Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Loslopende Honden

tony
Forum-lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 16 nov 2005 20:19

tony 11 dec 2005 17:05

Vanmorgen weer ff getraind en wat kom je weer tegen een hond die op de weg of naast het fietspad loopt of hij zit ff te kakken, en als je langs fietst schrikt het beest en steekt net voor je wiel de weg over,je duikt gelijk vol in de ankers en het gaat weer net goed,als je dan tegen ze baas zegt hij dat beest aan de lijn moet houden dan staan ze je nog raar aan te kijken ook,ik vind wel als je dat hondje uitlaat hou hem aan de lijn en niet aan zo'n zogenaamde uitloopkatrol  zodat dat beest nog 10 meter van de eigenaar afloopt want als het beessie dan binnengehaald wordt ga je op je muil door een lijn die over de weg heen loopt, ik denk dat er wel meerdere renners dit bekend in de oren klinkt.
Cameraman/Editor/ HD Videoproducties.
Zannata Z45 Cyclocross

ilfalco2004
Forum-lid
Berichten: 1604
Lid geworden op: 10 dec 2004 08:17

ilfalco2004 11 dec 2005 17:07

Jaren geleden is een lid van mijn oude fietsclub door een loslopende hond zwaar gewond geraakt. Je stuit op veel onbegrip als je iets zegt van loslopende honden.
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die

schmo
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 12 feb 2005 12:47

schmo 11 dec 2005 17:41

Honden bezitters kunnen nou eenmaal niet begrijpen dat iemand anders hun kleine hartedief een stront!vervelend, stinkend mormel vinden. Ik hou altijd een beetje vaart in bij honden met de handjes bij de rem en dat is voor de meeste hondeneigenaren al aanleiding om hun debielste smoel uit de kast te halen. En als er wat gebeurd krijg je het ge-eikte "doet-ie anders nooit hoor", of erger je krijgt de schuld van het hele gebeuren, hoe durf je Fifi zo te laten schrikken! Een hond is een poepkanon, een sta-in-de-weg en een potentiele bijter. Zo'n ding hou je aan de lijn en je ruimt de rotzooi er achter op en als-ie van de laatste categorie is hou je hem bij de kindertjes vandaan. He, dat lucht lekker op!

bandit
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 14 feb 2005 19:42

bandit 11 dec 2005 18:28

Ik heb ooit eens vol in de ankers gemoeten nadat een hond plots overstak, op een 80 km-weg welteverstaan. Al scheldend en tierend tot stilstand gekomen in de berm, waarna ik een vent, die aan de andere kant liep toeschreeuwde of hij "die k*thond niet bij zich kon houden", waarop de man droogjes reageerde: "die hond hoort niet bij mij." Uit mijn ooghoeken zag ik hoe de hond kwispelend een erf opliep..... Afin, ik denk niet dat hondenbezitters beseffen hoe het voelt om met 30 per uur, vastgeklikt aan je fiets, een hond voor je wielen te krijgen.
Overigens zijn het niet alleen hondenbezitters die de fietspaden terroriseren. Wandelaars, ruiters (die kloteknollen op dat pad te sch*jten!), bejaarden, ....(vul verder zelf in) kunnen er ook wat van. 
Ik hoop trouwens nooit een hond echt aan te rijden, want naast de waarschijnlijke valpartij, lijkt het me ook vreselijk zo'n hond(je) te bezeren en/of doden. Dat beestje weet vaak niet beter en kan er niet echt wat aan doen.
Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 11 dec 2005 18:33

>Overigens zijn het niet alleen hondenbezitters die de fietspaden terroriseren. >Wandelaars, ruiters (die kloteknollen op dat pad te sch*jten!), bejaarden, ....(vul verder zelf in) kunnen er ook wat van.
Hier heb ik nog nooit gezien dat een bejaarde zijn broek zien liet zakken om zijn behoefte op het fietspad te doen. Of bedoelde je dat niet?

Gr, Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

bandit
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 14 feb 2005 19:42

bandit 11 dec 2005 18:36

Quoten: Origineel geplaatst door Diogenes op 11 December 2005

>Overigens zijn het niet alleen hondenbezitters die de fietspaden terroriseren. >Wandelaars, ruiters (die kloteknollen op dat pad te sch*jten!), bejaarden, ....(vul verder zelf in) kunnen er ook wat van. Hier heb ik nog nooit gezien dat een bejaarde zijn broek zien liet zakken om zijn behoefte op het fietspad te doen. Of bedoelde je dat niet? Gr, Diogenes

Ik hou inmiddels overal rekening mee.
Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!

jimbo
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 12 sep 2005 22:22

jimbo 11 dec 2005 18:48

Big rosa schreef: "....maar heb een verschrikkelijke pleuris hekel aan rotweillers..."

