Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Probleem bij band om velg leggen

erikvd
Forum-lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 aug 2004 04:12

erikvd 02 jul 2005 16:26

Ik heb gisteren nieuwe wielen gekocht (scirocco's, aantrekkelijke prijs bij futurumshop) en nu wil ik er bandjes omleggen, vittoria rubino's. Dit kost alleen zeer veel moeite. In het bijgeleverde boekje van de scirocco's staat dat je speciale bandenlichters nodig hebt. Ik ga dus naar de fietsenwinkel, maar die zegt dat je geeneens bandenlichters nodig hebt en dat het met de hand alleen ook lukt, als je de band maar goed in het midden van velg legt.Wie herkent dit probleem? zou het echt mogelijk zijn die band zonder bandenlichters om de velg te krijgen?

schmo
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 12 feb 2005 12:47

schmo 02 jul 2005 16:37

Sommige velg/band combinaties zijn gewoon erg moeilijk. De Rubino's leg je fluitend om de ene velg terwijl je bij een andere over flink wat macht in de duimen moet beschikken. Gaat het echt heel moeilijk is het wellicht aan te raden andere bandjes te gebruiken dan sta je wat minder te vloeken bij een lekke band met slecht weer...

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 02 jul 2005 16:58

Na een aantal keer erop en eraf gaan ze vaak wel wat makkelijker
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 02 jul 2005 16:59

Quoten: Origineel geplaatst door Erik vD op 02 Juli 2005

Ik heb gisteren nieuwe wielen gekocht (scirocco's, aantrekkelijke prijs bij futurumshop) en nu wil ik er bandjes omleggen, vittoria rubino's. Dit kost alleen zeer veel moeite. In het bijgeleverde boekje van de scirocco's staat dat je speciale bandenlichters nodig hebt. Ik ga dus naar de fietsenwinkel, maar die zegt dat je geeneens bandenlichters nodig hebt en dat het met de hand alleen ook lukt, als je de band maar goed in het midden van velg legt.Wie herkent dit probleem? zou het echt mogelijk zijn die band zonder bandenlichters om de velg te krijgen?


Ik herken het probleem, zie topic over "Veloflex bandjes | montage": http://www.fiets.nl/forum/display_topic ... Position=1
Is idd mogelijk zonder bandenlichter. Mijn fietsenmaker heeft ongelooflijk veel kracht in zijn handen/vingers en legt er banden en tubes op alsof het niets is!
Als ik je een tip mag geven. Ik kocht onderstaande gele plastic bandenlichters van Pedros. Ze beschadingen je velg niet en het zijn écht de beste die ik ooit had. Bij banden waar ik ooit mee knoeide, gaat het met deze als vanzelf... wow!
                                   
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

mensma
Forum-lid
Berichten: 1411
Lid geworden op: 23 jun 2004 22:46

mensma 02 jul 2005 17:15

Heb hetzelfde probleem met de Rubino's op mavic velgen. Heb zelf plastic bandenlichters. Je moet gewoon goed doordrukken, dan lukt het uiteindelijk wel, het zijn gewoon ontzettend stugge banden...

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 02 jul 2005 18:35

Als het moeilijk gaat zet ik het wiel met de nog niet omgelegde zijde naar beneden gericht op de vloer en rek met beide handen het reeds omgelegde deel van de band naar beneden. Stevig beetpakken aan de 2 zijden en dan maar met je gewicht erbij de band naar beneden strekken.Oprekken dus.  Dit geeft vaak net dat kleine beetje "meer"dat nodig is om de band er helemaal om te leggen. Met digitale rekenhandjes en vingertjes die niets gewend zijn zal het wel moeilijker gaan.  Ook las ik dat er een speciaal "smeermiddeltje" in de handel is om de band en/of velg mee in te smeren om zo het stroeve rubber wat gemakkelijker over de alu velg te wringen. Probeer het anders met een afwasmiddel. dat glijdt ook goed en kan geen kwaad voor het rubber. Ik heb ook Rubinos die redelijk gemakkelijk op een Mavic Open Pro gaan. Kost wel ff kracht en oprekken maar het gaat dan wel OK. Suc6!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 02 jul 2005 22:50

Wat ook nog wel een probleem kan zijn, zijn die stijve dikke velglinten van o.a. Michelin (goede velglinten verder hoor, gebruik ze zelf ook). Deze vervangen door velgtape (textiel) van bijv. Zefal geeft soms net dat beetje extra ruimte in het midden van de velg om de bandjes lekker om te kunnen leggen.

erikvd
Forum-lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 aug 2004 04:12

erikvd 03 jul 2005 04:15

@ Casran: Ik zal eens gaan kijken voor die pedros bandenlichters!@ Maatchen: Bij mij zit er nu een campanolo velglint om, die mij idd niet erg soepel lijkt (heb geen vergelijk met andere linten).Ik zal eens gaan proberen om de band goed op te rekken tijdens het omleggen, en de band goed in het midden van de velg te leggen. Op dit moment vrees ik wel behoorlijk voor een lekke band (in Italie, waar ik morgen heenga). Sta ik daar ergens op een bergpas, krijg ik de band niet meer om de velg... Maar bedankt voor de tips en jullie ervaringen!

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 03 jul 2005 13:48

Als de band er eenmaal heeft omgelegen op 8 bar dan rekt die vanzelf wat uit en is de 2de keer omleggen een "flute of a penny ".
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 03 jul 2005 21:03

Als je de normale Rubino's hebt (d.w.z., niet de Pro's) zijn het dus niet-vouwbare bandjes. Neem de volgende keer anders vouwbanden (Rubino Pro, Open Corsa CX, Michelin Pro Race e.d.). Deze zijn lichter, soepeler en over het algemeen makkelijker te monteren.

Maar daar heb je nu niet zoveel aan.

Zelf lukte het me altijd wel, soms met hulp van een huisgenoot die meer vooraan stond bij het uitdelen van biceps- en tricepsspiervezels.

ridleyrijder
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 02 jan 2005 22:30

ridleyrijder 04 jul 2005 15:58

Ik krijg mijn rubino's ook moeilijk rond mijn wielen. Zelf als ze er als eens opgelegen hebben blijft het een slopende klus.
Excuse me while I kiss the sky

Gebruikersavatar
cubebiker
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 26 okt 2004 22:38

Gebruikersavatar cubebiker 09 jul 2005 17:59

En ik maar denken dat ik de enige was met die problemen.

Plaats reactie