Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Pinarello

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 aug 2022 11:31

Met je huidige fiets vergelijken is niet eerlijk. Vergelijk hem met een nieuwe Supersix en het prijsverschil wordt een stuk kleiner.
Sneller zul je niet gaan. Fitter en gezonder wordt je er al helemaal niet van. Een nieuwe fiets moet je kopen om blij van te worden. Voor 10.000€ moet je wel een hele dikke portemonnee hebben of een enorme materiaalfreak zijn om het goed te praten imho.
Voor dat geld kun je heel wat dingen doen waar je ook blij van wordt, op of naast de fiets.

Ik heb een tweedehands fietsje van 250€ met 100€ aan aanpassingen en onderhoud meegenomen in de bergen dit jaar en ben niks tekort gekomen. Omdat het nogal een bijzonder exemplaar is, is de materiaalfreak in mij ook ruimschoots aan zijn trekken gekomen.

Al die moderne onzin met geïntegreerde kabels kunnen dus ook gewoon een reden zijn om een fiets niet te kopen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 aug 2022 11:43

Als je twijfelt of iets het (vele) geld waard is dan is dat meestal niet zo.
Zo'n fiets koop je enkel als je hem echt wil, niet omdat die beter is.
Als je met het geld volgens jou iets nuttiger/beter kan doen dan is een fiets het nooit waard.
Maar als je het geld kan missen, je er niets voor moet ontzeggen dan zijn er niet veel "nutteloze" zaken waar je blijer van zal worden.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 21 aug 2022 13:41

Ernie C. schreef: 21 aug 2022 11:31 Met je huidige fiets vergelijken is niet eerlijk. Vergelijk hem met een nieuwe Supersix en het prijsverschil wordt een stuk kleiner.
Sneller zul je niet gaan. Fitter en gezonder wordt je er al helemaal niet van. Een nieuwe fiets moet je kopen om blij van te worden. Voor 10.000€ moet je wel een hele dikke portemonnee hebben of een enorme materiaalfreak zijn om het goed te praten imho.
Voor dat geld kun je heel wat dingen doen waar je ook blij van wordt, op of naast de fiets.

Ik heb een tweedehands fietsje van 250€ met 100€ aan aanpassingen en onderhoud meegenomen in de bergen dit jaar en ben niks tekort gekomen. Omdat het nogal een bijzonder exemplaar is, is de materiaalfreak in mij ook ruimschoots aan zijn trekken gekomen.

Al die moderne onzin met geïntegreerde kabels kunnen dus ook gewoon een reden zijn om een fiets niet te kopen.
Een nieuwe SuperSix zoals ik hem graag had (Ultegra Di2) kost inderdaad ook €6799,-. Dan heb ik nog niet de wielset die ik graag had, komt er nog zo'n €1000 bij en is het totaal €7800,-. Dan is het verschil nog "maar" €2200 ongeveer. Nog steeds veel geld...Koop je ook al een hele leuke fiets voor :D Een nieuwe SuperSix zie ik (nog) niet zitten, dan ga ik voor mijn gevoel achteruit in plaats van vooruit. Het enige verschil is dan een fiets te hebben met Di2. Een nieuwe SuperSix heeft een vrij standaard wielset, en de geïntegreerde kabels is ook iets waar ik soms buiten kan. Bij onderhoud en vervoer niet handig.
De Pinarello heeft wel als voordeel dat je die (mits beschikbaar) ook in velgrem versie kunt kopen. Ik ben zo traditioneel ingesteld dat ik daar de voorkeur aan geef. Goedkoper, lichter en voor 98% van mijn ritten voldoende remkracht. Heb ook nog een gravelbike met schijfremmen voor het geval er meer verwacht wordt op remgebied.
De Dogma vind ik wel ontzettend mooi, er is voor zover ik weet geen frameset waar zulke mooie lijnen in zitten. Andersom zie je daar weinig van als je erop rijdt, en daar koop ik nu eenmaal een fiets voor. Trek Madone is ook mooi om te zien, maar ben een beetje allergisch voor Trek.
Dogma F

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5214
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 21 aug 2022 13:52

Als je echt met geld wilt gooien dan is dit wel een leuke:
Afbeelding
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 21 aug 2022 14:04

JPAR schreef: 21 aug 2022 13:52 Als je echt met geld wilt gooien dan is dit wel een leuke:
Koop je 2x Dogma F voor :lol: maar dan heb je er nog geen passende tas bij die bij de jubileumeditie erbij zit.
Dogma F

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5214
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 21 aug 2022 14:34

Bizar hé, dat ze zoveel geld durven te vragen. :?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5015
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 aug 2022 14:37

Wanneer je bij de keuze van een fiets zoveel over het geld hebt, is de fiets eigenlijk te duur voor wat je wil uitgeven.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 21 aug 2022 14:47

NuitKor schreef: 21 aug 2022 14:37 Wanneer je bij de keuze van een fiets zoveel over het geld hebt, is de fiets eigenlijk te duur voor wat je wil uitgeven.
Dat kan kloppen.

Ik had eigenlijk dit jaar al een nieuwe fiets willen hebben. Maar schaarste, prijzen en gebrek aan echte vooruitgang op materiaalgebied houden me tegen.
Eigenlijk zie ik in nieuwe fietsen maar 1 echte vooruitgang en dat is elektronisch schakelen. Geïntegreerde kabels is het niet helemaal en disc brakes is (voor mij) over de top. Dan ga ik een fiks bedrag uitgeven waarbij het voordeel niet echt eruit springt. Natuurlijk remmen schijfremmen veel beter, maar heb je dat nodig? Remmen is angst ;) wel tikkeltje zwaarder en duurder.
Geïntegreerde kabels ziet er schitterend uit, zal ook iets aerodynamischer zijn. Totdat er een kabel of balhoofdlager vervangen moet worden. Dan is een klusje van max 1 uur ineens een halve dag werk.
Dogma F

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5015
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 aug 2022 15:04

Ramon73 schreef: 21 aug 2022 14:47
NuitKor schreef: 21 aug 2022 14:37 Wanneer je bij de keuze van een fiets zoveel over het geld hebt, is de fiets eigenlijk te duur voor wat je wil uitgeven.
Dat kan kloppen.

Ik had eigenlijk dit jaar al een nieuwe fiets willen hebben. Maar schaarste, prijzen en gebrek aan echte vooruitgang op materiaalgebied houden me tegen.
Eigenlijk zie ik in nieuwe fietsen maar 1 echte vooruitgang en dat is elektronisch schakelen. Geïntegreerde kabels is het niet helemaal en disc brakes is (voor mij) over de top. Dan ga ik een fiks bedrag uitgeven waarbij het voordeel niet echt eruit springt. Natuurlijk remmen schijfremmen veel beter, maar heb je dat nodig? Remmen is angst ;) wel tikkeltje zwaarder en duurder.
Geïntegreerde kabels ziet er schitterend uit, zal ook iets aerodynamischer zijn. Totdat er een kabel of balhoofdlager vervangen moet worden. Dan is een klusje van max 1 uur ineens een halve dag werk.
Wat jij hier noemt is voor mij de reden dat ik nog steeds op een Canyon Ultimate SLX uit 2018 rij met een Sram Force uit 2015. Alles werkt perfect en rij geen kmh sneller dan anderen en kom nooit remkracht te kort. Bergaf ook niet.

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 21 aug 2022 15:23

Ramon73 schreef: 21 aug 2022 13:41 De Dogma vind ik wel ontzettend mooi, er is voor zover ik weet geen frameset waar zulke mooie lijnen in zitten.
Beauty is in the eye of the beholder. Als er wel een frame is met rare kronkelingen dan is het de Pina wel :D

Ramon73 schreef: 21 aug 2022 13:41 Trek Madone is ook mooi om te zien, maar ben een beetje allergisch voor Trek.
Dan koop je toch een $-Works.....

Maar als je een Pinarello koopt dan toch ook wel Campagnolo er op hoop ik toch..... :lol:

Het leven is kort, als je er geen boterham voor hoeft te laten en er niet slecht van slaapt, waaj nut!?!

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 21 aug 2022 15:51

0475 schreef: 21 aug 2022 15:23

Maar als je een Pinarello koopt dan toch ook wel Campagnolo er op hoop ik toch..... :lol:

Het leven is kort, als je er geen boterham voor hoeft te laten en er niet slecht van slaapt, waaj nut!?!
Campagnolo moet er eigenlijk wel op. Maar daar zit ik ook niet zo op te wachten, kan ik weer enkele gereedschappen nieuw aankopen, nieuwe dingen ontdekken etc.
Dan maar vloeken in de kerk en Shimano erop.
Dogma F

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 aug 2022 16:02

Zijn velgremmen icm elektronisch schakelen überhaupt nog mogelijk bij Shimano en Sram dan?
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie