Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Trek

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 mei 2022 22:07

Zelf vind ik 45 het fijnste qua windgevoeligheid en optisch doet het nauwelijks onder voor 50. Het is ook nog eens de lichtste optie, tel uit je winst.

De snelste grammenwinst voor de minste euro's? Bidonhouders en de expander....

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 22 mei 2022 09:31

Ik ben wel redelijk een all weather rijder en wil geen twee sets in de garage hebben hangen. De goedkoopste modellen 45mm van een merk als ffwd of zipp zijn nog enigszins betaalbaar dus dat sterkt me dan in mijn gedachten. Meer wil ik ook niet uitgeven.

Ik ben zeker geen weightweenie maar als ik de SL5 richting het gewicht kan krijgen van de SL6 ben ik tevreden. Ergens tussen mijn oren zit toch dat de SL5 een zware fiets is al merk je daar op het vlakke niets van.
En ik kom iedere kort trainingsrondje met een halve liter water nog in de bidon thuis.. 😳

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15823
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 22 mei 2022 09:45

bakboord1 schreef: 22 mei 2022 09:31 .........Ergens tussen mijn oren zit toch dat de SL5 een zware fiets is al merk je daar op het vlakke niets van.
.........
Ik heb de Domane SL5 gehad en die voelt standaard ook zwaar aan. De fietsheb ik indertijd volledig gestript en helemaal, zelfs de lagers, custom opnieuw opgebouwd. De "zwaarte" was er helemaal uit. :)

Wat jij met je Emonda zou kunnen doen.
- De banden
- Het zadel
- De seat mast (een carbon exemplaar kan je 2ehands voor weinig aanschaffen)
- Het stuur
- De stuurpen
- Een 11-25 cassette
- Remschijven
*Als je het stuur en stuurpen vervangt kan je meteen ook de kabelloop fatsoeneren want zeker in de grote maten is daar heel wat ruimte voor verfraaiing. :)

Stel je van de verkoop van je onderdelen niet teveel voor, je wielset zou ik trouwens altijd bijhouden. Je krijgt er niets voor maar het is wel een reserveset.
I know myself like no one else
Nothing to defend

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 23 mei 2022 08:49

Thanks. In die hoek wil ik het ook zoeken maar niet zo rigoureus als jij hebt gedaan.
Ik wist trouwens niet dat je met banden nog zo veel kunt winnen. 75gr per band is haalbaar. Dat is snelle winst.
Het meeste zal dus komen uit de wielset, banden en dan moet ik kiezen uit tubeless of latex binnen banden.
De Seatmast is eerder grammen sprokkelen maar wil ik wel naar Carbon. Ik denk daar ook comfort uit te halen. Helaas zie ik momenteel niets op marktplaats.

Voor het stuur kan ik naar het stuur van de sl6 maar wellicht heb je nog een betere tip. Ik fiets nooit met de handen in het midden. Altijd op de shifter of in de beugels.
Stuurpen mag iets meer richting geïntegreerde cockpit maar moet wel op mp of tweedehands.be te vinden zijn om het qua prijs leuk te houden.

Gebruikersavatar
remkolvb
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 06 apr 2011 10:35
Locatie: Bovenkarspel

Gebruikersavatar remkolvb 23 mei 2022 10:19

Giantico schreef: Heb je hier een foto van? Ben mijn Emonda ook aan het opbouwen. Zelfde combo xxx aero stuur en stuurpen. Ben benieuwd als ik hem ga ophalen. Nu mist de xxx stuurpen nog
Niet eerder aan toegekomen.. beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.... :roll:
Afbeelding

Afbeelding
Trek Emonda SL 6 Disc 2021
"Assumption is the mother of all fuckups"

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 mei 2022 11:26

Nice. Bewust voor gekozen om het wing-gedeelte ook in te wikkelen met stuurlint?
Less is bore

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15823
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 23 mei 2022 12:28

