Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

sportbril op sterkte

ruud63
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 nov 2005 21:58

ruud63 30 nov 2005 22:04

Hallo,
Ik ben brildragend (glazen + 5 met cylinder 2,25)
 
Ik heb al meerdere sportbril op sterkte gekocht maar op moment dat ik van gewone naar sportbril wissel geeft dit een totaal ander beeld.
 
Heeft iemand ervaring met dit soort problemen en misschien ook nog wel een oplossing.
 
Groet
 
Ruud

jee-es
Forum-lid
Berichten: 758
Lid geworden op: 03 feb 2005 15:12

jee-es 30 nov 2005 23:48

Quoten: Origineel geplaatst door Ruud63 op 30 November 2005


Hallo,
Ik ben brildragend (glazen + 5 met cylinder 2,25)
Ik heb al meerdere sportbril op sterkte gekocht maar op moment dat ik van gewone naar sportbril wissel geeft dit een totaal ander beeld.
Heeft iemand ervaring met dit soort problemen en misschien ook nog wel een oplossing.
Groet
Ruud

Ik heb zelf ook een bril. Op de fiets heb ik een BBB bril met lenzen die je er achter kan klikken. Deze lenzen zijn exact dezelfde sterkte als mijn gewone bril maar toch kijkt het net eist anders. Dit komt doordat de glazen in een net iets andere stand t.o.v. mijn ogen staan. Ook al is dit een heel klein verschil, je merkt het goed als je wisselt. Binnen 5 minuten ben ik er wel aan gewend en merk ik het niet meer.
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!

fietsernl
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 29 apr 2004 13:35

fietsernl 04 dec 2005 13:03

Ik heb ook -5. Mijn bril is een Rudy-project. De glazen heb bij mijn eigen optichien laten monteren. Ook het afstellenis daar gedaan. In eersdte instantie keek het net ietst anders. Na twee keer terug gegaan te zijn is nu het zicht identiek, en geeft het geen vertekeningen meer.
Wel heb ik last met de erge koud dat door de dubbele glazen achter elkaar, mijn voorzet glazenb steeds beslaan, en dat ik daarom mijn gewone bril maar opzet.
Dirk
 

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4347
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 04 dec 2005 20:46

Quote: Origineel geplaatst door Fietsernl op 04 December 2005
Wel heb ik last met de erge koud dat door de dubbele glazen achter elkaar, mijn voorzet glazenb steeds beslaan, en dat ik daarom mijn gewone bril maar opzet.
Dirk

Daarom rijd ik nu met lenzen. Maar ook met mijn voorzetbril kijkt het net anders als met mijn gewone bril, om het maar helemaal niet te hebben over het verschil met lenzen.Wel is het zo dat dat de eerste minuut zo is en daarna merk ik het niet meer.

fietsernl
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 29 apr 2004 13:35

fietsernl 07 dec 2005 11:36

Nee hij kijkt bij exact hetzelfde, geen vertrekening of wat dan ook. Alleen voor het beslaan met koud weer heb ik geen oplossing. Verder fiets ik niet zonder deze bril.
Ik heb wel lenzen gehad, maar dat wilde bij mij niet lukken.
Dirk
 
 

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 10 dec 2005 17:10

Quoten: Origineel geplaatst door scottwilko op 04 December 2005

Daarom rijd ik nu met lenzen. Maar ook met mijn voorzetbril kijkt het net anders als met mijn gewone bril, om het maar helemaal niet te hebben over het verschil met lenzen.Wel is het zo dat dat de eerste minuut zo is en daarna merk ik het niet meer.

Ja maar lenzen van +5 met een cilinder -2,25 bestaan volgens mij niet...
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 21 feb 2006 20:45

Ik hoop dat hier alsnog volk op dit forum komt kijken want ook ik ben op zoek naar een sportbril op sterkte die ook als zonnebril kan dienen. Had daarbij gedacht aan de Rudy Project Perception. Iemand ervaring hiermee en op wat moet je letten? Ik heb rechts -6,75; links -4 met cilinder -0,75 en as 175°.

