Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Advies over carbon wielen

pdegenaar
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 sep 2010 23:44
Locatie: Zoetermeer

pdegenaar 23 dec 2010 23:30

Ik ben aan het overwegen om in 2011 carbon wielen te kopen, maar ben een redelijke leek op het gebied van materialen. Ik heb veel discussies gevolgd op het forum, maar ontvang toch nog graag wat adviezen.
In 2009 heb ik een carbon racefiets gekocht (kuota kebel) met carbotech wielen. Het voelt nu al heerlijk om daar op te fietsen. Alleen over de wielen ben ik niet echt tevreden. Ik heb nu al 3x (!) een gebroken spaak gehad.
Om de fiets 'af te maken' en voor mijn eigen gevoel, lijkt een stap naar carbon wielen mij een verbetering. En het ziet er mooi uit!
Nu gaat het mij om de volgende dingen:
- welke velg hoogte is raadzaam;
- met alu rand of zonder;
- wat zijn de voors- en tegens bij het maken van een keuze.

Aan de wielen wil ik tussen 600 en 800 euro uitgeven.

Ik ben ongeveer 82 kilogram.
Wanneer genoeg te weinig is, is niets genoeg

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15958
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 23 dec 2010 23:46

Om niet steeds te moeten wisselen van remblokken is een alu remrand makkelijker.
De hoogte moet je zelf weten, wat je mooi vind staan in je fiets.
Zie eens op het forum voor foto's van fietsen met hoge carbon wielen.
Mavic Cosmic SL aan 619 Euro voor hoge wielen.
Dura Ace WH 24 CL aan 599 Euro voor lage wielen.

Zoek deze wielen maar eens op op het forum. Staan beide erg goed aangeschreven.

Succes nog.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 24 dec 2010 00:10

Na een zelfde gedachte en een speurtocht over diverse fora heb ik besloten dat ik beter mijn Eurussen kan blijven rijden. Weinig goede argumenten gevonden om een carbo setje aan te schaffen. Mijn budget van 1500e inmiddels al aardig besteed aan andere leuke prullaria........

krokie
Forum-lid
Berichten: 663
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:08

krokie 24 dec 2010 00:28

Ik stem voor hoge wielen. (Heb zelf een kebel met 2e hands Hed wielen 55mm, rijdt super zonder problemen). Hoewel de Cosmics denk ik de beste koop is, zou ik wel italiaanse stickers erop willen (Gipiemme, Ambrosio of zo). Aangezien ik de hogewielen voor toertochten en klimmen inwissel voor Fulcrums wil ik altijd een alu rand (ik ga geen remblokjes wisselen).
Voor wat betreft de velghoogte 55 mm gaat uitstekend, je moet iets meer opletten met windvlagen maar ja met dat weer heb ik vaak toch geen zin om te fietsen :-).
Infinito´s, FFWD en Kuiper vallen in dezelfde prijsklasse.
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 24 dec 2010 00:35

Krokie schreef:Aangezien ik de hogewielen voor toertochten en klimmen inwissel voor Fulcrums
Krokie schreef:velghoogte 55 mm gaat uitstekend, je moet iets meer opletten met windvlagen maar ja met dat weer heb ik vaak toch geen zin om te fietsen :-).


Exactly my point. Je moet dus afvragen waarom je carbo wielen wil.... En dan hebben we het nog niet gehad over regenachtige omstandigheden. Maar met klimmen, toertochten en windige omstandigheden zijn ze beter in te wisselen voor een setje Fulcrum's of Campa's..........

krokie
Forum-lid
Berichten: 663
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:08

krokie 24 dec 2010 01:11


Exactly my point. Je moet dus afvragen waarom je carbo wielen wil....


komt ie :-)
Omdat ze harder gaan, er veel vetter uitzien, lekkerder fietsen en zo'n lekker geluid maken. Ik gebruik ze oa voor mijn tria trainingen en tijdritjes.

De fulcrums zijn lelijk, passen qua stickers niet bij de fiets kosten geen drol (R5, dat wel) en daar heb ik een gatenkaas bergcassette op, dus wel fijn voor op reis.

Een Kebel verdient hoge wielen, al was het maar voor de looks
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 24 dec 2010 01:26

Wielen gaan net zo hard als dat je benen ze voortbewegen.
Lekker fietsen, lekker geluid, bijpassende stickers en looks? En dat allemaal voor een Kebel?

Koop een Ipod voor het geluid, ga daar wat vaker mee op de Tacx zitten in deze dagen en dan sta je weliswaar iets minder "vet" aan de start volgend jaar maar heb je ook een top geluidje en fiets je een stuk lekkerder......

Voor tria of criteriums zijn er zeker argumenten maar voor de gemiddelde idioot (waaronder moi-même) blijven enkel de looks. Dat punt heb je meer dan duidelijk gemaakt. Naast die geile wielen heb je dan zeker ook een bijpassende schoudertas uitgezocht voor je andere spulletjes......

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 24 dec 2010 01:28

Hoi,

Vraag is, welke wielen je ook kiest, wat je er mee wil gaan doen.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 24 dec 2010 01:35

Dank voor uw korte samenvatting......... :)

krokie
Forum-lid
Berichten: 663
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:08

krokie 24 dec 2010 09:06

Josebã schreef: En dat allemaal voor een Kebel?

Nog een argument. Fiets van TS is alweer uit 2009. Met een beetje te dure wielen heb je al snel weer een reden voor het upgraden van je frame.
Josebã schreef:Naast die geile wielen heb je dan zeker ook een bijpassende schoudertas uitgezocht voor je andere spulletjes......

Interessant. Heb je iets specifieks gezien?
Het is overigens een wijdverbreide misvatting om te denken dat het allemaal gaat over hoe hard je fietst, veel belangrijker is het waarop je fietst (ik citeer een op het forum actieve FM)
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 24 dec 2010 12:14

pdegenaar schreef: In 2009 heb ik een carbon racefiets gekocht (kuota kebel) met carbotech wielen.
Om de fiets 'af te maken' en voor mijn eigen gevoel, lijkt een stap naar carbon wielen mij een verbetering. En het ziet er mooi uit!
Nu gaat het mij om de volgende dingen:
- welke velg hoogte is raadzaam;
- met alu rand of zonder;
- wat zijn de voors- en tegens bij het maken van een keuze.


Zoals je hierboven ook al leest zijn er weinig rationele argumenten om te kiezen voor hogere carbon wielen. Maar... het oog wil ook wat! Persoonlijk deel ik jouw mening dat een setje hogere carbon wielen bij jouw Kebel een verbetering van het uiterlijk betekent.

De hoogte; hoge wielen zijn gevoeliger voor zijwind. Het is daarom handig om zowel je huidige wielen als je nieuwe hoge wielen te houden. Dan kun je wisselen al naar gelang de omstandigheden veranderen.

Maar... als je dat doet is het ook handig om nieuwe wielen te kiezen met aluminium remrand. Dan hoef je alleen je wielen te wisselen, niet je remblokjes. Als je voor vol carbon wielen kiest (zonder alu remrand) dan moet je namelijk ook andere remblokjes gebruiken als je van wielen wisselt.

Oftewel; als het vooral om het uiterlijk gaat en je het geld hebt om je oude wielset te houden, dan moet je het vooral doen gewoon omdat het mooi is!

Succes met je keuze.

joeriras
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 07 jan 2010 11:41

joeriras 24 dec 2010 19:42

Goedeavond allemaal,

Tegenwoordig hoeft je echt niet meer te wisselen van remblokjes zoals in de voorgaande reacties wordt beweerd.
Ben vandaag bij CC 53-11 in Bruchem geweest en daar een Giant TCR SL, Ex teamfiets opgehaald met een vriend van me.
Daarbij heeft hij 40mm Tube wielen gekocht van Quasar, daarnaast heeft hij een setje Quasar 58mm cillinder wielen maar hij hoeft bij het wisselen tussen deze wielsets NIET meer zijn remblokjes te verwisselen.

Nl. Het volgende is door Gijs ontwikkelt:
Combi Remblokjes;
Namelijk de ene helft werkt voor carbon en de andere helft voor een alu remrand.
Werkt perfect!

Het kost wel wat; Ik geloof 27 euro voor 2 remblokjes.
Maar dan hoef je nooit meer je remblokjes te verwisselen tijdens het wissel van de wielen.

Maar welke wielen moet je nou nemen?
In je budget een mooie setje gevonden;
Kuiper 50MM Full Carbon voor Draadbanden €749; Klik

Veel succes met de aankoop,
Bij vragen hoor ik het graag!

Joeri.
2010. Specialized Allez.
2011. Tweede Jaars Nieuweling.

Plaats reactie