nou eenmaal hands down.


Freudiaans typefoutje...

lowracer
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 feb 2005 12:12

lowracer 21 jun 2005 18:19

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 21 Juni 2005

in mijn ogen appels met peren vergelijken. Een formule 1 wagen rijdt ook niet in een zomeravondcompetitie mee. Bovendien ziet het plaatje er weer volledig anders uit op zeer bochtige of geaccidenteerde terreinen (nog afgezien van het feit dat een peloton ligfietsers de eerste bocht naar alle waarschijnlijkheid niet zou overleven)


Dit artikel is van juni 2003.Op een prachtig zonnige dag, in de Classique Genevoise, konden 400 fietsers zien hoe ligfietsen presteren tegen conventionele racefietsen. Het traject verliep over heuvelachtig terrein over een afstand van 80 kilometer in de provincie Geneva.De eerste vijf waren allemaal ligfietsen, waarvan de eerste twee M5 Low Racers waren. Het staande record werd verpletterd, Werner de Hamer (op een Carbon Low Racer) liet de eerste racefietser 9 minuten achter zich en dat is nogal een verschil op een race van nog geen twee uur. Omdat de ligfietsers helemaal achterin de groep moesten starten, moesten ze eerst 400 andere fietsers voorbij, waardoor ze behoorlijk moesten knokken in de eerste ronde. Verder reden Werner en de meeste andere ligfietsers volledig solo, waar de andere deelnemers veelvuldig konden stayeren in het peloton. Het tijdverschil tussen de eerste racefiets en nummer 37 was dan ook kleiner dan het verschil tussen Werner en de eerste racefietser. Seppe Hoogzaad finishte tweede op zijn Cr-Mo Low Racer en was daarmee nog altijd vier minuten voor de eerste racefiets. Derde werd Thomas Schott op zijn Razz-Fazz, vierde Charles Henry op een Birk en vijfde en laatste ligfietser voor de eerste racefietser was Vincent Pfister op een Optima Baron.
 
 

schmo
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 12 feb 2005 12:47

schmo 21 jun 2005 18:25

Reuzefijn voor die ligfietsers, so what...

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 22 jun 2005 00:23

wat is er nou fijner dan jezelf in onmogelijke bochten wringen op de racefiets ipv relaxed op de ligfiets

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 22 jun 2005 00:27

Ja, zoals schmo zegt, leuk voor ligfietsers, maar nil nove sub sole!

Een vriend van me werkte lange tijd in een Antwerpse winkel voor ligfietsen en hij informeerde me uitgebreid over de mogelijkheden, de soorten, de prestaties, etc.

Zelfs bij het beklimmen van een berg is het niet zo zeker of een racefiets sneller is!!


Weet wel dat je andere spieren gebruikt op de ligfiets: dus niet zomaar de beste renners op een ligfiets plaatsen, zeker niet zonder overgangsperiode.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 jun 2005 00:56

Ach wat maakt het. Een formule 1 auto op een rally circuit richt ook helemaal nix uit. Een ligfietser ligt al in de neutralisatie van een koers of op het asfalt of helemaal achteraan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

stefann
Forum-lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 13 jan 2005 21:30

stefann 22 jun 2005 01:11

Quoten: Origineel geplaatst door sospiro op 21 Juni 2005

In mijn ogen toch wel verassend, aangezien de houding op een ligfiets welliswaar minder luchtweerstand geeft. Maar je kunt wel minder kracht zetten. Althands dat lijkt mij, omdat je je gewicht niet kunt gebruiken tijdens het trappen.

Op een ligfiets kan je zelfs meer kracht zetten. Omdat de hoek tussen je benen en romp dan groter is, kan je meer kracht zetten dan dat je op je racefiets gebogen zit.

Plaats reactie