Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Scott

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 16 mei 2022 18:55

flyingbink schreef: 16 mei 2022 12:13 Hallo collega Scott fietsers ,
Ik heb dan wel geen Scott. :)
- Zijn de lagers van je voorwiel in orde?
- Is de spaakspanning in orde?
- Bolt je velg mooi rond, geen abnormaal "zwaar stuk"
- Staat je voorwiel "juist" vast?
- Ligt de band goed om de velg?
- Zit er een barst in je stuur?
- Zit je balhoofd juist gemonteerd?
Laatst gewijzigd door Lcsmet op 16 mei 2022 19:31, 2 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 16 mei 2022 19:12

flyingbink schreef: 16 mei 2022 12:13 Hallo collega Scott fietsers , ik ben in het bezit van een Scott RC Ultimate en een RC 15 , zomer en winterfiets dus . Ik zit met een serieus issue op de RC Ultimate , het topmodel van Scott , afgewerkt met DT Swiss 1100 Dicut wielen . Fiets is aangekocht in 08/2020 . Aangezien ik deze enkel in de zomer gebruik mocht ik tot op heden nog geen problemen ondervinden . Onlangs reden we een rondje rond Vise waarbij we de Hallembaye , wel gekend door fietsers uit de streek , langs de minste steile kant omhoog reden om dan langs de zeer steile kant naar beneden te fietsen . Halfweg de afdaling begon plots het voorwiel zeer sterk te zwabberen en kon ik aan 75 km per ter nauwer nood een valpartij vermijden . Dinsdag jongstleden reden we met onze groep in de Ardennen en ook daar wordt de fiets bij het afdalen en zelfs minder steil erg onstabiel met opnieuw een zwabberend voorwiel tot gevolg . Hard afdalen zat er dus niet in . Ondertussen heb ik reeds de balhoofdlagers vervangen, de remblokken vooraan , band vervangen , binnenband met korter ventiel gemonteerd . Niets helpt. De fiets wordt ook erg nerveus wanneer de wind er frontaal op komt . Met de RC 15 heb ik dit niet, voorwiel ook al gewisseld , probleem blijft . Wat me van bij de aankoop steeds opnieuw opgevallen is is dat de remschijf vooraan bij het op de pedalen lopen steeds tegen de rechter remblok aanschuurt , ga je weer zitten is het weg .Dat staat los van het zwabberend voorwiel maar toch ... Collega's die achter me afdaalden in de Ardennen hebben het zwabberen ook vastgesteld en zeiden dat de fiets erg nerveus oogde , wat ik zelf ook wel aanvoelde . Zijn er mensen die hier raad mee weten of dit ook al ervaren hebben ? Ik ben gewoon van in de bergen te rijden , dus ook om af te dalen . Ligt dit aan het wiel of is er een issue met het frame ? Alvast dank voor de reacties . Mvg Wim
Ik heb iemand gesproken een jaar terug die exact hetzelfde probleem had met hoge DT wielen. Shimmy (schrijf ik het goed?) bij het afdalen. Heel nerveus rijgedrag, niet echt vertrouwen wekkend in de bochten etc.
En die man rijdt al 365jaar met echt hoge carbon velgen en dit nog nooit eerder meegemaakt.

Bijzonder om hetzelfde verhaal bij iemand anders ook te lezen. Hij reed niet op Scott (BMC).

Uiteindelijk leek het in de wielen te zitten want met andere lagere wielen en ook met een set met min of meer zelfde hoogte had ie dat niet meer.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12474
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 mei 2022 21:20

@TL heel mooi!

@flyingbink. Als je een wiel wisselt en het doet zich nog steeds voor zit het daar dus niet in.
Ik zou het linker gat in de voorvork eens opmeten op een aantal plaatsen. Als bv de as net wat kan bewegen dan kan dit het probleem veroorzaken.
Staat het wiel zonder belasting gelijk in de vork dan met?

