Ispanningstest vragen
-
- Forum-lid
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 11 jan 2005 00:03
Ik heb vandaag op de universiteit mijn profielwerkstukonderzoeken uitgevoerd, waaruit voor mij de volgende waarden kwamen:
Max hf: 213
VO2 l/min 4,8
VO2max 74 ml/kg
Verder hebben we de volgende waarden:
VCo2, Ve(uitgeademde lucht totaal) en RQ en nog heel veel oninteressante waarden :p
Nu is mijn vraag:
Hoe mijn omslagpunt te berekenen! Ik heb geprobeerd naar VCO2 te kijken, en naar Ve, want daar zou je een knik in moeten vinden, maar bij mij zijn beiden een perfecte parabool...
Is de RQ waarde het omslagpunt? De RQ waarde is de opgenomen zuurstof gedeeld door het uitgeademde CO2 verschil.
Is het omslagpunt het punt waar die waarde boven de 1,0 uitkomt?
Groetjes,
Arne
p.s. Ik weet zeker dat de testgegevens kloppen, een vriend die meedeet heeft de test al eens 'officieel' bij contest uitgevoerd, en daar waren de waarden ongeveer gelijk.
Max hf: 213
VO2 l/min 4,8
VO2max 74 ml/kg
Verder hebben we de volgende waarden:
VCo2, Ve(uitgeademde lucht totaal) en RQ en nog heel veel oninteressante waarden :p
Nu is mijn vraag:
Hoe mijn omslagpunt te berekenen! Ik heb geprobeerd naar VCO2 te kijken, en naar Ve, want daar zou je een knik in moeten vinden, maar bij mij zijn beiden een perfecte parabool...
Is de RQ waarde het omslagpunt? De RQ waarde is de opgenomen zuurstof gedeeld door het uitgeademde CO2 verschil.
Is het omslagpunt het punt waar die waarde boven de 1,0 uitkomt?
Groetjes,
Arne
p.s. Ik weet zeker dat de testgegevens kloppen, een vriend die meedeet heeft de test al eens 'officieel' bij contest uitgevoerd, en daar waren de waarden ongeveer gelijk.
be Special, ride a Special
-
- Forum-lid
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 11 jan 2005 00:03
VU, bij faculteit bewegingswegenschappen.
Hoezo?
Hoezo?
be Special, ride a Special
Quoten: Origineel geplaatst door FietsFanaat op 08 December 2005
VU, bij faculteit bewegingswegenschappen.Hoezo?
Je omslagpunt is de knik in de lijn van de VO2 max. grafiek. Deze al zich rond 90% van je max. hs liggen. Na deze knik stijgt de lijn een stuk minder hard.
Als je de grafiek online kan zetten kan ik je zo vertellen waar het ongeveer zal liggen.
VU, bij faculteit bewegingswegenschappen.Hoezo?
Je omslagpunt is de knik in de lijn van de VO2 max. grafiek. Deze al zich rond 90% van je max. hs liggen. Na deze knik stijgt de lijn een stuk minder hard.
Als je de grafiek online kan zetten kan ik je zo vertellen waar het ongeveer zal liggen.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel
Quoten: Origineel geplaatst door FietsFanaat op 08 December 2005
VU, bij faculteit bewegingswegenschappen.Hoezo?
Ik studeer in rotterdam. En ik heb in februari een fietstest dus ik wil weten of ze zo'n inspanningstest kunnen doen. Lijkt me wel handig als dat gratis op de uni kan.
VU, bij faculteit bewegingswegenschappen.Hoezo?
Ik studeer in rotterdam. En ik heb in februari een fietstest dus ik wil weten of ze zo'n inspanningstest kunnen doen. Lijkt me wel handig als dat gratis op de uni kan.
-
- Forum-lid
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 11 jan 2005 00:03
Op de VU konden ze dat in ieder geval doen, maar dan wel voor ons profielwerkstuk.
bij deze de grafieken, ik heb één vermogen tegenover vo2max, met gemiddelden vo2max en één keer vo2max tegenover de tijd
Groetjes,
Arne
bij deze de grafieken, ik heb één vermogen tegenover vo2max, met gemiddelden vo2max en één keer vo2max tegenover de tijd
Groetjes,
Arne
be Special, ride a Special
Ok ik heb even de lijnen proberen te trekken.Maar ik vindt dat je VO2 max. nog wel erg lang doorloopt nadat je je omslagpunt gepasseerd bent.
