Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Dakdrager voor racefiets

thestifler
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 feb 2005 21:07

thestifler 16 jul 2005 12:56

Heeft er ook iemand ervaringen/suggesties voor een goede dakdrager voor de racefiets. Ik vervoer mijn Principia-raspaardje de rest van het jaar in de auto of achterop (Hawke), maar bij de komende vakantie met het gezin is dit helaas niet mogelijk. Ik zag op de terugweg van de Marmotte allerhande dakdragers 'in actie' en wat mij opviel was dat de dragers waarbij de fiets met (beide) wielen op dak staat, niet heel stevig leek. Mijn voorkeur lijkt daarom uit te gaan naar een bevestiging met voorvork/achterwiel. Wat voor dakdrager moet ik nemen (merk, voordelen/nadelen e.d)

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 16 jul 2005 14:01

Heb niet zo direct testen bij de hand, maar Thule scoort al jaren top in allerlei tests. Zowel bovenop als achterop. Niet de goedkoopste, maar je fietsje goed vast hebben zitten is wel wat centjes waard. (Heb zelf al een paar jaar een trekhaakmodel, kwam recent in die test naar voren als de beste in die klasse.)

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 16 jul 2005 22:06

elite heeft ook zon systeem en ook die ziet er stevig uit in mijn ogen.

cubegtc
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 feb 2006 14:01

cubegtc 13 feb 2006 14:04

Quoten: Origineel geplaatst door Maatchen op 16 Juli 2005

Heb niet zo direct testen bij de hand, maar Thule scoort al jaren top in allerlei tests. Zowel bovenop als achterop. Niet de goedkoopste, maar je fietsje goed vast hebben zitten is wel wat centjes waard. (Heb zelf al een paar jaar een trekhaakmodel, kwam recent in die test naar voren als de beste in die klasse.)

Vraag: Heeft het ook gevolgen voor de sterkte van de fiets, Ik heb namelijk een Carbon Frame

rolandt
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 06 jun 2005 15:07

rolandt 13 feb 2006 14:22

Heb zelf dakdragers van Thule met 3 fietsendragers (ook Thule) op een Golf IV staan. Hierbij staan alle fietsen met beide wielen in een soort gootje en worden op hun plaats gehouden middels een arm die je omhoog draait en om de schuine buis klemt. Zowel de dakdragers als fietsdragers kunnen op slot. De buitenste fietsen heb ik dan met het stuur naar voren staan, de middelste staat achtersom. Goed systeem, ik ben er erg tevreden over.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 13 feb 2006 15:46

Zolang je fiets aan het frame wordt vastgehouden, zit het wel goed. Als je maar geen cranckbevestiging hebt. Achterop is natuurlijk verreweg het beste. Het brandstofgebruik gaat als een raket de lucht in met fietsen op het dak. Maar je hebt vast al iets anders achter je auto hangen...

hoorn
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 aug 2004 19:17

hoorn 29 mei 2006 12:39

Is de framebevestiging niet slecht voor de schuine onderbuis van de fiets. Ik kan me namelijk voorstellen dat er wat schade kan ontstaan doordat de buis anders belast wordt.
Pinarello FP Paris, Ultegra SL Compact, Mavic Cosmic Carbone SLR, Conti GP 4000S
Wilier Triestina Cyclocross
http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties ... -den-hoorn" onclick="window.open(this.href);return false;

gamiel
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:02

gamiel 28 sep 2006 01:36

Ik zie op de Thule website dat je het model met voorvorkklemming (Thule OutRide 561) niet mag/kan gebruiken met een carbon voorvork. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik heb nl. geen zin in een kapotte voorvork ....... dan wordt het dus toch ws. de ProRide 591
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 sep 2006 10:42

Ik heb zo'n ding van Halfords. Ik geloof dat het de duurste is die ze in het assortiment hebben. Mijn fiets staat oerstevig op het dak. De onderbuis wordt vastgeklemd op een nette manier; geen beschadigingen. Ding kostte mij € 27,50. Het merk is me even ontschoten.
Kijk anders eens op de site van HF.
http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ ... ryId=26591

Gebruikersavatar
r.hilferink
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 13 apr 2004 14:54

Gebruikersavatar r.hilferink 16 jan 2008 21:39

Heeft iemand nog recente ervaringen met dakdragers? Weet iemand of het ook mogelijk is om een fiets op een dakdrager te monteren naast een (kleine) dakkoffer?
Red Bull Pro SL 3000
Gazelle Cyclocross

Trainingsblog op http://www.bikeplanner.com" onclick="window.open(this.href);return false;

bianchisl3
Forum-lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48

bianchisl3 16 jan 2008 21:51

Goede ervaring met Thule. Vast is vast, zekeren met een trekbandje, en (!) niet te hard rijden.

Plaats reactie