Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Pinarello

ItalianJob
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 11 aug 2011 10:50
Locatie: Culemborg

ItalianJob 13 dec 2012 07:57

Formeel heb ik geen recht meer op garantie, maar de verkleuring is opgetreden tijdens de garantieperiode!
Je zou eens in de jurisprudentie kunnen kijken of er vergelijkbare garantiegevallen zijn icm verkleuringen van lakken (is denk ik ook vergelijkbaar met andere vervoersmiddelen). Vaak volgt een rechter deze uitspraken in nieuwe vergelijkbare zaken (kijk echter wel naar de voorwaarden en garantiebepalingen). In het civiele recht kijkt de rechter veel naar overeenkomsten, de redelijkheid en billijkheid (oftewel vaak de gebruiksverwachting). Je hoeft met de zaak natuurlijk niet direct naar de rechter te stappen maar de jurisprudentie kan je wel ondersteunen in de onderhandeling met je FM. Volgens mij moet de FM ook de garantiekaart van Cardsports ondertekenen dus zijn ook die bepalingen van toepassing.
Let wel. Je FM is en blijft contractspartij en niet Cardsports.

peerke84
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 mei 2011 13:38
Locatie: Drunen

peerke84 13 dec 2012 11:50

Komt deze verkleuring ook voor op de Dogma2??

ItalianJob
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 11 aug 2011 10:50
Locatie: Culemborg

ItalianJob 13 dec 2012 12:15

peerke84 schreef:Komt deze verkleuring ook voor op de Dogma2??
Ik heb nu bijna 1 jaar een Dogma 2 en geen verkleuring. Op de wit / blauwe Dogma van 2011 ook geen verkleuring (zowel de lak als de stickers niet). Ik heb alleen zelf wat last gehad van de Prince 2009 (POS) waar alleen de sticker op de bovenbuis iets aan randen aan het vergelen was. Die fiets heeft trouwens door een verhuizing / overbrugging de hele zomer van 2009 in een ruimte met continue vol zonlicht gestaan.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 dec 2012 12:34

Ik heb ook een Dogma 2011 (wit met zwart) en ook geen problemen. Vorige week hele frame in de wax gezet, dus dan zou het zijn opgevallen.
Mijn Paris van de 1e carbon-generatie heeft wel geelverkleuring langs de decals.
Less is bore

peerke84
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 mei 2011 13:38
Locatie: Drunen

peerke84 13 dec 2012 13:24

Oke dan hoop ik maar dat het bij de Dogma65.1 kleur code 743 ook niet voor gaat komen

RacingRalph
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 21 jul 2011 12:33

RacingRalph 13 dec 2012 13:34

Je praat dan over een non-conformiteitsregeling, al zou een coulanceregeling beter staan bij een dergelijk hoog aangeschreven merk. Het bestendige gebruik zit zo'n fiets niet in de weg op het moment dat je een vergeling hebt in aflak. Garantie mag ruimer worden gezien dan degene die de fabricant afgeeft. Stel je koopt een fiets waarbij 1 jaar lakgarantie wordt gegeven en na 1,5 jaar verkleurd deze dan zou je gewoon beroep kunnen doen over wat algemeen maatschappelijk geaccepteerd wordt, een fabricant moet gewoon deugdelijke kwaliteit leveren en daar valt een propere goedhoudende paintjob ook onder. Ik zou zeker klagen!

ItalianJob
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 11 aug 2011 10:50
Locatie: Culemborg

ItalianJob 13 dec 2012 14:50

RacingRalph schreef:Je praat dan over een non-conformiteitsregeling, al zou een coulanceregeling beter staan bij een dergelijk hoog aangeschreven merk. Het bestendige gebruik zit zo'n fiets niet in de weg op het moment dat je een vergeling hebt in aflak. Garantie mag ruimer worden gezien dan degene die de fabricant afgeeft. Stel je koopt een fiets waarbij 1 jaar lakgarantie wordt gegeven en na 1,5 jaar verkleurd deze dan zou je gewoon beroep kunnen doen over wat algemeen maatschappelijk geaccepteerd wordt, een fabricant moet gewoon deugdelijke kwaliteit leveren en daar valt een propere goedhoudende paintjob ook onder. Ik zou zeker klagen!
Je praat idd of de verwachting dat een lak wel/niet mag verkeuren. Maar waar stel je de grens? 3 jaar - 5 jaar - 10 jaar ? Feit is dat een fiets een buitengebruiksartikel is en dat met name zonlicht verkleuringen veroorzaakt. Ieder fietsmerk heeft hier wel uitsluitingen in hun voorwaarden staan. En er zit gewoon een groot verschil in het gebruik. Rijd je er door regen / wind / zon / pekel mee dan lijdt de lak gewoon veel meer (krassen zijn "doorlatend" zodat er een snellere verkleuring door vocht / vuil icm vuil zou kunnen plaatsvinden, kan ik me zo voorstellen). Er zijn zelfs merken die maar 1 jaar op fluor lakken geven. Dus zo ongewoon is een 3-jaar garantie nu ook weer niet. Ik zeg niet dat ik het goedkeur dat dergelijke fietsen verkleuren maar het geeft wel de juridische complexiteit aan en de wederkerige mening van de klant en dealer/fabrikant. Want moet je nu ook een klant gaan helpen die na 7 jaar met een ("zekere vergeling") klacht komt? Er wordt nu gerefereerd aan de vorige eigenaar die in het verleden soepeler omging met dit soort klachten, maar die is niet meer de eigenaar en daar kun je niets mee (Misschien had hij zich in dit geval ook wel op het standpunt van 3 jaar garantie opgesteld, dat weet je nu nl ook niet). Overigens kun je als laatste redmiddel natuurlijk in dit geval ook met de fabrikant zelf contact opnemen (zou ik doen). Zij hebben natuurlijk altijd het laatste woord en misschien hebben zij een andere zienswijze (en weten waarschijnlijk niets van de afwijzing in Nederland).

