Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Scott

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12627
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 feb 2023 13:38

Kijk wel een beetje uit, je bent nu echt met millimeters bezig, dat schiet zijn doel voorbij.
Ga passen en meten, van papier wordt het tegenwoordig steeds moeilijker. Ik zei al die halve graag maakt niets uit.

Ik zou eerder meenemen dat naarmate je ouder wordt ook wat cm omhoog gaat met je stuur.
1cm in een jaar of 5 tot 10 zijn ik minimaal aanhouden.

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 25 feb 2023 14:18

nespresso schreef: 18 feb 2023 09:42 Ik loop “stiekem” al een paar jaar naar een nieuwe racer te kijken en de nieuwe Scott Foil is me steeds meer gaan aanspreken... Maar die staande buis heeft wel een knik en ze meten de hoek van bracket naar zadelpen”klem”. Dus als ik het zo bekijk dan lijkt het me dat hoe hoger je zadel staat, hoe meer de effectieve hoek naar 73 graden gaat. Wat zijn jullie gedachten hierover? ... Dus dat pleit eerder voor een XXL/61 dan een XL/59.

Heb hem deze week besteld met 1.94m en denk dat je helemaal gelijk hebt. Ik krijg hem midden volgende week. Heb gekozen voor de 61cm
Mij viel ook al op dat ivm traditionele frames de "virtuele bovenbuis afstand" dus nauwelijks toeneemt als je het zadel hoger zit. Voor mij wel prettig, ik zit graag in een soort tijdrit fiets houding, met een grote zadel/stuur drop en wat verder naar voren.

Nu heb ik wel begrepen dat de laatste inzichten zijn dat je beter toch een eindje achter het BB kunt zitten voor Maximum Powerrr.

Ik rij nu een bmc teammachine slr01 uit 2022 en die heeft vrijwel dezelfde geometrie op papier. Maar dan houden ze dus geen rekening met die rechte zadelpen.
Tja, ben benieuwd en laat het hier wel horen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12627
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 feb 2023 16:38

Ja 194 is een xxl, voor wie hebben ze die anders gemaakt 😀

Die zadelpen gaat pas tellen bij extreme maten, geven ze geen zadelhoogte aan bij de aangegeven hoek?
Dat zou wel handig zijn als je deze keuze maakt. Alles wordt ook maar virtueel tegenwoordig 😉

Shoorstone
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mar 2023 19:02

Shoorstone 06 mar 2023 19:09

Hey iedereen,

ik zou mij ook graag een SCOTT aankopen. Na jaren op een kuota kryon gereden te hebben is het tijd om wat nieuws aan te schaffen.
Het liefst had ik de scott addict RC 15 in het grijs gekocht echter is deze kleur quasi overal uitverkocht.
De zwarte vind ik ook mooi, maar ik kan nergens wat goede foto's vinden van de 2023 versie en mijn fietsenmaker heeft hem momenteel niet staan in de toonwinkel.

Heeft er hier iemand een idee of het zwarte frame van de rc 15 van 2022 gelijk is qua look aan die van 2023? Dat lijkt precies wel zo op de foto op de scott site. Indien wel, dan kan ik mij baseren op oa. dit filmpje op youtube om een goed beeld van het uitzicht van de fiets te hebben. (https://www.youtube.com/watch?v=qcK6L5mPXi8&t=220s). Mijn enigste "schrik" is dat de letters "SCOTT" op de zijkant te opvallend zouden zijn, maar dat lijkt mij precies goed mee te vallen in dit filmpje!

Alvast bedankt!

hayes

hayes 07 mar 2023 08:37

Lijkt me in het filmpje eerder antraciet dan zwart te zijn. Maar ik vind het alvast mooi.
En de merknaam is niet te schreeuwerig.
Als dat je voornaamste vrees is, zou ik niet twijfelen. Heel mooie fiets!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12627
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 mar 2023 08:45

Dat er duidelijk SCOTT staat is nog tot daar aan toe, er zijn er ook die duidelijk zichtbaar met "Schwalbe" rijden

Gebruikersavatar
Pat-G
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 10 feb 2014 10:25
Locatie: Valkenburg (ZL)

Gebruikersavatar Pat-G 07 mar 2023 09:36

Shoorstone schreef: 06 mar 2023 19:09 Hey iedereen,

ik zou mij ook graag een SCOTT aankopen. Na jaren op een kuota kryon gereden te hebben is het tijd om wat nieuws aan te schaffen.
Het liefst had ik de scott addict RC 15 in het grijs gekocht echter is deze kleur quasi overal uitverkocht.
De zwarte vind ik ook mooi, maar ik kan nergens wat goede foto's vinden van de 2023 versie en mijn fietsenmaker heeft hem momenteel niet staan in de toonwinkel.