Hoef ik je niet hier thuis uit te nodigen

Ik heb er 3. En nog jaren aan hondesport gedaan. Zelf pakwerker geweest en geef nu nog les op een hondenschool op zaterdag ook. Het ligt allemaal aan de verantwoordelijkheid van de bazen. Die loslopende honden zijn net zo lastig als mtb ers die je van de sokken gassen in een gebied wat bedoeld is om te wandelen of wielrenners die je zo hardmogelijk willen inhalen zonder ook maar een signaal te geven als je net met je kleine van 4 aan het fietsen bent.

Kortom: Als iedereen rekening met elkaar houd is alles leuker!
CC, agr 100; limo 100

jee-es
Forum-lid
Berichten: 758
Lid geworden op: 03 feb 2005 15:12

jee-es 11 dec 2005 19:01

Dieren in het algemeen en honden in het bijzonder zijn een dankbaar onderwerp voor aansprakelijkheidsjuristen (in spe) zoals ik. Uitgangspunt is dat de bezitter van een dier aansprakelijk is voor de door het dier aangerichte schade. Een bezitter van een hond behoort te weten (of hij dat werkelijk begrijpt maakt niet uit) dat een loslopende hond gevaar kn opleveren voor het overige verkeer. Het hangt er vanaf in welke omgeving hij zijn hond laat loslopen. Is dat midden op de heide dan zal dat minder gevaar opleveren dan dat hij dat op een drukke weg doet. In zijn algemeenheid moet een hondebezitter (of is het tegenwoordig hondenbezitter  ) ervan uitgaan dat als zijn hond op een fietspad loopt dit gevaar kan opleveren voor fietsers. Ik zou niet gelijk willen aannemen dat het daarom gelijk verboden is om de hond op het fietspad te laten lopen. Wel dient hij erop te letten dat hij het verkeer niet hindert met zijn hond. Hierbij zal hij mogen uitgaan van een normale gang van zaken op een fietspad. Hij hoeft er geen rekening mee te houden dat er een motorrijder met 120km/u over het fietspad voorbij raast. Wel zou hij rekening moeten houden met fietsers die daar met een snelheid van 20km/u voorbij rijden. De vraag is of hj ook rekeing dient te houden dat er fietsers zijn (zoals wij) die iets sneller rijden. Dat hangt helemaal van de situatie af. De wielrenner aan de andere kant moet ook rekening houden dat niet alle overige weggebruikers rekening zullen houden met zijn hogere snelheid. De wielrenner moet er op bedacht zijn dat hij niet of slechts later wordt opgemerkt. Hij moet daarop ook anticiperen door bijvoorbeeld al eerder af te remmen, met grotere bocht om fietsers/voetgangers heen te rijden, vaker/ eerder te bellen etc.  
Het betreft dus in dit geval een situatie waar beide weggebruikers extra oplettend dienen te zijn. Als je de hond al 50 meter van te voren midden op het fietspad ziet lopen en je blijft met 40km/u doorrijden en rijdt hem vervolgens aan en loopt daarbij schade op dan zou ik denken dat de eigenaar van de hond, ondanks dat deze zelf ook fout was niet aansprakleijk zou zijn voor het volle bedrag, maar eerder voor een percentage. Anders is als de hond opeens vanachter een struik het fietspad opspringt en je hem met geen mogelijkheid meer kan ontwijken. Het hangt dus allemaal erg van de situatie af. Men kan dus niet per definitie ervan uitgaan dat de bezitter van een hond aansprakelijk is. Het is echter wel een uitgangspunt. Ik heb zelf dergelijke situaties meegemaakt en dan reageer ik over het algemeen ook niet zo rustig en doordacht maar eerder op een wijze die Big Rosa hierboven beschrijft  . Zeer begrijpelijk uiteraard maar niet altijd de beste en nog minder vaak een juiste daar er op de wielrenner ook een extra zorgplicht rust!
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!

tony
Forum-lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 16 nov 2005 20:19

tony 11 dec 2005 19:34

Ik ben gelukkig niet de enige die last heeft van die hondjes, maar ja zo zijn er nog wel meer situaties op de weg waar een wielrenner mee in de problemen kan komen bv paarden en voetgangers op het fietspad, maar laatst had ik wel een probleem nl: ik reed op de landingsbaan van schiphol met me fietsie komt er opeens een Boeing 747 uit de lucht vallen nou toch maar ff netjes aan de kant gegaan
Cameraman/Editor/ HD Videoproducties.
Zannata Z45 Cyclocross

stefanvd
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 okt 2005 17:50

stefanvd 11 dec 2005 19:34

Ik ben het eens met de meesten hier. Heel veel mensen denken dat als ze zeggen ''kom eens hier'' dat die hond dat even snel doet. Ze houden hele verhalen tegen die beesten. Ik heb wel eens gehad dat ik langs een baasje reed en die gooide op dat moment een tennisbal tegelijk met mij mee zodat die hond erachter aan ging. Ik snap ook wel dat het fietspad niet alleen voor wielrenners is. Laatst reed er een klein kind op een driewieler met ouders ernaast, dan wil ik best langzaam gaan rijden. Maar bij honden.....Het ligt inderdaad niet aan de hond, dat is ook maar een wild dier, maar aan de mensen met een hond.

Plaats reactie