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 13 dec 2012 15:51

ItalianJob schreef:("zekere vergeling")
Een zekere vergeeling????? Ik heb een Fire gezien van 3 jaar oud, daar was het wit net zo geel als een Post-it bladje! Als het niet erger werd dan dat het op dit moment is zou ik het niet zo erg vinden, maar het gaat gewoon door!
Afbeelding
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

ItalianJob
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 11 aug 2011 10:50
Locatie: Culemborg

ItalianJob 14 dec 2012 07:47

colnagofreak schreef:
ItalianJob schreef:("zekere vergeling")
Een zekere vergeeling????? Ik heb een Fire gezien van 3 jaar oud, daar was het wit net zo geel als een Post-it bladje! Als het niet erger werd dan dat het op dit moment is zou ik het niet zo erg vinden, maar het gaat gewoon door!
Afbeelding
Dan ben ik niet duidelijk geweest denk ik. Wat ik bedoel is dat er toch ergens een grens gesteld moet worden aan garantie en waar die grens gesteld moet worden is moeilijk te bepalen. Als een er een garantie van 3 jaar is, zoals in jouw geval, en je komt met een claim 2 maanden na de garantie en dat wordt geaccepteerd, hoe ver voer je dat dan door? Dan vind iemand die 6 maanden na het verstrijken van de garantieperiode een claim indient zich ook gerechtigd....en iemand na 1 jaar vervolgens ook...en zo kun je wel doortellen. Als ik met 125 km te hard gepakt wordt op een 120 km weg ben ik ook niet blij, maar ja 120 is wel de grens.
En idd een dergelijke vergeling heb ik ook gezien. Maar wel op een frame van 2 jaar oud en dan kun je gewoon je garantie "inzetten" want dat valt dan binnen die 3 jaar.
"met een zekere vergeling" bedoelde ik dus dat iedereen wel een x zijn garantie kan claimen als je maar lang genoeg wacht. Daar veroordeel ik jou niet mee. Een dergelijke vergeling zoals jij nu net schets is er niet van de ene op de andere dag. Als je dat dan niet binnen de garantietermijn claimt (want dat is binnen die termijn echt wel te constateren bij een dergelijke vergeling denk ik) dan ligt de verantwoording ook wel een beetje bij jezelf.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 14 dec 2012 08:03

ItalianJob schreef: Als je dat dan niet binnen de garantietermijn claimt (want dat is binnen die termijn echt wel te constateren bij een dergelijke vergeling denk ik) dan ligt de verantwoording ook wel een beetje bij jezelf.
Je hebt gelijk, maar ik ben niet iemand die alles direct claimt. Er zijn mensen die werkelijk van alles op de verzekering en garantie proberen te verhalen, zo steek ik niet in elkaar.

De eerste vergeeling bovenop bij het stickertje heb ik weleens gemeld bij de FM, alleen ben ik daar toen niet verder mee gegaan, achteraf dom misschien.
Alleen als het bij dat ene stickertje gebleven was, had me dat ook weinig kunnen schelen!
Overigens is mijn Prince nog niet zo geel als een Post-it, het is bij mij echt een heel langzaam proces, eigenlijk sinds de zomer van 2011 dat het me echt begon te storen.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

ItalianJob
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 11 aug 2011 10:50
Locatie: Culemborg

ItalianJob 14 dec 2012 09:18

colnagofreak schreef:
ItalianJob schreef: Als je dat dan niet binnen de garantietermijn claimt (want dat is binnen die termijn echt wel te constateren bij een dergelijke vergeling denk ik) dan ligt de verantwoording ook wel een beetje bij jezelf.
Je hebt gelijk, maar ik ben niet iemand die alles direct claimt. Er zijn mensen die werkelijk van alles op de verzekering en garantie proberen te verhalen, zo steek ik niet in elkaar.

De eerste vergeeling bovenop bij het stickertje heb ik weleens gemeld bij de FM, alleen ben ik daar toen niet verder mee gegaan, achteraf dom misschien.
Alleen als het bij dat ene stickertje gebleven was, had me dat ook weinig kunnen schelen!
Overigens is mijn Prince nog niet zo geel als een Post-it, het is bij mij echt een heel langzaam proces, eigenlijk sinds de zomer van 2011 dat het me echt begon te storen.
Dan zou ik toch proberen bij Pinarello in Italië het probleem voor te leggen. Daar ter plaatse kan sowieso veel meer geregeld worden en zijn ze over het algemeen erg soepel. Met mijn garantiegeval waren ze heel makkelijk. Fotootje en gelijk toezegging nieuw frame (maar dat was wel net binnen de garantieperiode).

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 14 dec 2012 11:26

Op zich maakt het niet zoveel uit hoelang een fabrikant garantie geeft en ook niet of een fabrikant weersinvloeden op de lak uitsluit van garantie. Volgens de wet heb je als consument gewoon recht op een deugdelijk product dat doet wat je ervan mag verwachten. En dat gedurende een tijd, die je redelijkerwijs mag verwachten. Dat is het non conformiteitsprincipe. Als leverancier kan je je er nooit op beroepen dat de garantietermijn net verstreken is. Het prettigste is natuurlijk als een leverancier of fabrikant meewerkt, maar als dat niet het geval is, dan kan je als consument nog steeds gewoon je recht halen. Het probleem is alleen dat je dan naar de rechter toe moet en dat is en blijft een hele grote stap.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Plaats reactie