Heeft er hier iemand een idee of het zwarte frame van de rc 15 van 2022 gelijk is qua look aan die van 2023? Dat lijkt precies wel zo op de foto op de scott site. Indien wel, dan kan ik mij baseren op oa. dit filmpje op youtube om een goed beeld van het uitzicht van de fiets te hebben. (https://www.youtube.com/watch?v=qcK6L5mPXi8&t=220s). Mijn enigste "schrik" is dat de letters "SCOTT" op de zijkant te opvallend zouden zijn, maar dat lijkt mij precies goed mee te vallen in dit filmpje!

Alvast bedankt!
Hi,
ik heb de "zwarte" met de gouden letters van 2022. Het is Carbon Black dus je ziet de Layup van het Carbon. Het 2023 model is precies hetzelfde. Ik persoonlijk vind de gouden belettering suptiel. het is geen hoogglans goud. Het filmpje van GC Performance laat de kleuren goed zien. Die nieuwe grijze kleur had ik ook erg graag in het echt gezien. Een vriend van mij zoekt deze.

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 07 mar 2023 10:37

richard84 schreef: 25 feb 2023 14:18
nespresso schreef: 18 feb 2023 09:42 Ik loop “stiekem” al een paar jaar naar een nieuwe racer te kijken en de nieuwe Scott Foil is me steeds meer gaan aanspreken... Maar die staande buis heeft wel een knik Dus als ik het zo bekijk dan lijkt het me dat hoe hoger je zadel staat, hoe meer de effectieve hoek naar 73 graden gaat. Wat zijn jullie gedachten hierover?
Mij viel ook al op dat ivm traditionele frames de "virtuele bovenbuis afstand" dus nauwelijks toeneemt als je het zadel hoger zit. Voor mij wel prettig.

Tja, ben benieuwd en laat het hier wel horen.
Nou, ben eruit. Dit gaat dus echt om mm werk en dan corrigeer je dat dus al met wat voor zadel je erbij hebt, hoe dik je zeem is, hoever je schoenplaatjes op je zool zitten, hoe diep je zit etc. Daar hoef je je keuze dus niet vanaf te laten hangen.

Let wel op dat je zadel hoog genoeg kan. Ik heb dus de 61 en die haalt het net tot 88.7cm (mijn bb-bovenkant zadel hou ik nu tussen 88.5 en 89)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12627
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 mar 2023 11:50

Dat zei ik al, ik snap je onderzekerheid wel hoor.
Zo heb ik zelf ook zitten kijken.

Reach is leuk, maar je hebt zoveel mogelijkheden om die aan te passen.
De zadelbuis lengte blijft bij lange personen en lange bbl gewoon een hele belangrijke graadmeter en je stack.

Moet je nu een MTB gaan kopen, kan je helemaal niets meer verglijken met oude geo en nieuwe geo.

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 07 mar 2023 13:38

wasbeer2006 schreef: 07 mar 2023 11:50 Dat zei ik al, ik snap je onderzekerheid wel hoor.
Zo heb ik zelf ook zitten kijken.

Reach is leuk, maar je hebt zoveel mogelijkheden om die aan te passen.
De zadelbuis lengte blijft bij lange personen en lange bbl gewoon een hele belangrijke graadmeter en je stack.

Moet je nu een MTB gaan kopen, kan je helemaal niets meer verglijken met oude geo en nieuwe geo.
Nee, ik ben dus degene die de fiets al heeft 😉.
Voor mij was er sowieso geen twijfel, want geen keus, ben nog een paar cm langer. Maar inderdaad, die mm's maken geen klap uit als ik het vergelijk met de BMC Teammachine.
Wat wel echt een verschil maakt is inderdaad de stack, als je allebei de stems slamt is de Scott zeker 2cm hoger, en dat is wel echt een wezenlijk verschil. Dat zie ik trouwens helemaal niet terug in de geo tabel? Komt misschien door de vorm van de stem want als ik ze hier achter elkaar zet is het echt een groot verschil.

Trouwens een hele lekkere fiets om hard op te gaan, die Scott, kun je geen spijt van krijgen lijkt me

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12627
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 mar 2023 14:40

Ja soms is het lastig uit de tabel te halen hoe de stack is bepaald en juist voor de lange (benen) personen de belangrijkste maat.
Ik merk dat ik toch omhoog moet nu de jaren gaan tellen. Met 25 ben je een stuk flexibeler.

Merk ook dat mijn zadel iets lager staat dan 20 jaar terug, bijna 1 cm.
Kan ook wel iest in de schoen zitten of pedaal, maar het is wel iets.

Shoorstone
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mar 2023 19:02

Shoorstone 07 mar 2023 17:29

Allright, bedankt voor de antwoorden. Denk dat ik mij de zwarte dan binnenkort zal aankopen!
Wanneer hij toekomt plaats ik hier nog een fotootje dan! ;)

Plaats reactie