Ik vind dat je, zeker, van een XXX stuur wel meer mag laten zien.
Zo zou je ook kunnen wikkelen.
Stuurlint van boven naar beneden.jpg
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
remkolvb
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 06 apr 2011 10:35
Locatie: Bovenkarspel

Gebruikersavatar remkolvb 23 mei 2022 16:05

daniel1975 schreef: 23 mei 2022 11:26 Nice. Bewust voor gekozen om het wing-gedeelte ook in te wikkelen met stuurlint?
Zo werd het stuur geleverd door Hopmans vorig jaar.. en vind het wel prettig rijden als ik met de handen boven op rijd. Geen ervaring met de manier waarop Lcsmet rijdt.
Trek Emonda SL 6 Disc 2021
"Assumption is the mother of all fuckups"

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15823
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 mei 2022 17:49

remkolvb schreef: 23 mei 2022 16:05
daniel1975 schreef: 23 mei 2022 11:26 Nice. Bewust voor gekozen om het wing-gedeelte ook in te wikkelen met stuurlint?
Zo werd het stuur geleverd door Hopmans vorig jaar.. en vind het wel prettig rijden als ik met de handen boven op rijd. Geen ervaring met de manier waarop Lcsmet rijdt.
Dat rijdt nog "prettiger".
En het is ook, vind ik dan toch, nog eens veel mooier.

En nee het stuurlint blijft wel goed zitten. Dat stuurlint loskomt is iets van lang geleden toen het stuurlint nog echt lint was. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
remkolvb
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 06 apr 2011 10:35
Locatie: Bovenkarspel

Gebruikersavatar remkolvb 27 mei 2022 13:00

Ben ik ook niet bang voor, was zo geleverd. En lint nog niet aan vervanging toe, vind beide een optie. Wie weet doet ik het de volgende x ook wel zo op die manier als jou Lcsmet.
Trek Emonda SL 6 Disc 2021
"Assumption is the mother of all fuckups"

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 27 mei 2022 21:04

Vandaag is de SL5 afgeleverd.
Maatje 62 maar ik moet zeggen dat de balhoofdbuis minder erg is dan ik vreesde.
De fiets wordt direct voorzien van een powermeter zodat ik morgen mijn eerste ftp-test ooit kan doen.

Op het wensenlijstje staan:
Carbon wielen: DXC hoepels van bike24.de zijn wel erg betaalbaar met novatec naven. Niet top wel laagste prijs om 500gram van de wielen af te halen.
Seatmast, stuur en stuurpen van de SL6 staan ook op het programma. Dan ga ik 4.000km fietsen en komen er mooie skinwalls op die een stuk lichter zijn dan de huidige banden. Dan is de fiets bijna een kilo lichter dan de 9,2 kg in maat 62 dan ie nu weegt.
Ik had voor een andere fiets al zwart-oranje bidonhouders liggen en een zwart-oranje stuurlintje. Maar ik twijfel of ik oranje accenten op deze fiets wel zo mooi vind. Vrouw en kinderen wel maar ik denk dat ik bij zilver en zwart ga blijven.

Helaas ben ik nog geen tweedehands carbon seatmast tegengekomen die beter is geprijsd dan de nieuwprijs. Iemand een goede tip!?

Om lekker op de fiets te komen zitten wil ik nog een dynamische bike fit doen. Ik twijfel namelijk aan de stuurpenlengte en de stuurbreedte van 44cm. Ook zal er nog wel minstens een cm spacer onderuit gaan; dat is nu 4cm namelijk. Als ik dat allemaal goed heb mogen de kabels bij het stuur worden gefatsoeneerd. Zoals hierboven al staat zijn ze gewoon te lang. Helaas kan/durf ik dat niet zelf.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15823
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 27 mei 2022 22:06

bakboord1 schreef: 27 mei 2022 21:04 Vandaag is de SL5 afgeleverd.
Dan eerstdaags een mooie foto plaatsen als je wil :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie