Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Pinarello

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 12 mar 2023 16:42

Vind dit wel mooi, die kronkels tsja - love it or leave it.
Bijlagen
WhatsApp Image 2023-02-22 at 20.08.02.jpeg
YFood !!!

werkpaard
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 mei 2007 18:52

werkpaard 12 mar 2023 22:25

Smaken verschillen. Wat me erg stoort aan dit frame is dat het lijkt of de zadelpen op het frame staat. Aan de achterkant van de zadelpen zit op de plek waar deze het frame in gaat nog ruimte. Dit ziet er niet strak uit en is optisch erg storend. Vind het een ontwerp fout. Overigens er meer merken die dit hebben.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37379
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 mar 2023 22:39

Heeft te maken met aerodynamisch design.
Is niet voor niets dar meeste (semi-)aero frames dat hebben.
Less is bore

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 24 mar 2023 07:42

Ik vind die geometrie van de nieuwe F wel vreemd, met name die sprong in stack van het op één na grootste naar het grootste frame.
stack van 599.3 naar 633.5
Balhoofdbuis van 178 naar 220.
Voor grote mensen met lange benen, is er geen tussenmaat, je moet dan voor dat wasrek met balhoofdbuis 220 kiezen. Zomaar even 4,2 cm verschil tussen 2 maten, er had nog een maatje tussen moeten zitten.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 mar 2023 08:41

Bij iedere maat groter wordt het verschil in stackhoogte een stukje meer. Daarmee houden ze dus prima rekening met het gegeven dat langere mensen doorgaans langere benen hebben. Ik zie de logica er wel van in. En het blijft natuurlijk wel een race/aero model dus voor jou is het dan diep zitten op de F of wat hoger op de X (reach 384, stack 620).
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 24 mar 2023 09:46

@Ernie, ja je hebt gelijk. Zo had ik het nog niet bekeken.
Als ik naar de Prince van vorig jaar kijk, zit er ook een grote sprong tussen een 580CC en een 600CC frame, niks nieuws dus.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 27 mar 2023 21:27

De nieuwe F5 van T700 carbon.
De nieuwe F7 van T900 carbon.
Zou je nu werkelijk het verschil voelen als gewoon wielertoeristje, wanneer beide fietsen volledig hetzelfde worden afgemonteerd?

chris80
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 27 mar 2023 21:38

Ik denk niet dat je er ook maar iets van merkt. Ik zou het in elk geval niet merken :)

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 27 mar 2023 21:59

Ik ben van plan om een Pinarello aan te schaffen, de F7 vind ik redelijk prijzig.
De F5 is ook niet goedkoop maar is "slechts" van T700 carbon gemaakt.
Maar nu kan ik ook nog een Prince van 2022 kopen voor een gunstige prijs, die Prince is ook T700.
De geometrie van de Prince is ook net iets meer relax in maatje 58 dan de nieuwe F5 in maatje 57.5
Qua looks vind ik ze beide wel mooi, zowel de nieuwe F5-F7-F9 als de oude Prince.
Denk dat ik prijs/kwaliteit maar voor de Prince zal kiezen.

Jack77
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 aug 2022 18:46

Jack77 27 mar 2023 22:03

Het verschil tussen T700 en T900 zit voor een deel in het gewicht. En in de stijfheid.
Tenzij je erg gevoelig bent voor gewicht, of veel power neerzet, vermoed ik dat je daar als doorsnee fietser weinig van zal merken.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 28 mar 2023 12:34

Kiekeboe schreef: 27 mar 2023 21:27 De nieuwe F5 van T700 carbon.
De nieuwe F7 van T900 carbon.
Zou je nu werkelijk het verschil voelen als gewoon wielertoeristje, wanneer beide fietsen volledig hetzelfde worden afgemonteerd?
Fabrikanten moeten nu eenmaal elk jaar met iets "beters, sneller, aerodynamischer,lichter....." komen.
De huidige fietsen zijn vele malen stijver dan de fietsen waar zelfs de profs vroeger mee reden.
Je vraagt je soms af hoe het kan dat we vroeger ook maar konden fietsen.
Ik ben er vrij zeker van dat in plaats van het frame het eerder de fietser is die de beperkende factor is.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 28 mar 2023 13:47

@Jack77, als doorsnee fietser zal ik daar inderdaad waarschijnlijk niet veel van merken.
@Lcsmet, inderdaad, hoe was het mogelijk dat er vroeger gefietst werd op die slappe rommel ;)

Jullie hebben gelijk, mijn besluit staat vast: het zal een "slap" T700 frame worden ;)
Geen F5 maar een "oude" Prince dus.
Prijsverschil voor die oude Prince vs de nieuwe F5, hetzelfde afgemonteerd, zo een €1500 ... :o

Plaats reactie