Over de wielersport en zijn beoefenaars.

het doping-debat !

scrymm
Forum-lid
Berichten: 324
Lid geworden op: 19 okt 2006 20:08

scrymm 23 okt 2006 23:51

Indd
Vandaag is morgen alweer gisteren

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 okt 2006 00:00

Het is technisch totaal onmogelijk, iedere verpleegster kan je zo een spuit geven. Waarom zou iedereen zich op eens aan de regeltjes houden als je een bepaalde hoeveelheid mag gebruiken, dan zijn er net zo goed mensen die verder gaan dan mag. En als er geen dokter aan mee wilt werken dan bestel je het gewoon op het internet en laat je het bij je ouders thuis afleveren. Kan je mooi voor het kerstdineer nog ff een spuit zetten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

kuiper
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

kuiper 24 okt 2006 00:00

Centrale doping leverancier pfff ben je gek 1. die gasten verdienen dan bakke met geld, 2 je maakt de sport kapot met doping.

Gebruikersavatar
wesley
Forum-lid
Berichten: 1450
Lid geworden op: 06 nov 2005 19:19

Gebruikersavatar wesley 24 okt 2006 00:09

Quote: Origineel geplaatst door scrymm op 23 Oktober 2006
Hmm, ik vind dat je hier wel een punt hebt. Wat je wel zou kunnen doen is de tussenweg kiezen. Bijvoorbeeld dit systeem: je maakt 2 of 3 doktoren centraal dopingleverancier, begleider, adviseur. Alles gaat via deze doktoren, verder zodra je een proflicentie aanvraagt wordt er een zendertje in je lichaam geplaatst dat precies meet wat je hebt gebruikt en wanneer. Hierdoor is dus duidelijk te controleren dat iedereen dezelfde doping gebruikt en van dezelfde dokteren krijgt, waardoor het allemaal veel verantwoorder wordt.Maar stel dat je dit in zou voeren (ik hoop het niet!), dan begin je weer van voren af aan! Er zullen dan vast en zeker weer renners zijn die buiten de toegewezen doktoren om aan de doping proberen te geraken en op die manier dus meer van dat spul in hun lichaam hebben dan de anderen waardoor er weer oneerlijke competitie ontstaat. Het invoeren van een regel als deze gaat dus no way werken.

En zo'n zendertje dat registreerd wat en hoeveel je gebruikt zal niet snel worden uitgevonden, anders was dat al lang gebeurt en in zowel het wielrennen als in de andere sporten gebruikt voor het bestrijden van doping!

Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 23 Oktober 2006
Als doping algemeen gelegaliseerd wordt dan zal ik zeker overwegen om al m'n fietsen te verkopen en er compleet mee te stoppen. Ik wens niet met doping geassociëerd te worden.Ik sluit me hier volledig bij aan!

noppie
Forum-lid
Berichten: 1403
Lid geworden op: 12 okt 2005 22:26

noppie 24 okt 2006 01:55

Quoten: Origineel geplaatst door Wesley op 23 Oktober 2006

Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 23 Oktober 2006

Als doping algemeen gelegaliseerd wordt dan zal ik zeker overwegen om al m'n fietsen te verkopen en er compleet mee te stoppen. Ik wens niet met doping geassociëerd te worden.

Ik sluit me hier volledig bij aan!

Het zal mij aan m'n reet roesten met wie of wat ik geassociëerd wordt, als je, je daar iets van gaat aantrekken is het eind zoek.
kiekeboe

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 24 okt 2006 10:07

Quoten: Origineel geplaatst door scrymm op 23 Oktober 2006


 
De oplossing voor doping is naar mijn mening heel simpel:
Legaliseer het totaal. Hierdoor komen uiteindelijk de beste bovendrijven want als iedereen doping gebruikt wint de beste alsnog en het grote voordeel is nu dat je geen verkrachte wedstrijden meer krijgt zoals bijvoorbeeld het geval was bij de Tour van dit jaar.


Doping toelaten: alle producten en elke hoeveelheid ? Ten koste van alles? Met risico op doden? met risico op latere verslaafdheid ( zie bvb een aantal ex-profrenners die na ( of tijdens) hun carriere in de cel belanden wegens agressie en zelfs moordpoging of psychiatrisch geholpen moeten worden?
Ik heb altijd gedacht dat sport de bedoeling had om de beste op een zo eerlijke en natuurlijke manier te doen winnen.
PS. wie nog iets over doping te vertellen heeft doet dat liefst hier zodanig dat niet alle topics over hetzelfde onderwerp eindigen: over doping.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

briekco
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 jul 2006 22:39

briekco 24 okt 2006 12:39

Vooreerst moeten we misschien tot een duidelijke definitie komen van het begrip "doping".
Want om dr. Ferrari te parafraseren: "Dutjes zijn doping. Wie na een lange duurtraining 's namiddags een dutje doet herstelt sneller er wordt daar dus beter van. Oppassen, dus!"
 
http://lbl99.skynetblogs.be" onclick="window.open(this.href);return false;

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 24 okt 2006 12:56

Quoten: Origineel geplaatst door Briekco op 24 Oktober 2006


Vooreerst moeten we misschien tot een duidelijke definitie komen van het begrip "doping".
Want om dr. Ferrari te parafraseren: "Dutjes zijn doping. Wie na een lange duurtraining 's namiddags een dutje doet herstelt sneller er wordt daar dus beter van. Oppassen, dus!"
 

De lijst met dopingprodukten moet in elk geval opnieuw bekeken worden en vervolgens moet een gradatie van zwaarte der straffen ingevoerd worden: naar gelang het genomen produkt en zijn werking en het risico op onvrijwillige toedoening (bvb produkten die toevallig in voedings supplementen kunnen zitten, pijnstillers die per toeval in minieme hoeveelheden in je bloed terecht komen).
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

sprintertje
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 okt 2005 17:18

sprintertje 24 okt 2006 15:05

Jammer genoeg begint en eindigt bijna elke discussie over doping met speculaties. Speculaties over wie wel en niet gepakt heeft, of het nou wel of niet ongezond is, of je er nou wel of niet harder van gaat.Feit is dat er over alle facetten die ik nu noem, en alle andere mogelijke speculaties die ik niet heb genoemd, onenigheid is. Niet tussen leken, maar tussen ingewijden, experts en beslissers.Zoals het nu gaat, kan het niet verder. Genoemd worden met een verzonnen bijnaam is al voldoende om uit de belangrijkste koers van het jaar geweerd te worden, zonder dat er bewijs is en/of een uitspraak van een gerechtelijk instituut. Wat er moet gebeuren is het volgende:- er moet eenduidig bepaald worden wat doping is en wat de toegelaten hoeveelheid is- er moet een duidelijk stappenplan worden gemaakt voor wanneer een renner betrokken is bij doping, met duidelijke afspraken omtrent betrokkenheid, schuld, strafmaat en beroepsprocedures.- pers en publiek moet duidelijk weten dat iemand die niet volgens die procedures is gestraft of nog niet is gestraft, onschuldig is en derhalve gezien moet worden als iemand die geen doping heeft gebruikt.

gt10
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2004 12:30

gt10 24 okt 2006 17:24

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 23 Oktober 2006


Legaliseren is praktisch zo ie zo onmogelijk. Want er zijn tientallen wedstrijden waar profs tussen amateurs rijden. Die Elite's kunnen dan helemaal wel thuis blijven als de profs zich wel vol mogen spuiten. Als de Elite het dan ook maar mogen ondanks dat zij veel minder begeleiding hebben moeten de Beloften het ook maar mogen want die rijden 90 van hun wedstrijden samen. Mogen de Elite's niet nemen dan wordt de stap tussen hun en de profs enorm, dan moet je ipv meer trainen je een winter helemaal vol spuiten. Laten we dan ook maar meteen doping toelaten bij de jeugdcategoriën, is toch zielig als je die jochies alleen met Record en 404's op pad stuurt? Met wat spuiten rijden ze een stuk harder en hebben ze wat minder moeite om tegen de wind in te komen.
Doping legaliseren moet je ook helemaal niet willen. Doping is namelijk vreselijk ongezond, de meeste producten hebben extreme lijsten met bijwerkingen. En dan te bedenken dat van vele producten de lange termijn effecten nog helemaal niet bekend zijn. Diegene die dan de wedstrijden wint is diegene die het meeste durft uit te proberen en niet de sterkste die het hardst traint.
Als de profs gewoon gebruiken dan zullen toeristen ook massaal gaan gebruiken. Als je met iets eenvoudigs als EPO niet goed oppast belandt je zwaargewond op de IC als je die nog haalt... Maar vooral de kosten op langere termijn zullen extreem uit de pan reizen. En dan nu allemaal al klagen dat de ziektekostenverzekering zo duur is...???
Wat schiet je op met doping legaliseren, dat het minder onmenselijk wordt? Vergeet het, het enige effect zal zijn dat er nog harder gereden zal worden. Iedereen blijft elkaar toch wel de vernieling inrijden, dat gebeurt van C-Amateurs tot profs en van categorie 1 tot 70+. Volle bak koersen en compleet kapot gaan is toch niet gezond met of zonder doping. Al denk ik dat als je met zware pijnstillers gaat werken nog een stuk slechter voor je lichaam is omdat je dan zwaar over de grenzen heen kunt gaan.
Als doping algemeen gelegaliseerd wordt dan zal ik zeker overwegen om al m'n fietsen te verkopen en er compleet mee te stoppen. Ik wens niet met doping geassociëerd te worden.


He, dit is een hele leuke en mij lijkt het een verhaal uit het heden en niet in de voorwaardelijke wijs.
Ik sta je echter volledig bij bij je laatste besluit: ik fiets voor m'n plezier en hoef helemaal niets te bewijzen, ik heb er zelfs geen behoefte aan om m'n vrienden compleet in de prak te rijden. Maar dat er vormen van doping toegepast worden overal waar er mensen per se de beste willen zijn is zo klaar als een klontje. Ik hoop echter dat er in mijn buurt niet teveel rondlopen, want dan kies ik resoluut voor andere "fietsvrienden".

Plaats reactie