Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Ksyrium SL 2004

airboy
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 nov 2005 22:01

airboy 09 nov 2005 22:36

Ik heb een klein jaar geleden een volledig nieuwe koersfiets gekocht met wielen Dura-ace model 2004 (16 spaken voor en achter).
Ik heb niets anders dan "kraak-problemen" met het achterwiel gehad (Shimano heefts ze zelfs tot tweemaal toe herspaakt, eerst machinaal en vervolgens met de hand, echter tevergeefs).
Heb thans Ksyriums SL 2004 aangeboden gekregen van winkel ter vervanging van de Dura-ace wielen. Zouden zeer goede wielen zijn.
ngelooflijk maar waar, reeds bij de eerste rit ermee hoor ik gekraak in het achterwiel. Hoe kan dit nu en wat kan je er aan doen (ik kan ze toch moeilijk weeral binnendoen, of wel?).

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 10 nov 2005 11:14

Ik weet wat er aan de hand is: ALLE Ksyriums worden met te weinig vet in de naven afgeleverd. Je moet de naaf uit elkaar (laten) halen en het binnen werk goed vetten. Dan is het gekraak over. Ik heb het van een franse ex-coureur geleerd en daarna heb ik NOOIT meer een kraak in de Ksyriums gehad.

Gr, Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 10 nov 2005 12:13

Quoten: Origineel geplaatst door Airboy op 09 November 2005


Ik heb een klein jaar geleden een volledig nieuwe koersfiets gekocht met wielen Dura-ace model 2004 (16 spaken voor en achter).
Ik heb niets anders dan "kraak-problemen" met het achterwiel gehad (Shimano heefts ze zelfs tot tweemaal toe herspaakt, eerst machinaal en vervolgens met de hand, echter tevergeefs).
Heb thans Ksyriums SL 2004 aangeboden gekregen van winkel ter vervanging van de Dura-ace wielen. Zouden zeer goede wielen zijn.
ngelooflijk maar waar, reeds bij de eerste rit ermee hoor ik gekraak in het achterwiel. Hoe kan dit nu en wat kan je er aan doen (ik kan ze toch moeilijk weeral binnendoen, of wel?).


die wielen wh7701 heb ik ook. Soms is de naaf iets te strak aangedraaid, waardoor de lager een beetje korrelig lopen.Ik heb ze open gemaakt vet erbij ( voor de zekerheid) en opnieuw afgesteld en nu lopen ze als een zonnetje en zonder speling.Hetzelfde geldt voor die wh-540 wielen van een vriend van mij. Daar moet ik nu de lagers van vervangen om dat die er telang mee heeft doorgereden ..lijjkt wel of de lager porreus geworden zijn, zo zien ze eruit !

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 10 nov 2005 15:00

Het is niet moeilijk, maar ik kan het je niet zo precies beschrijven. Er zit veel te weinig vet op de as. Mijn franse FM heeft al vaak bij Mavic er over geklaagd, maar ze gaan gewoon door met weinig vetten. ALS het van een spaak komt, helpt vloeibare vaseline wel eens, maar reken er maar dat het uit de as komt in 99,9 van de gevallen.

Gr, Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 nov 2005 15:43

Quoten: Origineel geplaatst door Diogenes op 10 November 2005

Ik weet wat er aan de hand is: ALLE Ksyriums worden met te weinig vet in de naven afgeleverd. Je moet de naaf uit elkaar (laten) halen en het binnen werk goed vetten. Dan is het gekraak over. Ik heb het van een franse ex-coureur geleerd en daarna heb ik NOOIT meer een kraak in de Ksyriums gehad.Gr, Diogenes

Leuk, die vooringenomen stellingen. Waarom ken ik dan ook legio mensen die totaal geen last hebben met hun Ksyriums?
Less is bore

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 10 nov 2005 15:47

>Leuk, die vooringenomen stellingen.
Ik word een beetje moe hiervan: als ik van het Mavic Service Centre hier hoor dat er meestal/altijd (te) weinig vet in de Ksyriums zit en dit wordt ook nog een keer bevestigd wordt door een ex-prof en Tour de France mecanicien, dan geloof ik dat. Vooral omdat ik zelf meerdere krakende Ksyriums heb gehad, die ophielden met kraken nadat er extra vet in was gedaan.

Maar als jij het beter weet dan een TdF mecanicien en het Service Centre : prima hoor. Dan doe jij lekker geen extra vet in jouw Ksyriums

> Waarom ken ik dan ook legio mensen die totaal geen last hebben met hun Ksyriums?
Misschien zijn die doof of hebben ze gewoon geluk?

Gr, Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

ubiker
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 okt 2005 21:09

ubiker 10 nov 2005 16:08

Quoten: Origineel geplaatst door Diogenes op 10 November 2005

>Leuk, die vooringenomen stellingen.Ik word een beetje moe hiervan: als ik van het Mavic Service Centre hier hoor dat er meestal/altijd (te) weinig vet in de Ksyriums zit en dit wordt ook nog een keer bevestigd wordt door een ex-prof en Tour de France mecanicien, dan geloof ik dat. Vooral omdat ik zelf meerdere krakende Ksyriums heb gehad, die ophielden met kraken nadat er extra vet in was gedaan. Maar als jij het beter weet dan een TdF mecanicien en het Service Centre : prima hoor. Dan doe jij lekker geen extra vet in jouw Ksyriums> Waarom ken ik dan ook legio mensen die totaal geen last hebben met hun Ksyriums?Misschien zijn die doof of hebben ze gewoon geluk?Gr, Diogenes


Nou niet zo lopen zeiken op elkaar, we zijn hier tenslotte om elkaar te helpen! Niet om te lopen bekvechten.. Maar ook ik rijd al 3 jaar zonder kraak met Ksyrium SSC SL (ga denk ik overstappen op SL). Nooit last van gehad en ook in mijn directe omgeving ook nooit iemand over gehoord.. Maar het zal dus wel zo zijn dat er krakende Ksyriums bestaan, anders zouden ze er geen ophef over maken.
Wat ik wel vreemd vind is dat het service centre bevestigd dat Ksyriums met te weinig vet geleverd worden, maar dit vervolgens dus blijkbaar niet doorgeven ofzo.. Anders zouden er dan toch zo stilletjes aan wel geen krakende Ksyriums meer zijn..

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 10 nov 2005 16:33

>Nou niet zo lopen zeiken op elkaar, we zijn hier tenslotte om elkaar te helpen! Niet om te lopen bekvechten..
Precies. Ik geef die tip omdat ik denk dat ik iemand ermee kan helpen,omdat ik zelf al in totaal zo'n 5-6 sets Ksyriums heb gehad, waarvan er enkele kraakten. Daarna ging ik naar mijn FM en zei altijd als ik een nieuwe set kocht, dat ze ze moesten behandelen alsof het kraakwielen waren. Dat betekende: extra vet erin. Ik heb NOOIT meer last gehad nadat er extra vet op de assen werd gedaan. Het is ook logisch dat kraken veroorzaakt wordt door iets dat droogloopt.

> Maar ook ik rijd al 3 jaar zonder kraak met Ksyrium SSC SL (ga denk ik overstappen op SL). Nooit last van gehad en ook in mijn directe omgeving ook nooit iemand over gehoord..
Ik heb zelf denk ik 1 op de 3 sets gehad die kraakten. Het ligt er waarschijnlijk aan waar het vet, dat ze er in doen, terecht komt.

Ik had zelf dus enkele SL sets, waarmee ik enorme problemen kreeg met het uitscheuren van de velgen. er kwamen scheurtjes vanuit de gaten waar de nippels in zitten. Dat is gratis (nou ja, ik moest wel arbeidsloon betalen) vervangen, omdat het probleem bekend was (productiefout zei mijn FM).

>Maar het zal dus wel zo zijn dat er krakende Ksyriums bestaan, anders zouden ze er geen ophef over maken.
Nou ja, je hoort Big Rosa er al over praten en ik heb een paar kraaksets gehad.

>Wat ik wel vreemd vind is dat het service centre bevestigd dat Ksyriums met te weinig vet geleverd worden, maar dit vervolgens dus blijkbaar niet doorgeven ofzo..
Het werd mij verteld. Toen ik het verhaal van krakende Ksyriums vertelde aan mijn FM in Frankrijk, zei hij, voordat ik hem de oplossing van het probleem vertelde: "ahh..te weinig vet, zoals altijd. Daarna was het zeker over ?" (maar dan in het frans).

Op de Mavic site staat een technische handleiding over de demontage van het freewheel. Je hebt alleen een inbussleutel nodig.
Je moet wel oppassen dat de veertjes en palletjes niet wegspringen.

Handleiding

Gr, Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 10 nov 2005 20:19

@ Airboy: een fiets kopen met Shimano wielen (zij het basics of de Dura-Ace versie) is een beetje om problemen vragen.
 
Over de Ksyriums: wat Diogenes zegt, nl. dat je bij het binnenkomen van Ksyriums deze best van extra vet voorziet, klopt volledig. Ik heb dit maanden geleden op dit forum al eens gezegd. Mijn fietsenmaker vet Mavic-wielen ook steeds extra in.Kraakprobleempjes kunnen het gevolg zijn, maar dat is niet het ergste want je hoort het als er iets schort. Vervelender is dat hierdoor het wiel sneller slijtage en speling vertoont! Dat ga je dus niet merken, Daniel1975, dat de oorzaak daar lag, maar het is wel zo. Veel Shimano wielen zijn overigens een ramp wat dat betreft en moet je na elke fietstocht in een regenbui terug in het vet steken.
Voor Ksyriums herhaal ik mijn stelling dat deze wielen absoluut niet van de kwaliteit zijn die je mag verwachten van een dergelijk duur wielenset. Iemand die in die prijsklasse systeemwielen gaat shoppen, zou ik echt doorsturen naar de Campagnolo wielen (Neutron, Eurus), de Fulcrums of Easton wielen!!
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 10 nov 2005 20:27

>Voor Ksyriums herhaal ik mijn stelling dat deze wielen absoluut niet van de >kwaliteit zijn die je mag verwachten van een dergelijk duur wielenset. Iemand >die in die prijsklasse systeemwielen gaat shoppen, zou ik echt doorsturen naar >de Campagnolo wielen (Neutron, Eurus), de Fulcrums of Easton wielen!!
VOLLEDIG mee eens! Ik had eigenlijk verwacht dat FIETS eens wat kritischer hierover zou schrijven........

Gr, Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

Plaats reactie