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 22 feb 2006 20:38

Lijkt me een goede keuze. Bij de Perception kunnen ook de donkere glazen omhooggeklapt worden hetgeen mij een voordeel lijkt als je plots een donkere tunnel binnen fietst. Daarbij blijft het montuur met de glazen op sterkte gewoon voor je ogen zitten. Bij mijn Briko kan dat niet en als het donker wordt of in een tunnel dan mis ik die mogelijkheid toch wel.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 22 feb 2006 20:47

zoals ik ook elders al gemeld heb, heb ik enorm goede ervaringen met de adidas evil eye.. nu vind ik ook dat deze niet echt geschikt is om 'gewoon' als zonnebril te gebruiken.. nu heb ik de nieuwe evil eye besteld de "evil eye climacool" deze is ook nog best mooi als gewone zonnebril.

kijk hier voor de andere kleuren
http://www.gosportsspex.co.uk/AdidasEvi ... oolPro.asp

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 23 feb 2006 23:06

Dank je Marconi en Lancev7.
Ik heb vandaag de knoop doorgehakt en na lang speurwerk de Rudy Project Exception besteld in de 'LX/High Prescriptions' uitvoering. Het lijkt me een fantastische bril maar je moet natuurlijk altijd afwachten tot je hem mèt correctieglazen op hebt en de op- en afklikmechaniek zijn bedrijfszekerheid heeft bewezen.
Bij de Exception heb je 2 uitvoeringen, de LX en de standaard/low prescription uitvoering. Het verschil zit hem in de glasbreedte. De LX is 2 mm smaller, wat de dikte van het glas aan de randen binnen de perken houdt. Voor de rest zouden de voorzet-zonneglazen in beide types uitwisselbaar zijn.
Ik wou eerst de Perception maar bij de optieker, die P en Exc in voorraad had, bleek dat het uitklikken van het zonneglas bij de Exception vlotter verloopt. Bij de Perception moet je harder duwen en trekken, bij de Exception moet je, eenmaal je er de pak van hebt, geen kracht zetten. Ook is de zonneklep gradueel verstelbaar naar omhoog; bij de Perception gaat het in 1 klik naar 90 graden omhoog. De Exception is eigenlijk een verbeterde uitgave vd Perception en is ook nog maar sinds 2005 op de markt. Ook ligt de prijs 30€ duurder. Ik heb ook de indruk dat er bij de Exc meer ventilatie mogelijk is om aandampen tegen te gaan.
Wat zonneglas betreft: eerst dacht ik aan een 'cool' smoke black glas. Doch, wat mooi is aan de buitenkant is niet altijd goed voor jezelf, m.n. je ogen. Mij werd zowel door Rudy Project België, als de optieker(waar ik na lang zoeken bij terecht ben gekomen) het 'racing red' glas aanbevolen als 'het van het'. Een niet alledaagse kleur, maar naar het schijnt een lust voor je ogen bij een sublieme waarneming. Ik heb me laten overtuigen en moest ik er toch niet tevreden over zijn, dan blijft de mogelijkheid om een andere kleur te kiezen voor +- 30€ extra.
Lancev7, jouw Adidas lijkt me een correctie-zonneglasbril in sportbriluitvoering. Maar ik wou echt de combinatie zonnebril-heldere bril, telkens mèt correctie, anders moet je steeds 2 brillen meesleuren, tenzij je er geen bezwaar tegen hebt om avonds in het café met je zonnbril op te zitten of de donkere tunnels nog donkerder door te rijden.
Benieuwd wat mijn optieker er zal van bakken en of ik echt de juiste keuze heb gemaakt.
 
 

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 24 feb 2006 00:22

Zo, mijn allereerste foto op het net geplaatst, dankzij de info van Casran in 'hoe een plaatje op het forum plaatsen?'
Dit is dus de Rudy Project Exception, titanium versie. De mijne is de matt black versie met racing red glazen, maar daarvan nog geen plaatje gevonden. Straks mss zelf maar fotograferen.
 

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 25 feb 2006 20:19

Mooie bril, goede keuze Galibier. Ik wist niet eens dat de Exception een vebeterde versie van de Perception was. Zal dan ook wel mijn volgende bril worden!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Plaats reactie