Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Ispanningstest vragen

mtb-biker
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2005 22:55

mtb-biker 15 dec 2005 14:23

Goed gezien. Woog 88.5 tijdens de keuring, maar zit nu reeds op 86, maar kan naar 82-83 kg gaan.

mtb-biker
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2005 22:55

mtb-biker 15 dec 2005 14:27

Andere vraag: Hoeveel vermogen kun je winnen gedurende de winter als je relatief kort aan het fietsen bent (1.5 jr) ? (Procentueel gezien)

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 15 dec 2005 14:29

En is het max. vermogen of vermogen bij omslagpunt?

mtb-biker
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2005 22:55

mtb-biker 15 dec 2005 14:58

Max. Vermogen op die dag. (had dag ervoor nog getrained 2 uur). Ben gewoon benieuwd of er nog veel winst te halen valt door kracht training, en zo ja, waar mijn specifiek max. vermogen dan ongeveer op uit komt in het voorjaar

veeteetje
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 mar 2005 14:35

veeteetje 15 dec 2005 15:06

Quoten: Origineel geplaatst door MTB-biker op 14 December 2005


Wat is de nauwkeurigheid van al die metingen in het algemeen ?
Heb zelf bij het SMA in Heerlen een onderzoek gedaan, maar mijn Vo2 max schijnt slecht 54 te zijn. Mijn vermogen is echter 423 Watt. Deze meting is eind november gedaan.
Apart... mijn Vo2 max/kg is 53 en volgens de onderzoeker was dat erg hoog en kan ik zeker nog een eind groeien. Hij kon aan mijn Vo2 max zien dat ik erg veel gesport had vroeger. Mijn vermogen is 305 watt maximaal en 5,3 watt/kg. Schijnt allemaal zeker niet verkeerd te zijn, integendeel...
Mijn omslagpunt leek wel te kloppen met m'n eigen bevindingen (163).
Gedurende Wintertraining (D1/D2) en langzaam overgaan naar D3/Weerstand / Interval in Feb / Maart, zie je dan een heel ander profiel als je de keuring in Maart opnieuw laat doen??
Dan verwacht ik dat je wattage maximaal gezien en als je gewicht gelijk blijft per kg wel gestegen is...
Hoeveel kun je winnen in Vo2 / Vermogen gedurende winter/voorjaar training (duur/interval/kracht training) ?
Vo2 max is niet trainbaar, misschien een minimaal verschil. Vermogen is iets dat je in de wintermaanden ideaal kunt trainen door bijv. krachtblokjes te doen. Eerst lekker warm fietsen en daarna blokjes opbouwend van 3 naar 10 minuten op 52*12 en dan 60-65 RPM draaien. Zorg dat je net onder je OP blijft... na elk blok herstel je zonder enige weerstand tot in je D1 zone en dan doe je weer een blok (6 tot 10 blokken per keer afhankelijk van de duur van je blok). Met een week of vier tot vijf zou je hier wat van moeten merken.
Ik train nog maar 1.5 jaar, dus ben benieuwd wat er nog te winnen valt.


_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 15 dec 2005 15:13

@veeteetje
Er zit een behoorlijk verschil in VO2max tussen mannen en vrouwen, zie bijvoorbeeld:
http://www.conditietesten.nl/vo2maxtabel.htm
en
http://www.wvc.vlaanderen.be/gezondspor ... opname.htm

mtb-biker
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2005 22:55

mtb-biker 15 dec 2005 15:27

Quoten: Origineel geplaatst door Veeteetje op 15 December 2005


Quoten: Origineel geplaatst door MTB-biker op 14 December 2005


Wat is de nauwkeurigheid van al die metingen in het algemeen ?
Heb zelf bij het SMA in Heerlen een onderzoek gedaan, maar mijn Vo2 max schijnt slecht 54 te zijn. Mijn vermogen is echter 423 Watt. Deze meting is eind november gedaan.
Apart... mijn Vo2 max/kg is 53 en volgens de onderzoeker was dat erg hoog en kan ik zeker nog een eind groeien. Hij kon aan mijn Vo2 max zien dat ik erg veel gesport had vroeger. Mijn vermogen is 305 watt maximaal en 5,3 watt/kg. Schijnt allemaal zeker niet verkeerd te zijn, integendeel...
Mijn omslagpunt leek wel te kloppen met m'n eigen bevindingen (163).
Gedurende Wintertraining (D1/D2) en langzaam overgaan naar D3/Weerstand / Interval in Feb / Maart, zie je dan een heel ander profiel als je de keuring in Maart opnieuw laat doen??
Dan verwacht ik dat je wattage maximaal gezien en als je gewicht gelijk blijft per kg wel gestegen is...
Hoeveel kun je winnen in Vo2 / Vermogen gedurende winter/voorjaar training (duur/interval/kracht training) ?
Vo2 max is niet trainbaar, misschien een minimaal verschil. Vermogen is iets dat je in de wintermaanden ideaal kunt trainen door bijv. krachtblokjes te doen. Eerst lekker warm fietsen en daarna blokjes opbouwend van 3 naar 10 minuten op 52*12 en dan 60-65 RPM draaien. Zorg dat je net onder je OP blijft... na elk blok herstel je zonder enige weerstand tot in je D1 zone en dan doe je weer een blok (6 tot 10 blokken per keer afhankelijk van de duur van je blok). Met een week of vier tot vijf zou je hier wat van moeten merken.
Ik train nog maar 1.5 jaar, dus ben benieuwd wat er nog te winnen valt.




Thanks for the tips !! Ik ben wel een beetje voorzichtig om niet te snel met D3 / Omslag punt training te beginnen zo vroeg in de winter. Wil me eerst toeleggen op een zeer goede basis (lange D1 duurtrainingen), aangezien ik dit toch wel van erg veel trainingsboeken leer dat een goede basis (D1 duurtraining) erg veel nut heeft.  Leuk om te horen dat je je vermogen dus nog flink op kunt schroeven.
Ben met m'n vermogen op rechte stukken al redelijk rap, maar berg-op zou ik nog sneller kunnen door ~ 5 kg kwijt te raken en door meer vermogen te leveren (bij een HF die ik lang vol kan houden).
Wil ook eens de Rosier test gaan doen van het blad Fiets, en kijken wat ik scoor in het voorjaar.

fietsfanaat
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 11 jan 2005 00:03

fietsfanaat 15 dec 2005 16:12

Quote: Origineel geplaatst door Veeteetje op 15 December 2005
Quoten: Origineel geplaatst door MTB-biker op 14 December 2005Wat is de nauwkeurigheid van al die metingen in het algemeen ?Heb zelf bij het SMA in Heerlen een onderzoek gedaan, maar mijn Vo2 max schijnt slecht 54 te zijn. Mijn vermogen is echter 423 Watt. Deze meting is eind november gedaan. Apart... mijn Vo2 max/kg is 53 en volgens de onderzoeker was dat erg hoog en kan ik zeker nog een eind groeien. Hij kon aan mijn Vo2 max zien dat ik erg veel gesport had vroeger. Mijn vermogen is 305 watt maximaal en 5,3 watt/kg. Schijnt allemaal zeker niet verkeerd te zijn, integendeel... Mijn omslagpunt leek wel te kloppen met m'n eigen bevindingen (163).Gedurende Wintertraining (D1/D2) en langzaam overgaan naar D3/Weerstand / Interval in Feb / Maart, zie je dan een heel ander profiel als je de keuring in Maart opnieuw laat doen??Dan verwacht ik dat je wattage maximaal gezien en als je gewicht gelijk blijft per kg wel gestegen is... Hoeveel kun je winnen in Vo2 / Vermogen gedurende winter/voorjaar training (duur/interval/kracht training) ?Vo2 max is niet trainbaar, misschien een minimaal verschil. Vermogen is iets dat je in de wintermaanden ideaal kunt trainen door bijv. krachtblokjes te doen. Eerst lekker warm fietsen en daarna blokjes opbouwend van 3 naar 10 minuten op 52*12 en dan 60-65 RPM draaien. Zorg dat je net onder je OP blijft... na elk blok herstel je zonder enige weerstand tot in je D1 zone en dan doe je weer een blok (6 tot 10 blokken per keer afhankelijk van de duur van je blok). Met een week of vier tot vijf zou je hier wat van moeten merken.Ik train nog maar 1.5 jaar, dus ben benieuwd wat er nog te winnen valt.



Deze discussie is erg leuk :)

Hier doe ik namelijk mijn profielweristuk over ;)

Ik zit diep in de literatuur, allemaal boeken en literatuur van inspanningsfysiologen, doktoren en bewegingswetenschappers aan het bestuderen!

Wat zeker is, is dat je VO2max trainbaar is!
De één zegt maximaal 5-15%, een ander heeft onderzocht dat dit gemiddeld 20% is.

http://www.brianmac.demon.co.uk/vo2max.htm

Daar staan wat grafieken voor wat 'normaal', en wat 'goed' is voor bepaalde leeftijden.

Verder geldt dat VO2max natuurlijk niet alles zegt! VO2max is eigenlijk in liters, en zegt wat over je totale zuurstofopname per minuut. Dit kan je omrekenen naar ml/kg, maar de vraag is waar je dan naar kijkt.

Verder is aan een hoog VO2max wél te zien of je aanleg hebt voor duursport of niet, en is een hele hoge VO2max voor sommige sporten (marathon, cross-country skiën) zelfs een vereiste, maar het is niet zo dat degene met de hoogste VO2max ook per definitie de snelste is

A.S. maandag moet ik mijn theoriegedeelte af hebben, voor geïnteresseerden, mail mij op

eternal_ravage @hotmail.com

Groetjes
be Special, ride a Special

veeteetje
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 mar 2005 14:35

veeteetje 15 dec 2005 16:20

Quoten: Origineel geplaatst door *PFW* op 15 December 2005


@veeteetje
Er zit een behoorlijk verschil in VO2max tussen mannen en vrouwen, zie bijvoorbeeld:
http://www.conditietesten.nl/vo2maxtabel.htm
en
http://www.wvc.vlaanderen.be/gezondspor ... opname.htm


Ow... gelukkig...
Zit ik toch nog in de laatste rij bij "uitstekend"...

veeteetje
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 mar 2005 14:35

veeteetje 15 dec 2005 16:26





Thanks for the tips !! Ik ben wel een beetje voorzichtig om niet te snel met D3 / Omslag punt training te beginnen zo vroeg in de winter. Wil me eerst toeleggen op een zeer goede basis (lange D1 duurtrainingen), aangezien ik dit toch wel van erg veel trainingsboeken leer dat een goede basis (D1 duurtraining) erg veel nut heeft.  Leuk om te horen dat je je vermogen dus nog flink op kunt schroeven.
Het ligt er aan wanneer je seizoen begint... Ik heb vanaf begin september tot half november aan mijn basis gewerkt en ben nu sinds twee weken bezig met die krachtblokken. Dat doe ik dan tot half januari en dan komt het intervalstuk erbij en hoop ik zo in maart in vorm te zijn. Niet in topvorm uiteraard... ik heb slechts een paar momenten waarop ik wil pieken: da's rond in de periode van half april en begin juli en hopelijk nog eentje eind augustus... uiteraard ook tijdens het DK!! Maar ik weet nog niet wanneer dat is...
Wat ook best belangrijk is om te weten, is het wattage bij je OP. Ik zit daarmee zelf op 240 watt maar dat zou naar 250/260 watt moeten in mijn geval. Hoe dat bij mannen zit, weet ik eigenlijk niet.
Ben met m'n vermogen op rechte stukken al redelijk rap, maar berg-op zou ik nog sneller kunnen door ~ 5 kg kwijt te raken en door meer vermogen te leveren (bij een HF die ik lang vol kan houden).
Ik denk dat het door je maximale wattage komt dat je op het vlakke redelijk snel bent... het wattage per kg zegt volgens mij meer over je klimvermogen maar dat weet ik niet zeker dus idd als je kilo's kwijt raakt (en daarbij niet inboet aan kracht) zou je klimvermogen moeten vergroten. Al is dat ook deels wel een kwestie van de juiste techniek omhoog hanteren!
Wil ook eens de Rosier test gaan doen van het blad Fiets, en kijken wat ik scoor in het voorjaar.


_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 15 dec 2005 16:32

Quoten: Origineel geplaatst door Veeteetje op 15 December 2005


 
Ow... gelukkig...
Zit ik toch nog in de laatste rij bij "uitstekend"...


Goed voor de gemoedsrust, je was toch niet geschrokken

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 15 dec 2005 16:38

Quoten: Origineel geplaatst door Veeteetje op 15 December 2005






Thanks for the tips !! Ik ben wel een beetje voorzichtig om niet te snel met D3 / Omslag punt training te beginnen zo vroeg in de winter. Wil me eerst toeleggen op een zeer goede basis (lange D1 duurtrainingen), aangezien ik dit toch wel van erg veel trainingsboeken leer dat een goede basis (D1 duurtraining) erg veel nut heeft.  Leuk om te horen dat je je vermogen dus nog flink op kunt schroeven.
Het ligt er aan wanneer je seizoen begint... Ik heb vanaf begin september tot half november aan mijn basis gewerkt en ben nu sinds twee weken bezig met die krachtblokken. Dat doe ik dan tot half januari en dan komt het intervalstuk erbij en hoop ik zo in maart in vorm te zijn. Niet in topvorm uiteraard... ik heb slechts een paar momenten waarop ik wil pieken: da's rond in de periode van half april en begin juli en hopelijk nog eentje eind augustus... uiteraard ook tijdens het DK!! Maar ik weet nog niet wanneer dat is...
Wat ook best belangrijk is om te weten, is het wattage bij je OP. Ik zit daarmee zelf op 240 watt maar dat zou naar 250/260 watt moeten in mijn geval. Hoe dat bij mannen zit, weet ik eigenlijk niet.
Ben met m'n vermogen op rechte stukken al redelijk rap, maar berg-op zou ik nog sneller kunnen door ~ 5 kg kwijt te raken en door meer vermogen te leveren (bij een HF die ik lang vol kan houden).
Ik denk dat het door je maximale wattage komt dat je op het vlakke redelijk snel bent... het wattage per kg zegt volgens mij meer over je klimvermogen maar dat weet ik niet zeker dus idd als je kilo's kwijt raakt (en daarbij niet inboet aan kracht) zou je klimvermogen moeten vergroten. Al is dat ook deels wel een kwestie van de juiste techniek omhoog hanteren!
Wil ook eens de Rosier test gaan doen van het blad Fiets, en kijken wat ik scoor in het voorjaar.




Bij mannen liggen de watt/kg's vaak ook wat hoger (afhankelijk van het niveau natuurlijk).
 

Plaats reactie