Als je achter of voor remt blijft de fiets dan schimmen, (We kunnen het ook purpoising gaan noemen :-))

Is de vork van de rc10 gelijk aan de rc15, hoop werk, maar als je kan wisselen kan je elk onderdeel uitsluiten.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 16 mei 2022 23:34

TL@ schreef: 16 mei 2022 17:49 Carbon wieltje zitten eindelijk in elkaar (Light Bicycle velgen waren er best snel maar de tijd ontbrak me wat) en onder de Scott:


Woensdag staat het eerste ritje gepland
Erg fraai geworden!

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8449
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 17 mei 2022 07:03

Strakke bak geworden👌
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 17 mei 2022 07:37

@TL heel mooi, die grijze kleur met de zwarte onderdelen.
Ride bikes, not tanks!

beammeup,scotty
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45

beammeup,scotty 19 mei 2022 12:12

flyingbink schreef: 16 mei 2022 12:13 Hallo collega Scott fietsers , ik ben in het bezit van een Scott RC Ultimate en een RC 15 , zomer en winterfiets dus . Ik zit met een serieus issue op de RC Ultimate , het topmodel van Scott , afgewerkt met DT Swiss 1100 Dicut wielen . Fiets is aangekocht in 08/2020 . Aangezien ik deze enkel in de zomer gebruik mocht ik tot op heden nog geen problemen ondervinden . Onlangs reden we een rondje rond Vise waarbij we de Hallembaye , wel gekend door fietsers uit de streek , langs de minste steile kant omhoog reden om dan langs de zeer steile kant naar beneden te fietsen . Halfweg de afdaling begon plots het voorwiel zeer sterk te zwabberen en kon ik aan 75 km per ter nauwer nood een valpartij vermijden . Dinsdag jongstleden reden we met onze groep in de Ardennen en ook daar wordt de fiets bij het afdalen en zelfs minder steil erg onstabiel met opnieuw een zwabberend voorwiel tot gevolg . Hard afdalen zat er dus niet in . Ondertussen heb ik reeds de balhoofdlagers vervangen, de remblokken vooraan , band vervangen , binnenband met korter ventiel gemonteerd . Niets helpt. De fiets wordt ook erg nerveus wanneer de wind er frontaal op komt . Met de RC 15 heb ik dit niet, voorwiel ook al gewisseld , probleem blijft . Wat me van bij de aankoop steeds opnieuw opgevallen is is dat de remschijf vooraan bij het op de pedalen lopen steeds tegen de rechter remblok aanschuurt , ga je weer zitten is het weg .Dat staat los van het zwabberend voorwiel maar toch ... Collega's die achter me afdaalden in de Ardennen hebben het zwabberen ook vastgesteld en zeiden dat de fiets erg nerveus oogde , wat ik zelf ook wel aanvoelde . Zijn er mensen die hier raad mee weten of dit ook al ervaren hebben ? Ik ben gewoon van in de bergen te rijden , dus ook om af te dalen . Ligt dit aan het wiel of is er een issue met het frame ? Alvast dank voor de reacties . Mvg Wim
De mijne, Addict 20 disc uit 2017 (met performance geo, toen ze die nog niet RC noemden), heeft een vergelijkbaar gedrag, zij het in minder ernstige mate. Hij wordt gewoon nerveus(-zer) in snelle afdalingen, zeg bij rechtuit 60+. Het wordt gelukkig nauwelijks erger met echt hoge snelheden (80+), maar hij wordt dan gevoelig voor (zij)wind. Handen heb ik dan altijd onderin de beugels. Knieën tegen de bovenbuis helpt niet en gaat ook nauwelijks. Dat heeft hij in grotere mate met mijn lichte Scope R3D wielen dan met de standaard Syncros RP20 wielen. Het lijkt op een onbalans in een wiel, maar toch heb ik heb het idee dat de aerodynamica van het frame niet helemaal in orde is. Ik kan ermee leven, maar vind het wel vreemd...
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 mei 2022 13:14

flyingbink schreef: 16 mei 2022 12:13 Hallo collega Scott fietsers ,
Ben je al iets verder?
I know myself like no one else
Nothing to defend

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12474
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 mei 2022 15:10

MM, de foil heeft dat niet. Maar gezien het rijgedrag kan ik me het wellicht wel een beetje voorstellen.
Ik heb een idee dat een foil/addict een betere balans krijgt met 1 maat smallere voorband en een relatief brede (netto) achterband.

Ook heb ik gemerkt dat 1cm spacing minder een enorm verschil in rijden geeft, wellicht geeft deze combo het nerveuze gevoel icm de steeds breder en zachter wordende banden. Een MTB shimt standaard als je je handen los laat in een afdaling met meer dan 40km. Dat zit in de bredere grove banden.

Als test kan je ook een hogere achtervelg dan voor rijden, dat rijd op elke fiets beter, de vraag is of je dat wilt/mooi vind. Maar rijden doet het gewoon beter/stabiler.

Bij beide ben ik benieuwd naar het volgende.
-Hoeveel spacers
-Lengte stuurpen,
-Setback en zadelhoogte
-Type band, breedte en spanning

beammeup,scotty
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45

beammeup,scotty 21 mei 2022 13:49

wasbeer2006 schreef: 19 mei 2022 15:10 Bij beide ben ik benieuwd naar het volgende.
-Hoeveel spacers
-Lengte stuurpen,
-Setback en zadelhoogte
-Type band, breedte en spanning
3 cm spacers,
10 cm stuurpen,
6 cm setback,
zadelhoogte 76 cm.
Op mijn frame M/54 geeft dat ruim 10 cm drop.
Vittoria Rubino Pro 28 mm, Scope R3D wielen, 5,0 bar voor 5,5 achter.
Overigens vind ik hem voor superstijf en noem ik het zeker geen shimmy-en, maar eerder 'naar links en rechts geblazen worden'.
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12474
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 mei 2022 09:43

Probeer eens een keer met 2cm spacer te gaan rijden?
Ik merkte een relatief extreem verschil in 3 naar 2cm, zelfs naar 2,5cm. Ik zit zelf ook te denken om weer te gaan zagen.

Dat opzij blazen herken ik wel. De foil is vrij zijwind gevoelig, dat merkte ik toen ik overstapte van mijn vorige fiets.
Foil was gevoeliger met 38mm dan de vorige met 45mm

Ik was pas wat aan het proberen met banden. Wat ik toen merkte is dat een 28mm voor en 25mm achter het rijgedrag ook behoorlijk negatief beïnvloede en andersom juist positief! Nu is dat wel te verklaren, maar ik vond het best wel een groot verschil, dat had ik niet verwacht

flyingbink
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mei 2022 11:48

flyingbink 23 mei 2022 12:22

Hallo iedereen en bedankt voor de reacties en vragen . De fiets gaat morgen terug naar Scott voor verder onderzoek . Afgelopen zaterdag was het weer van dat en zoals Scotty ook al aanhaalde begint de fiets zelfs bij een matige bergaf en zeker bij felle zijwind zoals zaterdag heel nerveus te worden zodat je eigenlijk continu moet tegen sturen om stabiel te blijven . De RC 15 heeft dit helemaal niet, is natuurlijk een kilo zwaarder dus moeilijk te vergelijken . We hebben nu al 2 andere wielen getest , beide wel alu maar probleem blijft . En bij frontale tegen wind is het nog erger . Dan blijft er mijn inziens niet veel meer over , voorvork , probleem balhoofd ? of iets mis met het frame . Ben benieuwd wat er gaat van komen want eind juni vertrek ik naar de Alpen en dat is geen optie met deze fiets momenteel.

Plaats reactie