Er zit wel een knikje, maar die is niet echt duidelijk. Normaal gesproken buigt hij echt af nadat je het omslagpunt gepasseerd bent. Ik zit bijv. op een VO2 van 68 op omslagpunt. en mijn max. zit op 72. Dat terwijl ik na mijn omslagpunt nog 3-4 minuten (van de 17) heb doorgereden.Ik zou zeggen dat je omslagpunt rond de 10 min. zit. Er zit daar een lichte afbuiging van je VO2. Iemand een andere mening?:
Ik vindt het ook een vrij korte test. Denk dat je toch wel minimaal 15 min. moet hebben gereden.
Er zit wel een knikje, maar die is niet echt duidelijk. Normaal gesproken buigt hij echt af nadat je het omslagpunt gepasseerd bent. Ik zit bijv. op een VO2 van 68 op omslagpunt. en mijn max. zit op 72. Dat terwijl ik na mijn omslagpunt nog 3-4 minuten (van de 17) heb doorgereden.Ik zou zeggen dat je omslagpunt rond de 10 min. zit. Er zit daar een lichte afbuiging van je VO2. Iemand een andere mening?:
Ik vindt het ook een vrij korte test. Denk dat je toch wel minimaal 15 min. moet hebben gereden.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel
-
- Forum-lid
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 11 jan 2005 00:03
Ik ben inderdaad niet ver doorgereden, m'n rq-waarde zat op 1,11, terwijl de rest op 1,18 en eentje zelfs op 1,26 zat.
Mentaal verhaal denk ik
Thanks so far
Mentaal verhaal denk ik

Thanks so far
be Special, ride a Special
-
- Forum-lid
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 11 jan 2005 00:03
De onderzoekers bepaalden de hartfrequentie corresponderend met de
ventilatiedrempel volgens (a) de V-slope methode: een sterkere toename van de VCO2 ten opzichte van de VO2
(HF-vsl)
Hoogeveen en collegae concludeerden op basis van deze resultaten dat met name de Vslope
en de VE/VO2 methode geschikt zijn voor het bepalen en het gebruik van de ventilatiedrempel in de praktijk.
Bij de V-slope methode zou is het heel duidelijk dat na 9,5, dus bij het volgende punt 10 de VCO2 erg toeneemt.
Dit klopt precies met de 10 minuten die Coulthard al dacht (bedankt daarvoor trouwens!)
Dit betekent dat mijn omslagpunt rond de 202-203 ligt, erg hoog!
Groetjes,
Arne
ventilatiedrempel volgens (a) de V-slope methode: een sterkere toename van de VCO2 ten opzichte van de VO2
(HF-vsl)
Hoogeveen en collegae concludeerden op basis van deze resultaten dat met name de Vslope
en de VE/VO2 methode geschikt zijn voor het bepalen en het gebruik van de ventilatiedrempel in de praktijk.
Bij de V-slope methode zou is het heel duidelijk dat na 9,5, dus bij het volgende punt 10 de VCO2 erg toeneemt.
Dit klopt precies met de 10 minuten die Coulthard al dacht (bedankt daarvoor trouwens!)
Dit betekent dat mijn omslagpunt rond de 202-203 ligt, erg hoog!
Groetjes,
Arne
be Special, ride a Special
Wat is de nauwkeurigheid van al die metingen in het algemeen ?
Heb zelf bij het SMA in Heerlen een onderzoek gedaan, maar mijn Vo2 max schijnt slecht 54 te zijn. Mijn vermogen is echter 423 Watt. Deze meting is eind november gedaan.
Mijn omslagpunt leek wel te kloppen met m'n eigen bevindingen (163).
Gedurende Wintertraining (D1/D2) en langzaam overgaan naar D3/Weerstand / Interval in Feb / Maart, zie je dan een heel ander profiel als je de keuring in Maart opnieuw laat doen??
Hoeveel kun je winnen in Vo2 / Vermogen gedurende winter/voorjaar training (duur/interval/kracht training) ?
Ik train nog maar 1.5 jaar, dus ben benieuwd wat er nog te winnen valt.
Heb zelf bij het SMA in Heerlen een onderzoek gedaan, maar mijn Vo2 max schijnt slecht 54 te zijn. Mijn vermogen is echter 423 Watt. Deze meting is eind november gedaan.
Mijn omslagpunt leek wel te kloppen met m'n eigen bevindingen (163).
Gedurende Wintertraining (D1/D2) en langzaam overgaan naar D3/Weerstand / Interval in Feb / Maart, zie je dan een heel ander profiel als je de keuring in Maart opnieuw laat doen??
Hoeveel kun je winnen in Vo2 / Vermogen gedurende winter/voorjaar training (duur/interval/kracht training) ?
Ik train nog maar 1.5 jaar, dus ben benieuwd wat er nog te winnen valt.
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24328
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende